Misständer på låga varv
-
Relingen
- Nybörjare
- Namn: Jan Nilsson
- Kör: Ford mondeo 1.6zetec
Misständer på låga varv
Kör en Ford mondeo 1.6 zetec 1999 som misständer under ca2500rpm. Går dock inte speciellt bra över 2500rpm heller för den delen men den misständer inte.
Har hört att tändkablarna brukar strula på dessa motorer så jag köpte nya idag och bytte utan resultat.
Här även hört att bilen är känslig för andra stift än orginal. Stämmer det? Det sitter biltema stift på den nu.
tändspolen? brukar det bli detta fel om den spökar?
Luftmassemätare?
vad kan det vara för fel?
Är inte speciellt sugen på att chansa som jag just gjort på tändkablarna. Januari är ingen roligt månad för plånboken.
Har nyligen köpt bilen så jag har inte så mycket referenser på hur den ska gå. Gick dock mycket bättre dagen jag köpte den.
Är tacksam för alla svar.
Har hört att tändkablarna brukar strula på dessa motorer så jag köpte nya idag och bytte utan resultat.
Här även hört att bilen är känslig för andra stift än orginal. Stämmer det? Det sitter biltema stift på den nu.
tändspolen? brukar det bli detta fel om den spökar?
Luftmassemätare?
vad kan det vara för fel?
Är inte speciellt sugen på att chansa som jag just gjort på tändkablarna. Januari är ingen roligt månad för plånboken.
Har nyligen köpt bilen så jag har inte så mycket referenser på hur den ska gå. Gick dock mycket bättre dagen jag köpte den.
Är tacksam för alla svar.
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Säger bara av egna erfarenheter att byt genast tändstiften till fords (inte mycket dyrare,,) egna Motorcaft.
Där med lite tur är orsaken även i ditt fall... visst ingen vill ju hamna i "byta friska grejor karusellen".
Men annars var även dessa tändkblar med erkänt felfenomen.
Annars kan med en felkodsläsare lösa många sådana problem och där fungerar denna klart prisvärda felkodsläsare/släckare(http://www.24.se/obd2-felkodslasare-p-552-c-227.aspx). Till den modellen med att läsa av motorsidan tänkbara felkoder.
Efter tändsiften kan det vara aktuellt att kontrollera upp tändspolen...
Där med lite tur är orsaken även i ditt fall... visst ingen vill ju hamna i "byta friska grejor karusellen".
Men annars var även dessa tändkblar med erkänt felfenomen.
Annars kan med en felkodsläsare lösa många sådana problem och där fungerar denna klart prisvärda felkodsläsare/släckare(http://www.24.se/obd2-felkodslasare-p-552-c-227.aspx). Till den modellen med att läsa av motorsidan tänkbara felkoder.
Efter tändsiften kan det vara aktuellt att kontrollera upp tändspolen...
-
Relingen
- Nybörjare
Nu svarar jag väldigt sent men jag provade att byta tändstift och tändkablar men det hjälpte tyvärr inte så jag köpte mig felkodsläsaren som du tipsade om och fick följande felkoder idag.
0102 (Maf or Vaf a circuit low input)
06E0 ????? (hittar ej felkoden i boken)
0082 (Intake valve-bank 2 control circuit low)
1401 (Differential pressure feedback EGR(DPFE) sensor high voltage detected)
1131 (Lack of upstream heated O2 sensor(HO2S11) switch, sensor indicates lean (Bank#1)
Hur ska jag tolka det här?
Testade lite saker innan jag köpte felkodsläsaren och följande hände när jag drog ur kontakten till.
Luftmassemätaren = bilen hostar till när man drar ur kontakten
Lamdasonden = händer ingenting när man drar ur kontakten
Temgivaren = Samma som luftmassemätaren
Provade i samma veva att mäta upp Lamdasonden och värderna ökar ju mer man varvar men den är väldigt seg åt båda hållen. Kan det vara den som spökar?
0102 (Maf or Vaf a circuit low input)
06E0 ????? (hittar ej felkoden i boken)
0082 (Intake valve-bank 2 control circuit low)
1401 (Differential pressure feedback EGR(DPFE) sensor high voltage detected)
1131 (Lack of upstream heated O2 sensor(HO2S11) switch, sensor indicates lean (Bank#1)
Hur ska jag tolka det här?
Testade lite saker innan jag köpte felkodsläsaren och följande hände när jag drog ur kontakten till.
Luftmassemätaren = bilen hostar till när man drar ur kontakten
Lamdasonden = händer ingenting när man drar ur kontakten
Temgivaren = Samma som luftmassemätaren
Provade i samma veva att mäta upp Lamdasonden och värderna ökar ju mer man varvar men den är väldigt seg åt båda hållen. Kan det vara den som spökar?
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Ja man brukar kunna få ut en del mer eller mindra konstiga felkoder iaf första gången man tar ut felkoder.
Tipset är där att efter man antecknat dessa felkoder att sedan nolla alla för att se om och när nya dyker upp som då brukar vara dom som är "skarpa".
Felkoden 1131 känner jag iaf igen direkt från en av focusarna jag servar som där handlade om just defekt lamdasond. Då den främre (reglersond) som sitter rakt under grenröret på motorns baksida.
Tyder med till om det nu gavs sega värden vid koll av lamdan att den inte alls jobbar som den ska. Som normalt ska jobba mycket raskt mellan 0-1 Volt och runt 0,5 Volt som medel.
Notis med att denna felkodsläsare klarar en rad olika vanliga bilar till att läsa av motorfelskoder med.
Tipset är där att efter man antecknat dessa felkoder att sedan nolla alla för att se om och när nya dyker upp som då brukar vara dom som är "skarpa".
Felkoden 1131 känner jag iaf igen direkt från en av focusarna jag servar som där handlade om just defekt lamdasond. Då den främre (reglersond) som sitter rakt under grenröret på motorns baksida.
Tyder med till om det nu gavs sega värden vid koll av lamdan att den inte alls jobbar som den ska. Som normalt ska jobba mycket raskt mellan 0-1 Volt och runt 0,5 Volt som medel.
Notis med att denna felkodsläsare klarar en rad olika vanliga bilar till att läsa av motorfelskoder med.
-
Relingen
- Nybörjare
Nu svarar jag väldigt sent igen, använder bilen endast som extra bil så den står mest.
Men iallafall jag har bytt den främre lamdasonden men det hjälpte givetvis inte.
Felkodsläsaren visar numera noll fel fast bilen går som en kratta under 3000varv.
Fick just skatten på bilen 2183
tänkte jag skulle ge bilen en sista chans så man vet om det är värt att betala skatten eller åka direkt på skroten och bli av med detta elände.
Tänkte jag skulle chansa och beställa en ny tändspole och en tempgivare. Tändspolen kostar 700 och tempgivaren 200 på skruvat. Är jag bara dum ? någon som har ett annat förslag? tips?
Men iallafall jag har bytt den främre lamdasonden men det hjälpte givetvis inte.
Felkodsläsaren visar numera noll fel fast bilen går som en kratta under 3000varv.
Fick just skatten på bilen 2183
Tänkte jag skulle chansa och beställa en ny tändspole och en tempgivare. Tändspolen kostar 700 och tempgivaren 200 på skruvat. Är jag bara dum ? någon som har ett annat förslag? tips?