Snabba frågor om St220, förbrukning etc.

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
feltan
Erfaren
Namn: Johan Fälth
Kör: S-Max TDCi

Snabba frågor om St220, förbrukning etc.

Inlägg av feltan »

Är på gång att byta bort min saab 9-5 biopower till helgen mot just en st220.

Jag har försökt att söka på forumet men inte rikigt hittat vad jag söker.

Vad kan jag förvänta mig för verklig förbrukning på forden. Går det köra dom under litern på långkörningar. Har läst att vissa aldrig kommer under litern.
Måste man slicka skyltarna för att få lite vettig förbrukning tro?

Jag brukar hamna på 1,2 blandat på saaben med bf95 och 1,6 på e85. Det är med ca 80% stadskörning. Men den går ju utan större problem att få ner under litern på långkörningar.

Bilen jag har på gång är en 04 hgv med 13400mil

Är det nått annat jag ska kolla efter? Bilen har nyligen bytta hjullager bak samt åtgärdade dörrar. Har läst om ram/vevlager ras, hur vanligt är det, hur märker man det tydligast?

Ber om ursäkt om jag tjatar på redan urtjatade frågor på forumet, vill bara försäkra mig om att jag gör en bra affär.

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
Mr C
Veteran
Namn: Christoffer
Kör: Mondeo 3.0
Medlemsnummer: 179

Inlägg av Mr C »

Du får en körglad, rymlig och betydligt modernare bil om du byter. Jag har en liknande Mondeo och jag ligger på 1,1 vid blandad körning. Bor i storstad. En stor motor går inte att snålköra som en turbo så du kommer nog ha svårt att komma så långt under litern med Mondeon.

Kolla servicehistorik, viktigt med tillräckligt med olja. I övrigt är det väl rost i nederkant på dörrar, huv och baklucka som kan förekomma. Verkar dock vara ett mindre problem från 04, 05.

Skön körkänsla men dålig kvalitetskänsla i inredningen.

Användarvisningsbild
racegto
Erfaren
Namn: patrik siden
Kör: ford mondeo st 220 2006, mondeo 2.0 ghia 2004.mondeo v6 2,5 ghia hgv 2000
Kontakt:

Inlägg av racegto »

har en 06 och den ligger på 1,15 blandad körning, blandtankar med e85 ibland tar lite mer då 1,20,,problem med endel oljeläkage mellan motor och lådainget stort problem men ganska dyrt att få fixat,,(fick det fixat på garantin på min :) ) annars inga problem med min iallafal

rs2600
Veteran
Namn: Mats B
Kör: Thunderbird SC 1990

ST220

Inlägg av rs2600 »

feltan skrev:Är på gång att byta bort min saab 9-5 biopower till helgen mot just en st220.

Vad kan jag förvänta mig för verklig förbrukning på forden. Går det köra dom under litern på långkörningar. Har läst att vissa aldrig kommer under litern.

Jag brukar hamna på 1,2 blandat på saaben med bf95 och 1,6 på e85. Det är med ca 80% stadskörning. Men den går ju utan större problem att få ner under litern på långkörningar.

Är det nått annat jag ska kolla efter? Bilen har nyligen bytta hjullager bak samt åtgärdade dörrar. Har läst om ram/vevlager ras, hur vanligt är det, hur märker man det tydligast?

Ber om ursäkt om jag tjatar på redan urtjatade frågor på forumet, vill bara försäkra mig om att jag gör en bra affär.

Tack på förhand!
Vill inte påstå att den är speciellt törstig, beror naturligtvis på hur man kör. Åker nästan bara långt och kan åka på 0.8-0.9. Som bäst har jag åkt på 0.77 men då gick det inte över hastighetsbegränsningarna. Har provat med blandtankning upp till 40% E85 men slutsumman blir samma milpeng då den drar mer soppa. Annars en mkt trevlig bil med bra klipp och fina vägegenskaper och ett stort kombiutrymme. Bromsar och chassiedelar är samma som vanlig Mondeo och finns överallt men framför allt mkt billigare i England. Är inne på min 5:e ST så nåt måste ju vara bra med dom.

Användarvisningsbild
Chris1967
Erfaren
Namn: Chris
Kör: Ford Mondeo ST220 EST

Inlägg av Chris1967 »

Är inne på min första St220, 2003(det lär bli fler), och måste säga att jag är väldigt imponerad av motor, väghållning, förarmiljö och utrymmen och framför allt priset. Min bil hade bara gått dryga 12.000 mil när jag köpte den förra året, åkte på en ny koppling(ca 8k inkl allt) på väg hem efter köpet(!) och bytte samtidigt packbox som gärna läcker annars. Efter nästan 1000 mil nu så känns bilen otroligt driftsäker och en av de få bilar jag känt att jag kan lita på(även om det tog lite tid att hämta sig från kopplingsraset, vilket var ren otur egentligen..).

