Kopplingsbyte ST200?

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Användarvisningsbild
Verbalfrenzy
Nybörjare
Namn: Robin Vetter
Kör: Ford Mondeo ST200 -99

Kopplingsbyte ST200?

Inlägg av Verbalfrenzy »

Helt ny på forumet, och likaså på fordmekområdet!

Så här ligger det till:

Min far har äntligen gått med på att låta mig ta över hans underbara ST200 -99 som har fått stå i snart tre månader med pensionerad koppling. Han är vårdslös när det gäller bilar, så jag har förmodligen ett långt arbete framför mig med att fräscha upp den rakt igenom, men till att börja med vill jag få ordning på just kopplingen.
Verkstad har konstaterat att det faktiskt är den som har gett upp, men jag har själv inte varit inne och tittat i den än så jag vet inte exakt vad det är som har hänt, men förmodligen lamell/tryckplatta.

Nu är det så att jag inte är 100% hemma på just kopplingskrångel, och skulle därför jättegärna vilja ha lite tips och vägledning! Jag kan hela teorin med hur kopplingen ska fungera och vad själva bytet går ut på, men min kunskap är högst generell, alltså kan jag inte alla potentiella fällor som lurar i motorrummet på en ST200!

Så för att rada upp mina frågor kring det här:

• Vilka verktyg krävs? Finns här nån som vet vilka storlekar på eventuella nycklar jag kommer att behöva?

• Behöver jag plocka ur hela växellådan, eller går det att trixa ut det jag behöver få tag i (Lamell, tryckplatta, slavcylinder... något mer?) genom att bara plocka loss den? Någon som känner sig manad att författa en steg-för-steg-guide?

• Känns det som att artiklarna på bild 1 är rätt grejer? (Jag lyckas inte hitta reda på siffrorna för just den här bilen, men det här har jag hittat på http://www.rockauto.com/catalog/raframecatalog.php)

• Finns det någon annan tråd om just kopplingsbyte på ST200? Jag har letat igenom forumet "från pärm till pärm" och inte hittat något...

Hjäääääääälp! :confused:

Och tack! :)
Bilagor
Skärmavbild 2012-02-26 kl. 23.05.37.png

Tags: