Köpråd: Mondeo kombi som prisvärd/driftsäker familjebil?

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
johan5588
Erfaren
Namn: Johan H
Kör: Ford Mondeo Titanium X 2.0 Bensin, -06, 2.0 Bensin

Köpråd: Mondeo kombi som prisvärd/driftsäker familjebil?

Inlägg av johan5588 »

Hejsan!
Söker efter en rymlig familjekombi i V70 klassen, med plats för två småbarn + annat man behöver få med sig. Har börjat på allvar fundera på Mondeo mkIII, typ årsmodell 06-07, mk4 känns lite för dyr ännu. Är mest inne på standarsmotorn, dvs 2.0 bensin, helst utrustad med dragkrok.

Har fått för mig att mkIII är hyfsat lättmeckad så man kan fortsätta utföra service o smårep själv? Fixar det mesta själv förutom kemrem/kedja, hjullager på drivande axel, trånga aggregatremmar, brustna fjärdrar etc.

Så sammantaget, vad är era åsikter om mondeon som familjebil? driftsäkerheten? ev rost ? totalekonomi?

/Johan

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag har säkert skrivit förut om hur jag upplevde vår 2002 2.0 Ghia kombi. Vi köpte den med runt 2000 mil på mätaren, demobil, och körde den tills den gått cirka 16000 mil, förra hösten.

Totalt sett är jag mycket nöjd. Det är en bekväm, rymlig bil som ändå är kul att köra, förhållandevis bränslesnål.

Vi hade totalt sett väldigt lite problem med bilen. Dörrarna byttes på rostskyddsgarantin, efter det så var det egentligen bara parkeringsbromsen som ställde till bekymmer, men det kom senare. Å andra sidan var det återkommande och köper man en Mondeo begagnad ska man nog kanske räkna med att investera i nya ok.

Jag tog bort virvelspjällen i insuget (men köper du 2004-2007 är ju det knappast ett problem). Elbrytaren till balkuckan glappade också en del.

Slitdelar jag bytte var;
- skivor och klossar bak
- ett bromsok bak
- ett hjullager bak (samma sida där oket byttes, gissar att det gått varmt så fettet kokade ur)
- fjädrar och fjäderbenslagringar fram
- skivor och klossar fram

Precis innan vi sålde så fixade jag ytrost runt bakluckans handtag. AC-kondensorn började se lite trött ut också.

Det finns ju rapporter om att bakvagnsbussningar ger sig också. Som vanligt är det bra om man kan hitta en bil som inte gått så långt, jag upplevde väl att det började hända saker efter cirka 14000 mil ungefär.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

johan5588
Erfaren

Inlägg av johan5588 »

Hej gustaf! Tack för ditt svar :)

Det låter ju helt OK, trots lite grejer som trasslat, det som du bytt ut kan jag leva med. Rosten är väl ändå en svag punkt, men om jag hittar en som är i gott skick så bllir det väl att göra en egen underredsbehandling o lackbehandling.

Hur är det med avgassytemets hållbarhet, alltså orginalsystemet?
Vad hade du i snitt för bränsleförbrukning på landsväg?
Antar att det är vanlig fjärdring fram av macperson-typ, men vad är det för typ bak?

Användarvisningsbild
rs_cosworth
Veteran
Namn: kenneth a
Kör: volvo och cossie
Medlemsnummer: 268

Inlägg av rs_cosworth »

volvo v70 är bättre bil! dock är dom något dyrare
A taste of heaven...

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Namn: Johan Mejenqvist
Kör: Fiesta ST 200 MK8
Medlemsnummer: 295

Inlägg av Järnkaminen »

Plus att V70 är en optimal bankrånarbil, ut i trafiken och vips smälter du in i mängden ;).
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

johan5588
Erfaren

Inlägg av johan5588 »

Har kikat på olika aternativ, förut var inne på en Peugeot 406 classic, men dom har nog blivit för gamla nu, sista årsmodellen -04. Preminumklassen går bort pga för dyr totalekonomi och onödigt exklusiv(V70, Audi A6, Passat, bmw, merca etc.)
Citroen C5 för krånglig och peugeout 407 dåliga inv. utrymmen.

Så just är jag som sagt mest inne på mondeo mkIII, sista årsmodellen utan barnsjukdomar ;) ett plus för kamkedjan!
idag kör jag en citroen xsara II, en enkel mellanklassbil i lågprissegmentet, lite plastig o utan nåt extra, men funkar utmärkt :) Tyvärr för liten för familjen.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag vet inte om jag håller med om att V70 är en bättre bil. Men man kan ju tycka olika. Jag hade i alla fall inte mer problem med Mondeon än bekanta med Volvo (snarare tvärtom). Mondeon har roligare väghållning, mer utrymme i baksätet.

Snittförbrukningen tror jag handlade om runt 0,75-0,8 l/mil, då kör vi ofta korta sträckor (1-1,5 mil) uppblandat med en del länge körningar. På långkörning kröp förbrukningen märkbart nedåt.

Bak har Mondeon Fords "control blade", en form av multilänkaxel.

