Bromsar till ST220

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
LimpanS
Nybörjare
Namn: Linus Sjöberg
Kör: Mondeo ST220 '05

Bromsar till ST220

Inlägg av LimpanS »

Hej!

Är nybliven ST220 ägare, och hittils nöjd med bilen :) Bilen köptes dock med vetskap om dåliga bromsar.. Skivor och klotsar runt om ska bytas. Läste i en annan tråd att Black Diamond skivor funkar fint, så dessa kommer nog inhandlas från ebay till ett pris på ca 3000kr inkl frakt (finns det billiga nån annanstans så hojta till!). Frågan är nu dock vilka belägg man ska satsa på? Finns massor olika på eBay.. Redstuff, Brembo osv.. Tacksam för lite hjälp :)

Mvh Linus

Bild

LimpanS
Nybörjare

Inlägg av LimpanS »

En fråga till.. Finns det någon komplett lamp-guide till dessa bilar? Skulle vilja LED-konvertera innerbelysning/regbelysning samt belysningen i backspeglarna, men kan man undvika att skruva av alla först hade det varit kanon ;)

Användarvisningsbild
Mr C
Veteran
Namn: Christoffer
Kör: Mondeo 3.0
Medlemsnummer: 179

Inlägg av Mr C »

Hej! Original är faktiskt riktigt bra. Dom där eftermarknadsgrejerna med balla namn är inte alltid bättre.

Användarvisningsbild
Chris1967
Erfaren
Namn: Chris
Kör: Ford Mondeo ST220 EST

Inlägg av Chris1967 »

3000kr lät lite dyrt tyckte jag.
Köpte 4st slitsade skivor bak och fram med belägg runtom och frakt för 1300kr från England. De var på utförsäljning/parti, men tror de har några kvar(Det är inga slitsade på bilden, men står längre ner att det är det).

Har själv konverterat alla lampor till LED och de som sitter vid golvet(och spotlightsen i mittkonsollen, samt bak) är T10, och den uppe i mittenkonsollen(belysningen som lyser när man öppnar dörren) är SMD 42mm om jag minns rätt. Är billiga på ebay. Kan gott rekommendera matt123t som säljer bra grejer.
Lita aldrig på en blå banan.
http://www.garaget.org/?car=269013

LimpanS
Nybörjare

Inlägg av LimpanS »

Har du hunnit testa skivorna nåt då? Det är ju nästan misstänksamt billigt.. Står nåt om att bakre klotsarna inte passar på 05:an?

Nån som vet vad det sitter för lampor i backspeglarna?

Användarvisningsbild
Chris1967
Erfaren
Namn: Chris
Kör: Ford Mondeo ST220 EST

Inlägg av Chris1967 »

LimpanS skrev:Har du hunnit testa skivorna nåt då? Det är ju nästan misstänksamt billigt.. Står nåt om att bakre klotsarna inte passar på 05:an?

Nån som vet vad det sitter för lampor i backspeglarna?
Bromskitet var ju ett erbjudande, det kostade lite mer annars. Det var 1 års garanti utan snack, och de säljer ju en hel del skivor där och det är lite svårt att sälja på ebay utan att få nöjda kunder. Just dessa passade "MONDEO 2000-2004 ALL MODELS INCLUDING ST220", så där får man fråga demisf.
Skivorna fungerar utmärkt. Inga problem med något.

Backspeglarna har "501 capless bulbs". Finns mängder av guider att läsa om du googlar runt.
Lita aldrig på en blå banan.
http://www.garaget.org/?car=269013

rs2600
Veteran
Namn: Mats B
Kör: Mondeo 2.0 och Mondeo ST200 + div annat

ST220

Inlägg av rs2600 »

LimpanS skrev:Hej!

Är nybliven ST220 ägare, och hittils nöjd med bilen :) Bilen köptes dock med vetskap om dåliga bromsar.. Skivor och klotsar runt om ska bytas. Läste i en annan tråd att Black Diamond skivor funkar fint, så dessa kommer nog inhandlas från ebay till ett pris på ca 3000kr inkl frakt (finns det billiga nån annanstans så hojta till!). Frågan är nu dock vilka belägg man ska satsa på? Finns massor olika på eBay.. Redstuff, Brembo osv.. Tacksam för lite hjälp :)

Mvh Linus

Bild
Om Du vill komma billigt undan finns Biltema. Samma bromsar som vanlig Mondeo. Köpte kjomplett uppsättning till min ST220 och har aldrig haft så bra bromsar. Säga vad man vill om Biltema men vissa grejor funkar faktiskt.

Användarvisningsbild
Micke-79
Veteran
Namn: Mikael Östlund
Kör: Mondeo mk5 2,0tcdi AWD

Inlägg av Micke-79 »

Behöver du nya handbroms wirer så har jag helt nya liggandes

LimpanS
Nybörjare

Inlägg av LimpanS »

Bumpar tråden liten.

Köpte i somras bromsarna som rekommenderas på ebay (med EBC belägg). Bakbeläggen var ju dock fel, så jag fick köpa nya belägg på mekonomen (deras egna märke). Enda sen början så har bromsarna gnisslat satan vid start/stopp samt bromsning vid låg fart. Trodde först det kom från alla bromsar, men igår kollade jag och då kommer det endast från frambromsarna. Kan man fixa oljudet på något sätt eller det är bara till att byta främre bromsbeläggen till något bättre?

J_P
Veteran
Namn: JP
Kör: Ford Mondeo Titanium 5-Dr 180Hk TDCi 2015

Inlägg av J_P »

Det är därför original fungerar bäst,, finns vissa saker som man kanske tänka på om man ska pruta,, men jag vill nog stanna när jag vill. Bara en tanke.

Användarvisningsbild
Mullis
Legend
Namn: Daniel Andersson
Kör: Bil, kanske

Inlägg av Mullis »

Jodå, original i all ära. Mina har börjat bli skeva efter lite väl kraftiga inbromsningar, men de har faktiskt suttit på sen bilen varit ny (04-05). :D

Biltema belägg har jag bara bak än, men de är inte ens slitna, fast de ligger åt pga handbromsen kan ligga åt ibland.

Brembros skivor kommer jag nog köpa eller originalskivorna och EBC Greenstuff eller Ferodo DS2500. Räcker gott till normalkörning och bankörning...
MVH // Mullis

Tekniker & Allt i allo... "Nothing impossible"
Är numer med i 1000-inläggsklubben!
Kör: Mondeo Titanium TDCi -05, Japan & 1.9 MW slipmaskin...

Skriv svar