Köpa fälgar, vad tänka på?

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
bugeyes
Erfaren
Namn: Björn Sorkin
Kör: Mondeo 2011 och Focus 2014

Köpa fälgar, vad tänka på?

Inlägg av bugeyes »

Hej,

Jag har en Mondeo 2011 jag köpte i höstas lätt beg, den kom med plåtfälgar och fräsha sommardäck. Jag tyckte det enda med bilen som kändes lite sniket var fälgarna så jag återanvände dom för vinterdäcken och har således sommardäcken liggande i garaget utan fälgar. Det är alltså snart dags att köpa fälgar för däck i dimensionen 55 profil 215/55R16 och jag vill ha alu-fälgar. När jag tittar på nätet är utbudet enormt liksom prisspannet mellan olika ställen.

Den sida jag länkar nedan har en hel massa fälgar som ska passa på min bil och mina däck, men det finns olika bredder och olika ET tal. Vad ska man egentligen tänka på när man beställer?

http://www.billigalu.se/losa-falgar/FOR ... se=SFDGDGH

Bilen används som familjebil och körs inte speciellt hårt, normal vardagskörning är väl bästa beskrivningen. Tacksam för tips!

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Numera står faktiskt standarddimension på fälgar i regbeviset. Plockar man en vanlig Mondeo ser det ut så här:

Fälgdimension axel 1: 6.5Jx16H2OS50.0

Det betyder 6,5x16", offset (ET) 50.0

Utan att du får problem kan du normalt sett ändra ET några millimeter om du har samma bredd, men att ändra både bredd och ET kan kräva lire räknande.

Som exempel, Rial Davos som på sidan du länkar till finns i 7x16" med ET 58. En halv tum bredare gör att fälgens innerkant kommer 7 mm längre in, ytterkanten 7 mm närmare skärmkanten. ET som är 2 mm mindre flyttar hela fälgen 2 mm närmare skärmkanten, vilket gör att hjulet kommer 9 mm närmare skärmen och 5 mm närmare fjäderbenet.

Normalt sett finns det utrymme för det utan bekymmer. Det går fortfarande bra att ha 215 mm breda däck på en 7" fälg men den kan upplevas som lite stötigare.

Enzo B finns i standardmått (6,5x16", ET50) om du vill att allt ska vara lika.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

bugeyes
Erfaren

Inlägg av bugeyes »

therealpinto skrev:Numera står faktiskt standarddimension på fälgar i regbeviset. Plockar man en vanlig Mondeo ser det ut så här:

Fälgdimension axel 1: 6.5Jx16H2OS50.0

Det betyder 6,5x16", offset (ET) 50.0

Utan att du får problem kan du normalt sett ändra ET några millimeter om du har samma bredd, men att ändra både bredd och ET kan kräva lire räknande.

Som exempel, Rial Davos som på sidan du länkar till finns i 7x16" med ET 58. En halv tum bredare gör att fälgens innerkant kommer 7 mm längre in, ytterkanten 7 mm närmare skärmkanten. ET som är 2 mm mindre flyttar hela fälgen 2 mm närmare skärmkanten, vilket gör att hjulet kommer 9 mm närmare skärmen och 5 mm närmare fjäderbenet.

Normalt sett finns det utrymme för det utan bekymmer. Det går fortfarande bra att ha 215 mm breda däck på en 7" fälg men den kan upplevas som lite stötigare.

Enzo B finns i standardmått (6,5x16", ET50) om du vill att allt ska vara lika.

Gustaf
Jättetack, nu begriper jag bättre vad jag ska titta på.

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

För enkel koll av rullomkretsar mellan olika däck dimmensioner kan denna sida vara: http://dack.tk/

bugeyes
Erfaren

Inlägg av bugeyes »

Jag kommer att köra på originaldimensionen då jag har 4 fräscha däck liggande. Bilen var skön att köra med dom och originalfälgarna så jag köper fälgar så nära originalspecen jag hittar och som samtidigt ser snygga ut i mina ögon. Tack ändå för tipset och länken.

bugeyes
Erfaren

Inlägg av bugeyes »

Beställde till slut dessa...
http://www.bythjul.com/falgar/dezent/de ... item=40975
Borde väl vara helt som original?

Köpte dom dock från "billigalu.com" där dom var 400:- billigare per styck.

Anders Palmér
Nybörjare
Namn: Anders Palmér
Kör: Mondeo 2.2 TDCi -08

Inlägg av Anders Palmér »

Bara du får med monteringskit (mutter och centreringsringar) så är det ok!

bugeyes
Erfaren

Inlägg av bugeyes »

Tack för alla tips, så här blev det...
Bild
Muttar och centreringsringar kom med utan extra beställning.

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Klart snyggt... :)

Skatt
Erfaren
Namn: Christian Skatt
Kör: Ford Mondeo 2,0 TDCI -06

Inlägg av Skatt »

Lånar tråden lite. Nån som testat om et 67 funkar med 8x18"fälg och sänkning
Vill nog helst inte köra med spacers men med det skulle väl hjälpa pga högre Et eller hur?

Mvh Chrille

cosse66
Erfaren
Namn: lars costell
Kör: Mondeo ghia 2.5-01

Inlägg av cosse66 »

lånar tråden, har en -01 mondeo 2.5 kombi den har 16" fälgar org. funkar det med 15" fälgar ? eller tar dom i oken ? nån som provat ? nån som provat volvo 850 15" fälgar dom har ju också 5x108 ???

Skriv svar