Reservdelsmässigt är det sjukt billigt i England. Bara en jämförelse på ett kupéfilter(kol) som kostar nästan 300kr på Ford, ger du 100kr ink frakt på ebay. Samma med i stort sett alla förslitningsdelar. Köpte senast 4 bromskivor(slitsade) med belägg för 1500 inkl frakt. (Detta med 1 års "inga frågor"-skicka-tillbaka-garanti) Jag tror inte man hittar det i Sverige för under 2.500-3000kr. Och det är samma tillverkare som man köper här. Har också precis köpt en ny lambda sensor(Bosch), kostar min 2.000 i Sverige, jag gav 600kr inkl frakt för en ny i England, bara för att ge några prisindikationer.

Det hjälper ju onekligen en hel del med billiga reservdelar ;) Har snart ett lager av nya serviceprylar och annat(remmar, filter, stift m.m.) som jag köpt för struntsummor egentligen. Det är bara att kolla runt och pruta ;)

Jag är inte överfixerad vid bränsleförbrukningen, så länge den inte överstiger 2liter milen :D. Jag kör inte mer än 1000 mil per år så det spelar mindre roll. Min går dock hyffsat snålt. Kör jag landsväg, 140km/h eller mer, så drar den straxt över litern. Håller jag 90km/h så drar den 0.85. Det brukar stanna på 1-1.08 liter blandad körning. Har haft turbobilar som är bra mycket törstigare än denna i samma storleksklass. Sedan resonerar jag nog så att en stor motor jobbar mindre och håller längre, det betalar jag gärna några extra kronor i bränsleförbrukning för.

Nåväl, ska inte tjöta ut dig mer än att jag rekommenderar starkt bilen, plus att jag har sett många överraskande miner från BMW och turbo bilar när de inte lyckas köra ifrån en ;) En liten bonus!

Lycka till!
Lita aldrig på en blå banan.
http://www.garaget.org/?car=269013

Användarvisningsbild
mondeo
Veteran
Namn: Peter B
Kör: Ford Focus TDCI 1,5 2016

Inlägg av mondeo »

feltan skrev:Är på gång att byta bort min saab 9-5 biopower till helgen mot just en st220.

Tack på förhand!
Bilen är helt klart trevlig, men tyvärr är det väldigt vanligt med vevlagerras med motorbyte eller renovering som ett brev på posten. Vet ej varför lagerna tar slut men det är ju bara att läsa på forumet eller webben i övrigt för att konstatera att detta är vanligt. Det är desutom väldigt svårt att få tag på motorer då dessa tycks gå som smör på skrotarna. Har själv hört om skräcken när en bekants St rasade efter 9000mil!!!! Pedantskött, men det hjälpte inte det heller.

Användarvisningsbild
Chris1967
Erfaren
Namn: Chris
Kör: Ford Mondeo ST220 EST

Inlägg av Chris1967 »

mondeo skrev:Bilen är helt klart trevlig, men tyvärr är det väldigt vanligt med vevlagerras med motorbyte eller renovering som ett brev på posten. Vet ej varför lagerna tar slut men det är ju bara att läsa på forumet eller webben i övrigt för att konstatera att detta är vanligt. Det är desutom väldigt svårt att få tag på motorer då dessa tycks gå som smör på skrotarna. Har själv hört om skräcken när en bekants St rasade efter 9000mil!!!! Pedantskött, men det hjälpte inte det heller.
Märkligt att du säger att det är vanligt. Jag hörde mig för en hel del innan jag köpte min, och jag tyckte det verkade mer sällsynt än vanligt. Min lokala Fordverkstad i Kalmar hade aldrig hört talas om det te.x. Tror mer att det handlar om gasglada yngel som inte bryr sig om motorn är varm eller inte när man gasar/och/eller inte har koll på oljan när man kört hårt.

Har fått intrycket att det är en väldigt välbyggd motor och att prutet på kvalitet på bilen medvetet för att kunna lägga mer på motorn istället.
Men, jag kan ju ha fel för det ;)
Lita aldrig på en blå banan.
http://www.garaget.org/?car=269013

Användarvisningsbild
mondeo
Veteran
Namn: Peter B
Kör: Ford Focus TDCI 1,5 2016

Inlägg av mondeo »

Chris1967 skrev:Märkligt att du säger att det är vanligt. Jag hörde mig för en hel del innan jag köpte min, och jag tyckte det verkade mer sällsynt än vanligt. Min lokala Fordverkstad i Kalmar hade aldrig hört talas om det te.x. Tror mer att det handlar om gasglada yngel som inte bryr sig om motorn är varm eller inte när man gasar/och/eller inte har koll på oljan när man kört hårt.

Har fått intrycket att det är en väldigt välbyggd motor och att prutet på kvalitet på bilen medvetet för att kunna lägga mer på motorn istället.
Men, jag kan ju ha fel för det ;)
Ja det hjälper självklart till att man inte sköter om sina bilar, men det är väl isf inget specifikt för St220. Det är vanligt men vad det beror på vet jag ej, men en del som renoverar byter till stållager vet jag. Men det verkar ju inte heller optimalt. I övrigt är det en bra bil Mondeon, kvaliteten är väl i nivå med andra bilar i samma prisklass vad gäller inredning slitdelar mm. Vad gäller körkänsla får man nästan gå upp på Audi BMW för att finna motstycke, och då snackar vi ju en helt annan prisklass.

