Fjärrlås bekymmer

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
mjpw
Nybörjare
Namn: Jonas
Kör: s-max

Fjärrlås bekymmer

Inlägg av mjpw »

Hej,
Har en S-max 2010 där fjärrkontrollen på den ena nyckeln har flippat ut. Först så fungerar den inte alls, men efter att ha använt den andra nyckeln först så fungerar även den första nyckelns fjärrkontroll under en kort stund

Bytte batteri men samma resultat. Först fungerar den inte men sedan efter att ha låst upp med nyckeln #2 fjärrkontroll så fungerar även fjärrkontrollen på nyckel #1 en liten stund för att sedan sluta fungera igen.

Nyckeln är den utfällbara varianten och det fungerar utan problem att låsa upp dörren manuellt och sedan starta bilen. Jag har 2 st nycklar och det är alltså bara den ena som fått problem.

Finns det någon vänlig forums-medlem som har en förklaring och ev. lösning på fjärr-problemet?
Antar att det är svindyrt att byta ut nyckeln.
Hittade en exakt likadan fråga i forumet men utan något svar/lösning.

Tack på förhand!
/Jonas

Tags:

klp
Erfaren
Namn: Patrik Käll
Kör: S-Max -10 och Mondeo -02

Inlägg av klp »

Rent generellt är det så att komponenter på kretskortet, ex.vis den lilla brytaren under knappen, kan lossna efter ett eller flera fall.
Då kan det blie att glapp som kan vara sporadiskt.
Det kan även vara svårt att avgöra eftersom det känns som om batteriet har tagit slut ibland, och ibland fungerar det.

Tyvärr är ju komponenterna mycket små och det kan vara väldigt svårt att löda fast dem igem.
Ta isär nyckeln och kolla om något känns lösto.
Har du inga elektronik/lödkunskaper, ta med den till en lite lokal TV verkstad, så kan de säkert kolla den åt dig.

Till mina nycklar till gamla Mondeon fixade jag detta genom att löda fast strömbrytarna igen.
Höll på att bli tokig när jag skulle låsa upp bilen...

Skriv svar