Låsproblem Mondeo ST220
-
Scali
- Nybörjare
- Namn: Calle
- Kör: Mondeo ST220
Låsproblem Mondeo ST220
Hej! Gick av mitt kvälls skift för 2 timmar sedan och var såklart tvungen att skrapa rutorna
Så jag gjorde i vanlig ordning, låste upp bilen och satte mig i den för att starta motorn och lägga i friläge, för att sedan greppa is skrapan och gå ur bilen. När jag gått ur bilen stängde jag dörren för att sedan börja skrapa, problemet var då att så fort jag hade stängt dörren så låste sig alla dörrar + bagaget typ som om jag hade låst själv. Fick då ringa och väcka min far, och be honom hämta min extranyckel. Är inte van med Ford eller hur de fungerar men det känns som att detta inte ska kunna hända. Någon som vet vad som skulle kunna vara fel? Har inte direkt någon lust att gå runt med extranyckeln i fickan hela tiden 
Årsmodell 2003
Tacksam för svar!
Ber om ursäkt om detta är en re-post, men jag provade att söka efter detta och fick inga träffar.
Årsmodell 2003
Tacksam för svar!
Ber om ursäkt om detta är en re-post, men jag provade att söka efter detta och fick inga träffar.
- V6-mannen
- Veteran
- Namn: Janne M
- Kör: ST220
Det måste vara galet.
Jag vet att låsen kan låsa sig av sig självt om man är utanför bilen.
Jag har för mig att det funkar så att om man låser upp bilen utan att öppna
en dörr så låser bilen låsen av sig självt efter en viss tid.
Men att den låser dörrarna med nyckeln i tändningslåset måste vara fel.
Jag vet att låsen kan låsa sig av sig självt om man är utanför bilen.
Jag har för mig att det funkar så att om man låser upp bilen utan att öppna
en dörr så låser bilen låsen av sig självt efter en viss tid.
Men att den låser dörrarna med nyckeln i tändningslåset måste vara fel.
- V6-mannen
- Veteran
Jag har börjat få lite småstrul med mina lås.
Det är svårt att låsa med fjärrnyckeln får gå nära och göra flera försök
innan systemet vaknar. Batteriet i fjärren är ok.
När jag låser med fjärren så låser den upp direkt på studs.
När jag låser med nyckeln i dörren så låser det som det skall.
Någon som har en susning om vad det kan vara för fel?
Det är svårt att låsa med fjärrnyckeln får gå nära och göra flera försök
innan systemet vaknar. Batteriet i fjärren är ok.
När jag låser med fjärren så låser den upp direkt på studs.
När jag låser med nyckeln i dörren så låser det som det skall.
Någon som har en susning om vad det kan vara för fel?
- V6-mannen
- Veteran
Skumt, nu kan jag inte vare sig låsa upp eller stänga med fjärren.
I dörren funkar låsningen som den skall.
Har mätt fjärrnyckelns volt och den är ok.
Häromdagen så låste jag upp i dörren och en kompis hopade in på passagerarsidan och
stängde dörren, sedan låste sig allt och jag kunde inte låsa upp vare sig med fjärr eller i dörren. Kompisen fick dra i handtaget från insidan så gick låsen upp.
Nån som har en ide var det kan vara?
I dörren funkar låsningen som den skall.
Har mätt fjärrnyckelns volt och den är ok.
Häromdagen så låste jag upp i dörren och en kompis hopade in på passagerarsidan och
stängde dörren, sedan låste sig allt och jag kunde inte låsa upp vare sig med fjärr eller i dörren. Kompisen fick dra i handtaget från insidan så gick låsen upp.
Nån som har en ide var det kan vara?
- V6-mannen
- Veteran
Väcker en äldre tråd jag gjort.
Min bil har varit avställd ett tag och jag har inte haft så mycket tid för den.
Började nu mecka med den och testade centrallåset nyligen och det funkar som det skall med låsning och upplåsning om man gör det manuellt med nyckeln i dörren.
Använder man fjärrnyckeln så klickar det som det skall vid låsning och upplåsning och även vid bagageupplåsningsknappen.
Det som inte funkar med fjärrnyckeln är att låsen låser sig vid låsningen, det bara klickar och så låser den inte. Precis som den inte orkar låsa och istället låser upp.
Har läst lite olika om det i olika trådar men tänkte höra om någon har något direkttips vad det kan vara och vad man skall testa först. Har en känsla av att det är låsmodulen i förardörren som kärvar och går trögt. Den verkar ju få rätt signal.
Kan man smörja eller renovera denna låsmodul eller måste den bytas ?
Kan det vara något simplare fel kanske ? Nyckelns batteri är nytt.
Min bil har varit avställd ett tag och jag har inte haft så mycket tid för den.
Började nu mecka med den och testade centrallåset nyligen och det funkar som det skall med låsning och upplåsning om man gör det manuellt med nyckeln i dörren.
Använder man fjärrnyckeln så klickar det som det skall vid låsning och upplåsning och även vid bagageupplåsningsknappen.
Det som inte funkar med fjärrnyckeln är att låsen låser sig vid låsningen, det bara klickar och så låser den inte. Precis som den inte orkar låsa och istället låser upp.
Har läst lite olika om det i olika trådar men tänkte höra om någon har något direkttips vad det kan vara och vad man skall testa först. Har en känsla av att det är låsmodulen i förardörren som kärvar och går trögt. Den verkar ju få rätt signal.
Kan man smörja eller renovera denna låsmodul eller måste den bytas ?
Kan det vara något simplare fel kanske ? Nyckelns batteri är nytt.