Kupéfläkt hängt sig och kupétemp beter sig skum

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Acke
Nybörjare
Namn: Alexander Ekhem
Kör: Galaxy

Kupéfläkt hängt sig och kupétemp beter sig skum

Inläggav Acke » ons okt 24, 2012 6:44 pm

Hej!
Efter ett gäng mil med fullt varv på kupéfläkten börjar jag ledsna. Jag har en Galaxy -00 (2,3 L) och kupéfläkten har alltså låst sig på högsta läget. Displayen visar att man kan sänka och höja fläkthastighet men det blir ingen verklig skillnad.
Någon som vet hur man fixar detta? Jag har provat att göra bilen strömlös men samma problem kvarstår.

[INDENT]Ett annat problem med interiörklimatet är att det verkar bara finnas två lägen. Full värme eller full kyla (AC funkar inte så jag fryser iallafall inte häcken av mig).
Vid 26°C på display så är det full värme och vid 25°C på display är det full kyla. Wacco! :Odd: Någon som har en lösning?[/INDENT]

Jag skruvar gärna själv och än så länge har jag sluppit hamna i händerna på nån verkstad och så fortsätter jag gärna :-) Så kom med tips så ska jag ockupera verkstan tills det är ordnat ;)

Tags:

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inläggav Peter H » tor okt 25, 2012 2:17 pm

Med fläktläget känner jag klart igen symtomen till att det är dess fläktmotstånd som gett upp för alla lägre fläkthastigheter utom det högsta.
Dess fläktmotstånd ser ut så löst http://bilder.lagabasen.se/delar/1009/1009369260vy1.jpg och byts i regel rätt lätt där denna är placerad på lufttrumman efter fläktmotorn, bakom handskfacket.

Med reglerfunktionen är lite mer skum för det är iaf den mer avancerade ACC systemet du alltså har med digitala displayen.
Blinkar dess display någonting efter att tändningen slås på som i sådana fall är en felindikering i dess system?

Acke
Nybörjare

Inläggav Acke » tor okt 25, 2012 9:29 pm

Tack Peter för ditt förslag. Jag ska rulla in bilen imorgon och se om jag kan hitta detta motstånd.
Gällande bilnkande display har jag för mig att den blinkar (visar alla tecken) när jag slagit på tändningen. Ska kolla det imorgon också.
Kanske ett steg närmare en lösning (och betydligt tystare bilturer framöver) :-)

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inläggav Peter H » fre okt 26, 2012 6:29 am

Ja detta blinkande vet jag är en felindikering och hade med det fenomenet på den förra galaxyn då kylmediet läckt ut.

Men med fläkt hastigheten är jag rätt säker på att med ett nytt fläktmotstånd (eller nu begagnat) blir det iaf ordning på fläkten.
Med lite tur kan det vara detta som sätter felkoden, är lite osäker där men det märker du då motståndet är bytt...

Acke
Nybörjare

Inläggav Acke » lör nov 03, 2012 2:44 pm

Nu har jag fläktmotståndet i min hand. Kan man mäta det för att se om det är kass?
Ang. blinkande display så är det så att den blinkar. Men det kan bero på att kylmediat är slut (hela AC'n är kass).

Acke
Nybörjare

Inläggav Acke » tis nov 13, 2012 7:53 pm

Nu är fläktmotståndet bytt. Hittade ett begagnat på nätet som jag fick hem i brevlådan för ca 250 kr. Först rensade jag kupéfiltret ordentligt och sen i med det nya motståndet. Nu funkar regleringen av fläkten som den ska! Tack för hjälpen!

Tyvärr så är temperaturregleringen fortfarande konstig. I början av en resa ger den full värme vid ca 26°C (på displayen). Sänker jag då till 25°C så blåser det kallt. Efter att ha kört 45-60 min verkar det som om den beter sig lite mer normalt och det går att nåtsånär hålla en jämn temperatur igen.

Några idéer på hur man fixar detta?

Peter H
Legend
Kontakt:

Inläggav Peter H » ons nov 14, 2012 7:46 am

Såg detta inlägg först nu,,,

Jo man kan i regel mäta upp att det finns ressistans i dessa motstånd. Dess felkods indikering med blinkande display kan riktigt orsakas av tex för lite köldmedia i AC systemet.

Men displayen blinkar alltså fortfarande? Vet du med dig att kylmediet är lågt och ingen kyla finns längre?

Känner inte direkt till dessa symtom men att det skulle kunna vara någon temperaturgivere som inte är fungerande. Sitter iaf en på reglagepanelens framsida och renblås denna om det hjälper.

Vidare är det med rätt vanligt att dess kontaktbrygga på baksidan till reglaget har dålig kontakt.
Där man med kan testa demontera för rengörning med lite elektronikspray är det en del som fått fart på sina anläggningar.