Kylfläkt och ABS

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Pyten
Nybörjare
Inlägg: 11
Blev medlem: ons maj 02, 2012 6:56 am
Namn: Magnus Kazen
Ort: Linköping
Kör: Galaxy -99, 2,3

Kylfläkt och ABS

Inläggav Pyten » mån maj 28, 2012 8:35 am

Tja

Nybliven Galaxy ägare, en -00:a, som för övrigt går bra men för några dagar sedan började ABS-lampan varna. Ser att säkringarna för ABS även går till kylfläkt och AC, vissa av dem.

Nu i fredags började motorn gå väldigt varm, kylfläktarna verkade inte snurra alls. kollade då alla säkringar och hittade inget fel, bytte några men fortfarande ingen ändring.
hittade då ett relä framför batteriet, monterat i precis bakom fronten. Ryckte lite i det och det klickade till och fläktarna gick igång. Körde vidare och ABS-lampan hade slocknat... ?

Av och till lyser ABS men fläktarna verkade snurra ändå.

Nu på morgonen blev motorn var igen och fläktarna stod still. Ryckte i kablarna till reläet utan att något hände och ABS lyser...

Alla tips är välkomna.

MVH

/MK

Tags:

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Ort: Tierp
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inläggav Peter H » mån maj 28, 2012 4:46 pm

Då något hände då du rykte i dessa kablar till detta relä så är förmodligen det reläet defekt.
Är detta ett standardrelä kan man ta vilket annat som helst.

Var bara försiktigt med varmgång då dessa motorer är väldigt känsliga för att få följdskador!

Pyten
Nybörjare
Inlägg: 11
Blev medlem: ons maj 02, 2012 6:56 am
Namn: Magnus Kazen
Ort: Linköping
Kör: Galaxy -99, 2,3

Inläggav Pyten » tor maj 31, 2012 9:20 pm

Jo, jag misstänker detta och har läst in mig på Haynes handbok men det underliga där är att den tycker att lösningen med två kylfläktar och fläktstyrningen i framkanten hör till automatbilarna och inte de med manuell låda...
Jobbar granne med Ford, får knata in dit på lunchen.
Vad gäller ABS:en skall huvudenheten vara jordad i en jordpunkt någonstans i vänstra delen av motorrummet, eller höger om man står böjd över motorn framifrån. Någon som har koll på var. Kan inte hitta att något annat är jordat på samma punkt

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Ort: Tierp
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inläggav Peter H » fre jun 01, 2012 2:19 pm

Dubbla kylfläktar sitter på dessa oavesst typen av växellåda, utan det hänger mera ihop att med ge AC systemet tillräcklig kyleffekt.

Har inte egna motosvarade modellen hemma just nu så man skulle kunna kika efter denna jordning. Men har för mig att det skall finnas en sådan jordpunkt där i huvud enhetens närhet mot sidoväggen.

Pyten
Nybörjare
Inlägg: 11
Blev medlem: ons maj 02, 2012 6:56 am
Namn: Magnus Kazen
Ort: Linköping
Kör: Galaxy -99, 2,3

Inläggav Pyten » sön feb 02, 2014 2:04 am

Tja, har visst glömt att tacka för svar. Reläet hade en kallödning, slapp lägga 1300:- på ett nytt relä. Har dock inte lyckats fixa ABS-en

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Ort: Tierp
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inläggav Peter H » sön feb 02, 2014 8:45 am

Att ABS lampan gör sig påmind då och då brukar vanligen bero på smutsiga till skadade segmentringar ute vid hjulen. Som kan ge resultat om man går igenom dessa med en stålborste.

Pyten
Nybörjare
Inlägg: 11
Blev medlem: ons maj 02, 2012 6:56 am
Namn: Magnus Kazen
Ort: Linköping
Kör: Galaxy -99, 2,3

Inläggav Pyten » sön feb 02, 2014 10:50 pm

Tack för tipset. skall ge det en omgång när det är varmare... av någon underlig anledning brukar ABS:en funka fint när det är halt, :-) enligt en felsökning är det givaren vänster fram som är dålig. Lampan brukar lysa på sommaren men när temperaturen går under noll så slocknar den och ABS:en fungerar när jag tvärnitar.