Vibration i ratt vid inbromsning

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Acke
Nybörjare
Inlägg: 19
Blev medlem: mån jul 19, 2010 8:32 pm
Namn: Alexander Ekhem
Kör: Galaxy
Ort: Horred

Vibration i ratt vid inbromsning

Inlägg av Acke »

Jag har precis bytt främre bromsbelägg på min Galaxy -00. Efter detta har det uppkommit ett ganska slumpmässigt bekymmer. När jag kört en stund och ska bromsa börjar ratten skaka lite i början av inbromsningen. Skakningarna avtar om jag bromsar mer. Dessutom kan jag köra vissa sträckor utan att detta problem uppkommer...
Några idéer om vad det kan vara?
Jag har dragit hjulskruvarna även efter bytet, men det blev ingen skillnad. Då borde ju ett löst sittande hjul inte vara problemet...

shinekba
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: tor okt 18, 2012 3:14 pm
Namn: shine
Kör: Ford S-max disel
Ort: Kungsbacka

Inlägg av shinekba »

Första som slog mig e att beläggen e inte "inkörda", skakningarna kommer isf försvinna när dom "ruggats upp"..
Shinekba

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Normalt bör det fungera direkt även med nya belägg på så sliten bromsskiva där brukar annars pulerande bromspedal tyda till skev bromsskiva.

Lite knepigt att det endast uppkommer sporadiskt.
Men det blir iaf inte värre med vibrationerna efter en tids körning och inga hjulsidor blir heller inte väldigt varma efter lite körning?

Acke
Nybörjare
Inlägg: 19
Blev medlem: mån jul 19, 2010 8:32 pm
Namn: Alexander Ekhem
Kör: Galaxy
Ort: Horred

Inlägg av Acke »

Nä, det blir inte värre. Det enda jag noterat är att det kommer mer när jag kört tex motorväg. Om jag kör mindre vägar och bromsar lite mer ofta så verkar inte problemet lika stort, eller inte alls.
Först trodde jag att skruvarna för ytterokets infästning var problemet, men dessa satt bra efter mitt byte.
Ja, lite mysko är det allt. Dags för besiktning nästa vecka. Får se om de noterar det där.

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Knepigt som sagt där annars skev bromsskiva ger uteslutande konstant pulserande bromspedal som blir värre ju mer man bromsar.

Just med att detta uppkom efter beläggbytet talar helt emot skivproblem och du fick till dom båda bromsoken som dom skulle?
Bromsskivorna var heller inte slitna eller hade ojämna ytor?

Ja är bara bara bromsvärdena bra och det inte pulser iaf inte för mycket under deras provrunda så bör det gå vägen.
Men vill du påpeka detta gärna så kollar dom säkert extra på detta så får du redan på den vägen vad det nu kan vara.

Acke
Nybörjare
Inlägg: 19
Blev medlem: mån jul 19, 2010 8:32 pm
Namn: Alexander Ekhem
Kör: Galaxy
Ort: Horred

Inlägg av Acke »

Bromsvärden var bra enl. besiktningen och jag tycker mig märka att vibrationerna minskat lite. Däremot fick jag underkänt på bromsrören under bilen. Det var bara att dyka ner i smörjgropen och fixa det. Så firade jag min fredag! :-) Men nu är rören bytta och dags för ombesiktning.
Tack för dina tankar, Peter!

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Kvarstår så dessa vibrationer vid bromsning så lutar det åt minst en skev bromskiva.

Jo det var ju med ett fredagsnöje då åkte på,,, men nu bör du iaf få bilen godkänd... :)

honda4ever
Erfaren
Inlägg: 44
Blev medlem: lör nov 03, 2012 8:45 pm
Namn: Mikael Johansson
Kör: Ford mondeo tdci -07 Ford escort xr3i cab -86
Ort: skara

Inlägg av honda4ever »

En liten fundering som jag har. När du bytte beläggen kollade du då så okej löpte lätt? När man byter belägg som är väldigt slitna så är ju oket "vant" att jobba långt ut villket kan medföra en aning beläggning längst ut på bromskolven. När man då pressar in kolven för att de nya klossarna skall få plats så kan oken kärva ibland. Har hänt mig tog ett jävla tag innan jag kom på vad det vart för strul :-)

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo detta fenomen har väl en annan med råkat ut för på någon enstaka bil även om det troligt inte torde vara allt för vanligt fenomen.

Men visst det bör man alltid ta för vana att kolla av att bromskolven med en större polygrip går att pressa in med handkraft.
Går inte detta är det läge att testa att "motionera" bromskolven några gånger i fråga.

Skriv svar