Byta bromsrör, Ford Galaxy -00

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
erik-UA
Nybörjare
Namn: Erik J
Kör: Ford Galaxy

Byta bromsrör, Ford Galaxy -00

Inlägg av erik-UA »

Hej

Jag funderar på att försöka byta bromsrör själv på min ford galaxy från -00. Jag fick nedslag på besiktningen på den. Det som ska bytas är vä bak och längs gående.

Så jag skulle behöva lite tips och dylikt på hur man gör detta på bäst sätt.

Användarvisningsbild
niclas73a
Erfaren
Namn: Niclas
Kör: S-max 2,0 TDCi -07

Inlägg av niclas73a »

erik-UA skrev:Hej

Jag funderar på att försöka byta bromsrör själv på min ford galaxy från -00. Jag fick nedslag på besiktningen på den. Det som ska bytas är vä bak och längs gående.

Så jag skulle behöva lite tips och dylikt på hur man gör detta på bäst sätt.
Vet ej specifikt för denna bil men nipplar och anslutningar som skall tas loss brukar gå sönder. Det kan alltså vara bra att ha lite mer än bromsrören innan du sätter igång. Det går säkert bra att köpa de extra detaljerna och lämna tillbaka dom om det är i obruten förpackning om det visade sig att du inte behövde dom. Fråga om råd hos reservdelsaffären vilken du nu väljer.

Verktyg? Tja, öppna ringnycklar kan jag tänka mig som minimum. Liten hink för uppsamling av bromsolja, trasor mm

Glöm inte att lufta systemet efteråt. Utrustning för detta går att köpa men det brukar gå med hemmagjort också och en kompis som trycker på bromspedalen.

Lycka till!

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Precis är det ofta inte vidare svårt att byta bromsrör på egen hand och iaf med viss mekvana.

Smart brukar vara att köpa bromsrör på löpmeter och sedan komplettera med nipplar även om man kan snika till använda befintliga nipplar.
Så känns det ändå fräschast med nya fina nipplar är dock inte säker på dimmensionen på nipplarna men vanligen brukar det vara M10x1,0 mm och runt 16,7 gänglängd.
Men ofta kan man få reda på passande nippel där sådana säljs.

Skaffa sedan gärna den enklaste rörkonings satsen som överlag fungerar mycket bra och provkona en lös rörbit så får man snart till den perfekta koningen.

Skaffa gärna passande bromsrör nippel ringnyckel så går det än bättre och tips med är att vid demontering av en nippel är att nyppa av röret invid nippeln så får man på en sexkants hylsa för bästa vridmoment.

erik-UA
Nybörjare

Inlägg av erik-UA »

Tack för snabba svar, ska se om jag vågar mig på detta i helgen.

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Ja detta fixar du,,, och känns det osäkert elelr om du kör fast så finns ju alltid vi här... ;)

erik-UA
Nybörjare

Inlägg av erik-UA »

Kom på en sak, jag har ju ingen lyft bara en domkraft, funkar det ändå, så man kommer åt allt etc etc?

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Ja är det nu bara vänster bak och ute vid hjulet så funkar det i regel bra med att bara få upp den änden av bilen.

Även om det bästa vore att få upp endera hela bakvagnen till helst hela bilen för absolut bästa arbetsställning och är så glad för egna nya låglyften. :)

Användarvisningsbild
niclas73a
Erfaren

Inlägg av niclas73a »

erik-UA skrev:Kom på en sak, jag har ju ingen lyft bara en domkraft, funkar det ändå, så man kommer åt allt etc etc?
Hoppas du har pallbockar också så du inte enbart förlitar dig på domkraften!
Det har hänt många otäcka olyckor med enbart domkraft.

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Ja detta inte att förglömma att gärna ställa dit en pallbock för mycket,,, man ska aldrig någonsin tumma på den säkerheten!

Användarvisningsbild
niclas73a
Erfaren

Inlägg av niclas73a »

Hur har det gått?

Skriv svar