Avgassystemet var fräscht när vi sålde. Så det kan man väl inte klaga på tycker jag.

Som sagt, jag var nöjd och skulle inte tveka att köra Mondeo igen om jag ville ha en bil i den prisklassen.

/Gustaf

johan5588
Erfaren

Inlägg av johan5588 »

therealpinto skrev:Jag vet inte om jag håller med om att V70 är en bättre bil. Men man kan ju tycka olika. Jag hade i alla fall inte mer problem med Mondeon än bekanta med Volvo (snarare tvärtom). Mondeon har roligare väghållning, mer utrymme i baksätet.

Snittförbrukningen tror jag handlade om runt 0,75-0,8 l/mil, då kör vi ofta korta sträckor (1-1,5 mil) uppblandat med en del länge körningar. På långkörning kröp förbrukningen märkbart nedåt.

Bak har Mondeon Fords "control blade", en form av multilänkaxel.

Avgassystemet var fräscht när vi sålde. Så det kan man väl inte klaga på tycker jag.

Som sagt, jag var nöjd och skulle inte tveka att köra Mondeo igen om jag ville ha en bil i den prisklassen.

/Gustaf
Låter bra att det sitter ett avgassystem med god kvalitet som "standard/sitter på när bilen var ny". Franska bilar "käkar" avgassytem, ett av det sämsta med min citroen. Antar att det sitter riktiga skruvfjärdarar bak på mondeon?
(Citran har tortionsfjärdring, en billig lösning som är tveksam med åren)

Åkte med en studiekompis förr som hade en mkIII -02, goda innerutrymmen och pigg motor är vad jag minns bäst :)

Hur svårt/dyrt är det att eftermontera motorvärmare och dragkrok(fast) ?
Bäst är ju att hitta ett ex. som är komplett men oftast får man inte allt man kan önska....

Finns ganska prisvärda mk4 på KVD, då är det oftast etanolmotorn 2.0, vilka åsikter finns om denna?

Användarvisningsbild
Johansson
Legend
Namn: Linus Johansson
Kör: Sierra Cosworth RWD-89, Fiesta ST-17
Medlemsnummer: 67

Inlägg av Johansson »

Hej

har en mondeo -05 och är mycket nöjd med den. Åkte på ett hjullager för ett tag sedan annars har det bara varit dom vanliga slit delarna som klossar och skivor bak. Vår bil har gått väldigt många lång resor och har inte strulat än. Jag personligen hade aldrig betalat dom extra tusen lappar man får lägga på en v70.

Lycka till.

MVH Linus

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Drag monterade jag själv, det var inga större problem. Lite trångt utan att ta ned ljuddämparen men det gick.

Gustaf

johan5588
Erfaren

Inlägg av johan5588 »

therealpinto skrev:Drag monterade jag själv, det var inga större problem. Lite trångt utan att ta ned ljuddämparen men det gick.

Gustaf
Låter bra :) Men hur löste du inkopplingen av elen? Eltjuvar från ett baklyse eller finns fördraget kablage? På nya bilar krävs ju att man går in i bilens mjukvara hos en auk. verkstad, men det kanske man slipper på mkIII?

Sitter det OBDII uttag under ratten?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

:eek: Eltjuvar...

Jo, så blev det, fast det var Fords originalsats. Kändes helt korkat men det fungerade utan problem.

Jag minns inte var OBD-uttaget satt, troligen vid säkringslådan.

/Gustaf

johan5588
Erfaren

Inlägg av johan5588 »

Om jag mot förmodan skulle hitta en mk4 till rimligt pris, vilka för o nackdelar är det med nya modellen? mer svårmeckad?
Vad jag sett så är standardmotorn 2.0 en etanolbil, hur driftsäkert är det egentligen med en etanolmotor när den börjar bli gammal?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag har inte pillat något alls med MkIV så jag vet inte. Möjligen är det mer can-buss men i stort sett är det ju samma bil under skalet.

Etanolmotorn kan man väl fundera på, det verkar ju kunna hända en del saker om de körts uteslutande på E85.

Personligen tycker jag en fräsch (riktigt fräsch) MkIII skulle vara trevligare än en billig MkIV.

Det som talar för MkIV är väl en smartare bagagelucka (det samlas lätt snö på stötfångaren på MkIII som gör att luckan kan vara svår att öppna), och så en modernare känsla kanske.

/Gustaf

johan5588
Erfaren

Inlägg av johan5588 »

mk4 verkar ju bara finnas med etanolmotorn (flexifuel) och man kan ju ränka med att den gått delvis på etanol när man köper den begangnad. Antar att det är förövrigt samma motor som i 2.0 mk3, eller ?

Jag tycker också personligen att en riktigt fräsch mk3, typ -07, skulle vara att föredra, borde ju finnas fina fortfarande då de bara är 5 år :) Många är ju välutrustade också med utrustningspaket. Normalt brukar ju sista årsmodellerna vara lyckade utan barnsjukdomar....(?)

Finns det några barnsjukdomar att se upp med på tidiga mk4, typ 2008 års modell?

Skriv svar