Byta fjäderbenslagring.. Behöver lite snabba råd

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Stoft
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: tis apr 27, 2010 4:19 pm
Namn: Kalle A
Kör: Fård men helst Ådi.
Ort: Jämtland

Byta fjäderbenslagring.. Behöver lite snabba råd

Inlägg av Stoft »

Hej!

Far min åker Ford Mondeo -01 och i vintras så var vägarna så förbannat dåliga här uppe så då tog den vänstra delen på bilden nedan och sa upp sig och nu tänkte jag hjälpa honom att byta.
Är det så enkelt som det ser ut att bara lossa på alla muttrar ovanifrån med bilen upphissad och sedan dit med det nya?

Bild

Användarvisningsbild
meanxpress
Veteran
Inlägg: 545
Blev medlem: mån aug 29, 2011 7:51 pm
Namn: janne pettersson
Kör: express,sierra
Ort: ölme

Inlägg av meanxpress »

nej,fjädrarna på mondeo 01-->> är rena skiten,väldigt krum på dom och otäcka att klämma ihop med vanliga krämpor
sen är benet för långt för att få ur spindeln så man få släppa ner motorvaggan för att få nån cm till med utrymme,finns ett alternativ till och det är att ta hela benet med spindel och allt bara ta bort oket,styrleden,kulbult och drivaxeln,där ligger problemet i drivaxeln som kan behöva pressas ur om bilen rullat mycket med plåtfälgar osv och rostat fast,så jag tar alltid bara dämparn för att spara tid

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Precis för denna manöver krävs lite mera demontering och jo det är lite speciellt med dessa fjäderkonstruktion.
Men brukar för egen del innan fjäderbenet demonteras från bil med ett par fjäderkompressorer, komprimera hela fjäderpaketet några centimeter så brukar det kunna lirkas ut.

Sedan måste fjädern på säkraste möjligaste vis komprimeras tillräckligt så man kan lätta fjädertrycket helt för utbyte av fjäderbenslagringen.

Användarvisningsbild
meanxpress
Veteran
Inlägg: 545
Blev medlem: mån aug 29, 2011 7:51 pm
Namn: janne pettersson
Kör: express,sierra
Ort: ölme

Inlägg av meanxpress »

snabbare sänka bryggan,bultarna är tillräckligt långa så den kan hänga kvar i dom :)

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Möjligt det är så på den modellserien,, på Mk I så var det iaf i egna fall lättare att bara komprimera fjädern i den mån detta behövdes och själv numer har man inget brottom som hobbymek,,, ;)

Användarvisningsbild
meanxpress
Veteran
Inlägg: 545
Blev medlem: mån aug 29, 2011 7:51 pm
Namn: janne pettersson
Kör: express,sierra
Ort: ölme

Inlägg av meanxpress »

jepp mk1 mycke enklare att byta på oxå då fjädern är ritad av nån med hjärn celler till skillnad från efterföljaren :image020: :image020: :image020: :image020:

Användarvisningsbild
Bruno
Legend
Inlägg: 1037
Blev medlem: fre aug 06, 2010 10:22 pm
Namn: Bruno S
Kör: Edge ST-Line -18
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bruno »

meanxpress skrev:snabbare sänka bryggan,bultarna är tillräckligt långa så den kan hänga kvar i dom :)
OM inte muttrarna i balkarna lossnar!

Användarvisningsbild
meanxpress
Veteran
Inlägg: 545
Blev medlem: mån aug 29, 2011 7:51 pm
Namn: janne pettersson
Kör: express,sierra
Ort: ölme

Inlägg av meanxpress »

jupp men på dom 30+ bilar jag bytt på har det inte inträffat ÄN :D peppar peppar haha

Stoft
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: tis apr 27, 2010 4:19 pm
Namn: Kalle A
Kör: Fård men helst Ådi.
Ort: Jämtland

Inlägg av Stoft »

Okej, "lite mer" jobb alltså!

Tack och bock för svaren. :)

Användarvisningsbild
Bruno
Legend
Inlägg: 1037
Blev medlem: fre aug 06, 2010 10:22 pm
Namn: Bruno S
Kör: Edge ST-Line -18
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bruno »

meanxpress skrev:jupp men på dom 30+ bilar jag bytt på har det inte inträffat ÄN :D peppar peppar haha
detta e väl vanligare på de innan "38-karossen" kom, asså de innan -01 där det lossnar 4 av 5 gånger

Användarvisningsbild
meanxpress
Veteran
Inlägg: 545
Blev medlem: mån aug 29, 2011 7:51 pm
Namn: janne pettersson
Kör: express,sierra
Ort: ölme

