Blandtanka Etanol ST220
- Mikke
- Legend
- Namn: Mikke
- Kör: Ford Sierra -92
Ford Focus RS -17 - Ort: Lysekil
- Medlemsnummer: 265
Blandtanka Etanol ST220
Hej,
Någon med ST220 som blandtankat med etanol? I Cougaren med "samma" motor fast 2.5l så blandtankade jag 20-50% ibland när jag orkade hålla på.. Vet vissa som kört 100% etanol på den motorn och det har lirat bra..
Tveksam på om jag orkar hålla på och blanda på stationen men kan vara kul att höra om nån av er har testat?
Någon med ST220 som blandtankat med etanol? I Cougaren med "samma" motor fast 2.5l så blandtankade jag 20-50% ibland när jag orkade hålla på.. Vet vissa som kört 100% etanol på den motorn och det har lirat bra..
Tveksam på om jag orkar hålla på och blanda på stationen men kan vara kul att höra om nån av er har testat?
MIKKE

-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Jo själv blandtankade jag med en sådär 5000 mil med en tidigare Mondeo 2,0 -94 och med den gick det med full lambdareglering med ungefär 60-70% E85 sommar som vinter.
Så annars som normalt brukar det iaf gå med runt 50% E85 med full lamdareglering. Jo kan med förstå det kansdle blir lite tröttsamt i längden med all dubbeltankning.
Men då är ju å andra sidan steget till en konvertering nära så förenklas tankningarna med.
Så annars som normalt brukar det iaf gå med runt 50% E85 med full lamdareglering. Jo kan med förstå det kansdle blir lite tröttsamt i längden med all dubbeltankning.
Men då är ju å andra sidan steget till en konvertering nära så förenklas tankningarna med.
-
Peter H
- Legend
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Sedan kan man ju alltid lägga till sina erfarenheter till denna sida:http://www.etanolbil.eu/bilar.xls
-
rs2600
- Veteran
- Namn: Mats B
- Kör: Mondeo 2.0 och Mondeo ST200 + div annat
Blandtanka
Provade här om dagen med ca 25% E85 i min 03 ST220, inga problem, drog lite mer soppa bara men totalt ca 50 öre billigare/milMikke skrev:Hej,
-
Peter H
- Legend
- Kontakt:
Ja då verkar med lamdaregleringen fungera och till den blandningen om sedan med motorn känns bra i respons osv.
På din tidigare fråga om allternativa konverterings metoder.
Finns tex chiptrimning som en del anser den mest seriösa varianten, till den enklare men bevisligen fungerar mycket bra i dom flesta fall med piggyback system.
Själv har jag kört nu närmare mer eller mindre problemfria 30 000 mil där runt 20 000 mil varit med just spridartid förlängning (piggyback).
Som även för mig fungerat klockrent sommar som vinter.
Enklaste metoden är den nu mer lite antika extra bränsletrycks regulatorn och höjt bränsketryck men som även den i stort fungerar. Men ger vissa kallstarts problem iaf vintertid om man då med kör på spriten.
För mer info i ämnet finns även: http://www.etanol.nu
På din tidigare fråga om allternativa konverterings metoder.
Finns tex chiptrimning som en del anser den mest seriösa varianten, till den enklare men bevisligen fungerar mycket bra i dom flesta fall med piggyback system.
Själv har jag kört nu närmare mer eller mindre problemfria 30 000 mil där runt 20 000 mil varit med just spridartid förlängning (piggyback).
Som även för mig fungerat klockrent sommar som vinter.
Enklaste metoden är den nu mer lite antika extra bränsletrycks regulatorn och höjt bränsketryck men som även den i stort fungerar. Men ger vissa kallstarts problem iaf vintertid om man då med kör på spriten.
För mer info i ämnet finns även: http://www.etanol.nu