Stänkskydd
-
Jacob
- Erfaren
- Namn: Jacob. A
- Kör: S-max 2010
Stänkskydd
Har läst lite här på forumet och konstaterat att följande är ett mycket vanligt problem!
Jag har märkt att framdörrarna i nedre kant vid hjulhusen blir fullständigt sönderblästrade av grus som sprutar om däcken.
Jag hade tidigare en S-max titanium (2010) som hade stänklappar i hjulhusen, men nu har jag bytt bil och min nuvarande, en S-max titanium S (2011) saknar dessa skydd.
Ringde till ÅF och fick höra att ford inte har några skydd till denna kaross, dvs sportchassiet. Han sa att dom har hjälpt tidigare kunder genom att köpa hem biltemas skydd och skära till dessa lite för bättre passform.
Detta blev inte så snyggt sa han men frågan är om man ska bry sig om detta. Om jag inte får skydd där så kommer väl hela sidan bli sönderblästrad med tiden!!
Några tips?
Jag har märkt att framdörrarna i nedre kant vid hjulhusen blir fullständigt sönderblästrade av grus som sprutar om däcken.
Jag hade tidigare en S-max titanium (2010) som hade stänklappar i hjulhusen, men nu har jag bytt bil och min nuvarande, en S-max titanium S (2011) saknar dessa skydd.
Ringde till ÅF och fick höra att ford inte har några skydd till denna kaross, dvs sportchassiet. Han sa att dom har hjälpt tidigare kunder genom att köpa hem biltemas skydd och skära till dessa lite för bättre passform.
Detta blev inte så snyggt sa han men frågan är om man ska bry sig om detta. Om jag inte får skydd där så kommer väl hela sidan bli sönderblästrad med tiden!!
Några tips?
-
randal
- Veteran
- Namn: Rickard Lindfors
- Kör: Focus RS 03, Peugeot 206 rc 04, Mondeo tdci 10, S-max tdci 10
Jag har eftermonterat skyddsfilm på de bakre dörrarna som vid hjulhuset och tröskeln bak. Min dörrar och hjulhuset bak var blästrade efter några månader trots stänkskydden fram som var original. Ford tog inte det på någon garanti.
Märkligt att det inte monteras någon skyddsfilm original eftersom det är ett utsatt läge då karossen vinklas ut vid de bakre dörrarna.
Som sagt, det kan ju vara värt att prova med skyddsfilm.
Märkligt att det inte monteras någon skyddsfilm original eftersom det är ett utsatt läge då karossen vinklas ut vid de bakre dörrarna.
Garaget: garaget.org/randal
-
KingPong
- Nybörjare
- Namn: Kristoffer H
- Kör: Ford S-Max
Hur funkar det med skyddsfilm? Köper man själv och sätter på eller är det någon typ av verkstad som gör det?randal skrev:Jag har eftermonterat skyddsfilm på de bakre dörrarna som vid hjulhuset och tröskeln bak. Min dörrar och hjulhuset bak var blästrade efter några månader trots stänkskydden fram som var original. Ford tog inte det på någon garanti.
- Colding
- Veteran
- Namn: Rasmus Christensen
- Kör: Golf GL mk1, BMW 2002 Touring
- Medlemsnummer: 245
Har precis beställt tid för foliering åt min bil hos Autostripe (http://www.autostripe.se) o dem lägger även på sån skyddsfilm.. Bra grabbar att ha och göra med är dem också 
BMW 2002 Touring '72
VW Golf GLS '83
VW Golf GLS '83
-
randal
- Veteran
- Namn: Rickard Lindfors
- Kör: Focus RS 03, Peugeot 206 rc 04, Mondeo tdci 10, S-max tdci 10
Det går säkert att köpa själv. För min del var det en kompis på en bilvårdsfirma som fixade det.KingPong skrev:Hur funkar det med skyddsfilm? Köper man själv och sätter på eller är det någon typ av verkstad som gör det?
Garaget: garaget.org/randal
-
KingPong
- Nybörjare
- Namn: Kristoffer H
- Kör: Ford S-Max
Hur mycket kostar det att lägga på skyddsfilm, ungefär?
Det finns ju även något de kallar konturerade stänkskydd som tillbehör till S-Max. Räcker de som skydd mot grussprut eller är det bästa att plasta?
http://www.ford.se/Personbilar/S-MAX/Tillbehor
Det finns ju även något de kallar konturerade stänkskydd som tillbehör till S-Max. Räcker de som skydd mot grussprut eller är det bästa att plasta?
http://www.ford.se/Personbilar/S-MAX/Tillbehor