vibrerar vid gaspådrag
-
mickeg
- Erfaren
- Namn: Micke Gyllerström
- Kör: Mustang -04 mondeo-06 och Focus -08
vibrerar vid gaspådrag
har bytt fjädrar fram på min mondeo -02 och nu när jag kör så känns det som om den högra hjulet vibrerar när jag accelerar 
känns nästan som om höger hjul satt löst
det känns även som om jag har högre däckljud från högra sidan
någon som har någon ide / förslag på vad det kan vara??
känns nästan som om höger hjul satt löst
det känns även som om jag har högre däckljud från högra sidan
någon som har någon ide / förslag på vad det kan vara??
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Fanns detta fenomen innan fjäderbytet? Annars är det rätt vanligt med endera skev drivaxel till sliten inre stödlager för höger drivaxel.
Men som sagt dess fenomen med sjev drivaxel brukar som sagt blir värre vid gaspådrag och nästan helt upphöra direkt vid frikoppling tex.
Slitet inre lager kan med ge ett högre "däcksljud".
Men som sagt dess fenomen med sjev drivaxel brukar som sagt blir värre vid gaspådrag och nästan helt upphöra direkt vid frikoppling tex.
-
mickeg
- Erfaren
Nej inget oljud fanns före bytetPeter H skrev:Fanns detta fenomen innan fjäderbytet? Annars är det rätt vanligt med endera skev drivaxel till sliten inre stödlager för höger drivaxel.
den gick hur tyst och fint som helst =)
värt att tillägga är att jag även böt stabbstag + länkarm
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Hmm och du fick tillbaks drivaxeln i sitt rätta läge där tydligen en del inte fåt till detta ordenkligt och hjul vibrationer som följd.
Men i vilket fall då inte detta fanns innan dessa byten låter det rätt otroligt med defekt drivaxel/knut,
vanligt med brukar vara mer konstanta vibrationer som tilltar med hastigheten.
Fick du sedan dit stabstag och bärarm var det väl så bör inte dessa ställa det mera...
Men i vilket fall då inte detta fanns innan dessa byten låter det rätt otroligt med defekt drivaxel/knut,
vanligt med brukar vara mer konstanta vibrationer som tilltar med hastigheten.
Fick du sedan dit stabstag och bärarm var det väl så bör inte dessa ställa det mera...
- meanxpress
- Veteran
- Namn: janne pettersson
- Kör: express,sierra
-
mickeg
- Erfaren
hmm. det gjordejag ju inte vid demontering =(
jag skruvade lös den bara och drog ut drivaxeln
och gjorde samma sak vid monteringen hade inte en tanke på att den kunde vara "centrerad"
vad är det bästa jag kan göra nu ? finns det någon annan riktpunkt att gå efter?
tack för all hjälp behöver den verkligen nu
jag skruvade lös den bara och drog ut drivaxeln
och gjorde samma sak vid monteringen hade inte en tanke på att den kunde vara "centrerad"
vad är det bästa jag kan göra nu ? finns det någon annan riktpunkt att gå efter?
tack för all hjälp behöver den verkligen nu