Sida 1 av 1

Mondeo 2,0 TDCI eller 2,0 FFV?

Postat: mån apr 16, 2012 6:28 pm
av rostjocke
Har funderat på att köpa en nyare bil 2008-2010 antingen en 2,0 diesel eller en 2,0 FFV kombi. Kör ung 2000-2500 mil/ år så jag antar att dieseln är det bättre alternativet för mig, men är ändå nyfiken på flexifuelen. Har dock hört lite negativa saker om dom som att dom tar mycket bensin och etanol och är slö i motorn samt att dom ska in på service ganska ofta. Finns det någon som kan ge lite info om både dieseln och flexifuelen vad dom drar/mil mm.mm

Postat: mån apr 16, 2012 8:33 pm
av Mr C
Dieseln har en mycket trevligare karaktär med betydligt högre vridmoment vid lägre varv. Flexifuelen upplevs nog som ganska slö och behöver varv. Tror dock att Dieseln är betydligt dyrare så det är väl en avvägning.

Postat: tor apr 19, 2012 5:08 pm
av Benan
Diesel utan tveckan! Roligare att köra och halva bränsleförbrukningen. Med dagen comonrail dieslar förstår jag inte varför biltillverkaran gör något annat :)

Postat: lör apr 21, 2012 9:51 pm
av Mullis
Tjänar på att köpa en Dieselbil om man åker mer än 2500mil om året...

Postat: ons maj 02, 2012 8:29 pm
av Offsider
Flexifuelen!!! Motorn räcker gott o väl till den bilen.

Visst, du behöver inte tanka lika ofta med dieseln. Men frågan är om det inte kan vara ekonomiskt lönsamt med ffv:n ändå. Etanolbilar är ung. lika poppis som pesten just nu, och en bättre beggad går säkert att hitta till ett bättre pris. Med den dieselhysteri som råder i Svea rike f.n. så hålls priserna på dieselbilar uppe ett tag till. Snart kommer dock marknaden att svämma över av 3-åriga tjänstebilar, vad händer med tredjehandsvärdet då? Dieselpriset?

Dessutom så är ju flexifuelen en miljöbil, medans diesel är ungefär lika miljövänligt som kärnbränsle.

Skickat från min HTC Gratia via Tapatalk 2

Postat: fre maj 04, 2012 7:57 am
av gell
Röstar också på diesel, dessa motorer har generellt sett bättre hållbarhet/livslängd, etanolen sliter mer på motorerna. Sen har ju dieseln som sagt det trevliga vridmomentet också!

Postat: tis maj 08, 2012 5:53 pm
av rostjocke
Har köpt en diesel men det är ett problem som jag upptäckte när jag körde hem den. Det snöade och regnade om vartannat och när jag skulle köra om en bil då började motorlampan lysa och motorn verkade gå i sparläge så då var det bara att stanna vid vägkanten, stänga av motorn och stå i ett par minuter. Sen gick bilen bra i några mil för att vid nästa omkörning blev det samma sak igen. tur att jag köpte den på en bilaffär så att det var garanti på den.....Är det nån annan som har varit med om det? Vad kan vara felet?

Postat: ons maj 09, 2012 12:57 pm
av Mullis
Vet inte vad det kan vara, men borde vara något fel med turbotrycket på något vis. eftersom det kommer när du ska köra om och trycker extra mycket på gasen. Inte kan det vara så att bilen inte vill att du ska köra om då? :D

Har haft ett annat konstigt fel, att motorn dör mitt under körning och antisladdlampan tänds. Man känner det rycker till och dör men motorn startar och går fortfarande som den ska. Länge sen det hände på min nu...

Postat: lör maj 12, 2012 6:14 pm
av rostjocke
Ska lämna in den på tisdag på en fordverkstad(garantin) Dom misstänkte att det kan vara nåt med luftintaget lr nåt sånt. Hoppas att dom hittar felet så att man inte får tillbaka det i höst när garantin gått ut