Mondeo-01 vattenljud

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
mondeo2001
Nybörjare
Namn: Anders Nilsson
Kör: Mondeo2001

Mondeo-01 vattenljud

Inlägg av mondeo2001 »

Hej!

Är nybliven ägare till en kombi Mondeo-01 och den har funkat bra första dagarna men nu har det kommit ett ljud som jag inte riktigt förstår mig på. Efter att bilen stängts av låter det som om det rinner vatten genom instrumentpanelen, när jag stod utanför bilen hördes det inte alls lika högt. Är detta något att oro sig för och isf vad är felet tror ni?

Tacksam för snabbt svar!

Mvh

Användarvisningsbild
Chris1967
Erfaren
Namn: Chris
Kör: Ford Mondeo ST220 EST

Inlägg av Chris1967 »

Har också haft det där ljudet, är ganska säker på att det bara är lite luft i systemet.
Lita aldrig på en blå banan.
http://www.garaget.org/?car=269013

mondeo2001
Nybörjare

Inlägg av mondeo2001 »

Tack för snabbt svar och ingen gladare än jag om det bara är lite luft det rör sig om. Blev livrädd och trodde att det kunde vara toppen, är det uteslutet? Har idag undersökt och ljudet kommer ovanför påfyllningen av kylaren. Det låter även under tomgångskörning och det ökar inte vid acceleration eller inbromsning och en ovetande passagerare skulle förmodligen inte märka ljudet då det som sagt är lågt. Bilen går inte varm vid tomgång och allt fungerar i övrigt. Är det någon som tror annat är jag tacksam för reflektioner.

Mvh

Användarvisningsbild
Chris1967
Erfaren

Inlägg av Chris1967 »

Det låter mer som luft tycker jag. Hade samma problem för ett tag sedan.
Vad är det för mondeo du har?

Användarvisningsbild
ilduce
Veteran
Namn: Jens W
Kör: ford mondeo 2.2 Tdci Titan-S

Inlägg av ilduce »

hade samma på min sierra -90:a.. funkade hur bra som helst ändå..

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo det är bara motorns kylvatten som rinner igenom värmepaketet och är normalt.

Detta fenomen är lite olika från bil till bil och behöver för det inte tyda på eventuell luft i kylsystemet.

mondeo2001
Nybörjare

Inlägg av mondeo2001 »

Tackar för alla snabba svar och jag känner mig betydligt lugnare nu :) det är lätt att man blir orolig när "nya" bilen låter annorlunda men som sagt har jag inte märkt något annat problem med bilen.

Mvh

Användarvisningsbild
Chris1967
Erfaren

Inlägg av Chris1967 »

Peter H skrev:Jo det är bara motorns kylvatten som rinner igenom värmepaketet och är normalt.

Detta fenomen är lite olika från bil till bil och behöver för det inte tyda på eventuell luft i kylsystemet.
För mig är det lite svårt att förstå hur vatten kan "låta" utan att det finns luft i systemet;)

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo det tillhör kanske för egen del till lite av yrkesskada efter runt 30 år på olika verkstadsgolv,, ;)

Men visst ligger det i något du säger att i sådana fall försöka lufta ur systemet.
Så visst som annars om inga problem förekommer som varmgång i motor osv kvarstår det att ingen egentlig fara finns.

mondeo2001
Nybörjare

Inlägg av mondeo2001 »

Om det nu är så att det finns luft i systemet, kan man åtgärda det själv och isf hur? Är det svindyrt att fixa via verkstad?

Mvh

Skriv svar