Ojämn/högtomgång mondeo 2.0. 02a

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
liveforthis
Erfaren
Namn: Adam Ekström
Kör: Rs 2000 mk5

Ojämn/högtomgång mondeo 2.0. 02a

Inlägg av liveforthis »

Tjena gott ford folk! , jag köpte en ford mondeo 2.0 2002. Och den har högtomgång ca 2000rpm vid kallstart, men sen när man åker iväg så kan den rusa upp till 3-3300rpm, sen går den ner , så kör man vidare och när man kopplar för växling så varvar den upp till 2-2200 varv men oftast när bilen sen blivit varm så varvar den "normalt", kan detta va tomgångsventilen eller "spjällen" i insuget som spökar ?

Mvh Adam

Tags:

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Låter som just tomgångsventilen är en god kanditat till sådana fenomen som kan kärva lite.
Med lite tur kan det räcka med att rengöra och smörja densamma lätt för att få till funktionen igen.

liveforthis
Erfaren

Inlägg av liveforthis »

Peter H skrev:Låter som just tomgångsventilen är en god kanditat till sådana fenomen som kan kärva lite.
Med lite tur kan det räcka med att rengöra och smörja densamma lätt för att få till funktionen igen.
Okej tack så mycket :) vad finns det mer för namn på den om man skulle behöva köpa en ny? eller heter den alltid tomgångsventil?

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Ja språktermerna går lite i sär om denna komponent som vanligen går under benämningen tomgångsmotor. Trots att det egentligen är en ventil.

Här en smärre uppsjö av tänkbara tomgångsmotorer/ventiler/stabillisatorer:http://www.laga.se/resultat.aspx?sok=2, ... ilkod=2449

liveforthis
Erfaren

Inlägg av liveforthis »

tja folk, jag bestämde mig för att plocka bort spjällen i mitt insug , då dom skrammla och levde jävlen , sakt och gjort på 3.5tim och nu spinner bilen som en liten katt :) ska även byta tomgångsventil då den verkar kass har smörjat upp den , men om jsg drar ut kontakten så startar bilen för att sen dö och sätter jag i kontakten igen så startar bil och går är tomgångsmotorn kass isf?

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Kul du fick fart på detta med spjällen som blivit lite av en klassiker dessa med.
Men du har alltså fortfarande kvar problemen med vandrande tomgången?

Låter som den tomgångsventilen har gjort sitt och sett sådana nya för runt 500 riksdaler plus lite frakt från tex:http://www.ebay.de/sch/Auto-Motorrad-Te ... 6.c0.m1539

Vertice
Nybörjare
Namn: Lars Elinge
Kör: BMWX3 -17, Mondeo -05, Mondeo -12, Golf -08, ER-6N -15, K1200GT -06, R1200GS -11

Inlägg av Vertice »

Måste tacka för tipset, köpt en Mondeo -05 som har börjat bli orolig på tomgången, blir värre och värre.
Beställt ikväll från ebay.

liveforthis
Erfaren

Inlägg av liveforthis »

Peter H skrev:Kul du fick fart på detta med spjällen som blivit lite av en klassiker dessa med.
Men du har alltså fortfarande kvar problemen med vandrande tomgången?

Låter som den tomgångsventilen har gjort sitt och sett sådana nya för runt 500 riksdaler plus lite frakt från tex:http://www.ebay.de/sch/Auto-Motorrad-Te ... 6.c0.m1539
Nej nu går den helt jämnt , vet inte om tomgångsventilen trots allt "gick" igång efter jag smörjt upp den, Dock så vill den ibland typ chippa efter luft typ vad kan det tänkas va ? det är när den står stilla på tomgång så kommer det ett "ansträngnade" ljud från luftfiltret typ som den inte får luft riktigt.

hamppe
Nybörjare
Namn: Hans-Peter Enbuska
Kör: Ford Focus 1.8FFV HGV -06

Inlägg av hamppe »

Läser era inlägg om problem på tomgång och start på Mondeo 2,0 02 och känner igen symptomen på min focus 1,8 ffv 06. Bett verkstan kolla upp detta ett antl gånger men de har inte kunnat hitta ngt elektroniskt fel. Kan det möjligtvis vara så att min bil har samma problem?

Skriv svar