Användarvisningsbild
racegto
Erfaren
Namn: patrik siden
Kör: ford mondeo st 220 2006, mondeo 2.0 ghia 2004.mondeo v6 2,5 ghia hgv 2000
Kontakt:

Inlägg av racegto »

mondeo skrev:Ja det hjälper självklart till att man inte sköter om sina bilar, men det är väl isf inget specifikt för St220. Det är vanligt men vad det beror på vet jag ej, men en del som renoverar byter till stållager vet jag. Men det verkar ju inte heller optimalt. I övrigt är det en bra bil Mondeon, kvaliteten är väl i nivå med andra bilar i samma prisklass vad gäller inredning slitdelar mm. Vad gäller körkänsla får man nästan gå upp på Audi BMW för att finna motstycke, och då snackar vi ju en helt annan prisklass.
nu är jag inte riktigt med :confused:stållager ,,,var som ram eller vevlager ??alldrig hört talas om,,eller missuppfattar jag dej :Odd:

silverwolf
Erfaren
Namn: joel frykelius
Kör: st220 04

Inlägg av silverwolf »

Användarvisningsbild
Benan
Legend
Namn: Benny Nilsson
Kör: Capri Cosworth 24v, Mondeo 2,0 -02 & Yamaha YZF 1000R

Inlägg av Benan »

Toppen-tips!
St220 e en underbar bil men risken för lagerras avskräcker mig från att köpa tyvärr..

feltan
Erfaren
Namn: Johan Fälth
Kör: S-Max TDCi

Inlägg av feltan »

Börjar li mer o mer nervös över denna bil. Har läst spaltmil på nätet om bilen, onekligen så är motrerna väldigt sköra.

Behöver jag oroa mig över detta, eller är det sällsynt att om rasar. Oftast så är det ju de som har problem som skriver på nätet, aldrig dom som har det problemfritt.

Anledningen till att jag är så nojig är att jag år åka 40mil för att kolla på bilen, känns tråkigt att öra det i onödan.

Användarvisningsbild
Jockee
Erfaren
Namn: Joakim O
Kör: Bil

Inlägg av Jockee »

Feltan, Jag har nyligen köpt en St220 själv och var lite nervös själv över allt som skrevs på internet. Jag kan bara säga att jag är så nöjd jag kan bli över bilen, köpte en -03 som gått 16.000 för 40.000 kr. Visst har jag inte ägt bilen så länge men jag är nöjd. Förra ägaren ( som jag känner privat) vittnade om att bilen i det stora hela alltid gått problemfritt. Det enda jag har och fixa nu är ett defekt helljus och nya feta fälgar (iprincip det enda som varit defekt på dessa 9 åren, och lite förslitningsdelar såklart!)!
Den drar väl rund 1.1 stadskörning och under litern på motorväg/landsväg!

Vad jag själv kunde läsa mig till så skulle tydligen -04 och uppåt, alltså faceliften vara i generellt bättre skick än vad de äldre är. Det handlar nog om hur de är skötta och lite vem de förra ägarna är, tyvärr får du nog åka de där 40 milen o kika in bilen om du fortfarande är intresserad!
Det enda jag kan muttra om ibland är: Styva fjädrar på kullersten mitt inne i stan. Fyfan vad man skumpar fram och tillbaka, men på asfalt är det kungligt!

silverwolf
Erfaren
Namn: joel frykelius
Kör: st220 04

Inlägg av silverwolf »

min motor gav ju upp dvs alla fyra lager snurrade runt och förstörde 3 vevstakar men det skall nog tilläggas att jag fick en oljeläcka och kollade inte oljan tillräckligt ofta så det är nog mitt fel en hel del man ska nog inte skylla motorn för allt för om den hade varit så dålig så hade ju inte ford använt den så länge i sina bilar och inte noble för den delen heller :)
jag tror att om man sköter oljebyten och kollar nivån så ska den nog hålla annars så är jag jättenöjd med bilen och nu hoppas jag att den ska gå många fler mil med bytta vevstakar,ny vevaxel mm

Användarvisningsbild
Mullis
Legend
Namn: Daniel Andersson
Kör: Bil, kanske

Inlägg av Mullis »

Man får nog vara lite mer noggrann med oljebytena på denna motorn, kanske redan byta varje 1000mil. Som sagt, så blir man lite mer gasglad i denna bilen.

Hade inte sambon behövt pendla så långt varje dag så hade det då blivit en ST220 eller en "ST204"...
MVH // Mullis

Tekniker & Allt i allo... "Nothing impossible"
Är numer med i 1000-inläggsklubben!
Kör: Mondeo Titanium TDCi -05, Japan & 1.9 MW slipmaskin...

Skriv svar