Inlägg av meanxpress »

Bruno skrev:detta e väl vanligare på de innan "38-karossen" kom, asså de innan -01 där det lossnar 4 av 5 gånger
ja,men på dom är det mycket enklare överlag att byta fjäder/lager,bara elda på klämbulten och hoppas att murphy är på nån annan verkstad/garage den dan :image020:

unclebans
Veteran
Inlägg: 161
Blev medlem: tor sep 08, 2005 9:37 am
Namn: Ban T.
Kör: Mondeo 2001
Ort: Skåne

Inlägg av unclebans »

meanxpress skrev:nej,fjädrarna på mondeo 01-->> är rena skiten,väldigt krum på dom och otäcka att klämma ihop med vanliga krämpor
sen är benet för långt för att få ur spindeln så man få släppa ner motorvaggan för att få nån cm till med utrymme,finns ett alternativ till och det är att ta hela benet med spindel och allt bara ta bort oket,styrleden,kulbult och drivaxeln,där ligger problemet i drivaxeln som kan behöva pressas ur om bilen rullat mycket med plåtfälgar osv och rostat fast,så jag tar alltid bara dämparn för att spara tid
Ursäkta en novis...exakt hur menar du att du gör när du bara tar dämparen? Jag försökte mig på att byta min fjäderbenslagring för 2 veckor sen men fastnade efter att ha demonterat oket, skivan och styrleden. Fattade inte hur jag skulle få ner fjädern och dämparen för att komma åt lagringen. Skulle du kunna förtydliga?

Användarvisningsbild
meanxpress
Veteran
Inlägg: 545
Blev medlem: mån aug 29, 2011 7:51 pm
Namn: janne pettersson
Kör: express,sierra
Ort: ölme

Inlägg av meanxpress »

stötdämparen är ju i trädd i spindeln,du behöver inte lossa allt det du tagit bort,sitter en m10 på baksidan spindeln som klämmer fast dämparen,ta bort den och slå i en kil typ liten huggmejsel el skruvmejsel i springan för att få lite spel på den,bänd försiktigt lös bromsslangen och skruva bort staget till krängnings hämmaren,ta ett spett el likande på undre bärarmen och bryt ner hela härligheten,OBS LOSSA INTE MUTTRARNA I MOTORUTRYMMET ÄN, se till att inte vinkla spindeln utåt för att inte råka dra isär drivaxeln i den inre knuten, när dämparen är ur spindeln är det bara lossa M8 muttrarna iunder huven,

lycka till
M10an kan sitta av h-vete och kan behöva värmas lös med svets

Användarvisningsbild
meanxpress
Veteran
Inlägg: 545
Blev medlem: mån aug 29, 2011 7:51 pm
Namn: janne pettersson
Kör: express,sierra
Ort: ölme

Inlägg av meanxpress »

och har du 01 uppåt måste du släppa ner motorbryggan en aning,stter med 4 st grova bult i varje hörn och 2 M8 på varje sida vid den bakre grova bulten,dom måste bort helt för att få ner bryggan tillräckligt,annars får du använda fjäder krampor att komprimera fjädern en aning men kan va lite halv farligt om fjädern brustit och vissa modeller av krampor kan va lite i vägen

Användarvisningsbild
Mullis
Legend
Inlägg: 1401
Blev medlem: mån jun 07, 2004 10:00 am
Namn: Daniel Andersson
Kör: Bil, kanske
Ort: Brunnbäck

Inlägg av Mullis »

Ja, så kan det vara.

Har visst kört lite för länge med en fjäder brusten, den var ju visserligen lät att få bort.

Men, den hade ju haft sönder fjäderbenslagret lite så man såg kulorna.
Typiskt att de inte hade en hemma när man böt fjädern. Ska ta loss den lite senare och byta ut lagret.
Att komprimera den nya fjädern var ju kul, var ju över deimetern längre än dämparen, om man skulle få dit övre bulten. Två fjäderklämmor och två spännband löste det rätt bra. Köpt två fjäderklämmor till nu så då går det lite bättre. Tacken för man köpte stora dieseln:confused:

Hade ett helvete att få dit benet igen. Fick göra som meanxpress skrev, skruva loss bryggan under (håller den inte bara upp hjulupphägningen :confused:).
Då tog det bara några minuter så satt benet där, Skulle läst Haynesboken lite bättre där... :banghead:

Ska byta andra sidans fjäder också...
MVH // Mullis

Tekniker & Allt i allo... "Nothing impossible"
Är numer med i 1000-inläggsklubben!
Kör: Mondeo Titanium TDCi -05, Japan & 1.9 MW slipmaskin...

Skriv svar