Handbromsproblem trots nya ok, vajrar och belägg - mondeo 06

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Dunderludde
Nybörjare
Namn: Anders enestig
Kör: Ford mondeo 06

Handbromsproblem trots nya ok, vajrar och belägg - mondeo 06

Inlägg av Dunderludde »

Hej.

Jag har en Ford mondeo kombi 06 som jag inte lyckas få ordning på.
Jag har bytt ok, vajrar och belägg. Det som händer är att när jag spänner vajern drar den mer i ena oket. Om jag ska få båda att bromsa så måste jag spänna tills ena går i bott. Men då ligger ju bromsarna på på den sidan. Spänner jag tills båda oken (blir inte lika hur jag än beter mig) har ett avstånd på 1mm mellan hävarmen och stoppet tar inte handbromsen mycket. Jag vet inte vad jag ska göra mer, spenderat dagar med att försöka justera och fixa till bromsen med d gamla oken. Till slut tröttnade jag och köpte nya och trodde det skulle bli bra, nu har jag slut på idéer så är det någon som vet vad jag kan försöka med så är jag tacksam för all hjälp jag kan få.

Med vänlig hälsning,
/Anders

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Borde ju fungera med dessa åtgärder men tänkte då dom drar så växelvis smorde du vajrarna som det rekommenderas.

Känns som ena kärvar mer än den andra som då brukar ge dessa fenomen. Pröva även sök på "handbroms" finner du en hel del läsning på problemet.

Dunderludde
Nybörjare
Namn: Anders enestig
Kör: Ford mondeo 06

Inlägg av Dunderludde »

Tack för svaret.
Jag har testat och tycker att båda vajrarna och oken går lika lätt. Tackar för tipset o söker vidare...

HasseP
Erfaren
Namn: Hans Petterson
Kör: Mondeo

Inlägg av HasseP »

Har du satt dit handbromskabeln rätt? jag vet att om den ligger galet på ena sidan så blir det galet med bromsarna

Jerry
Nybörjare
Namn: Jerry Cronqvist
Kör: Opel Vectra Turbo 4x4

Inlägg av Jerry »

Dum fråga kanske men har du justerat in kolvarna i oken rätt.
Det är väl sådana ok som man skruvar in kolvarna på om jag inte är helt ute och cyklar.

Hunter220
Nybörjare
Namn: Ari Mikkola
Kör: Mondeo st 220 03

Inlägg av Hunter220 »

Om du löst problemet så delge gärna med oss andra. Har samma bekymmer och herr besiktning på torsdag.:banghead:

Hunter220
Nybörjare
Namn: Ari Mikkola
Kör: Mondeo st 220 03

Inlägg av Hunter220 »

Nu har vi jobbat 1 timme med handbromsen Och ett bra tips är. Två man en uppe i bilen när den är upplyft en smörjer och knackar på handbroms oket. Han i bilen rycker och släpper om och om igen. Vi bytte fjädrar smorde och motionera fram o tillbaka. Så troligen går den nu igenom bes kl 15,00. Tar rejält på bägge även på torr asfalt och fjädrar tillbaka som det ska. Problemet brukar ju vara att dom ej göra. Så 5/56 två man jucka spak smörj knacka.

randal
Veteran
Namn: Rickard Lindfors
Kör: Focus RS 03, Peugeot 206 rc 04, Mondeo tdci 10, S-max tdci 10

Inlägg av randal »

Hunter220 skrev:Nu har vi jobbat 1 timme med handbromsen Och ett bra tips är. Två man en uppe i bilen när den är upplyft en smörjer och knackar på handbroms oket. Han i bilen rycker och släpper om och om igen. Vi bytte fjädrar smorde och motionera fram o tillbaka. Så troligen går den nu igenom bes kl 15,00. Tar rejält på bägge även på torr asfalt och fjädrar tillbaka som det ska. Problemet brukar ju vara att dom ej göra. Så 5/56 två man jucka spak smörj knacka.
Jag brukar göra på ett liknande sätt men då jag är själv brukar jag slå på armen på oket och smörja. Brukar få hålla på en stund men det brukar som sagt fungera. Brukar sedan hålla någon/några månader innan det är dags igen så besiktningen idag antar jag har gått bra?

Mondeo04
Erfaren
Namn: Roger Rosén
Kör: Ford Mondeo -04

Inlägg av Mondeo04 »

Kan man ha wiren lossad från bägge oken och bara röra och smörja armarna för hand eller påverkas något negativt?
Tänkte hissa upp en sida i taget och smörja och röra igång en arm åt gången.

Holma
Veteran
Namn: Fredrik H
Medlemsnummer: 406

Inlägg av Holma »

Har också problem med handbromsen.
Vänster sida går kanon, höger sida går inte armen tillbaka på.
Bytte oket mot ett nytt och båda wirarna men samma fel kvarstår, testade det gamla oket på bänken och det fastnar inte längre.
Kan det vara ett klämt bromsrör/likn som orsakar problemet? Mullemeck har bytt och monterat ett jääääääättelångt rör längst bak på just höger sida (säkert 1.5m längre än det ska vara och ligger delvis mellan bil och bränsletanken...)

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Nej det kan man med om man vill att lossa ena sidan åt gången för att smörja upp dessa ordentligt.
Jo kolla upp att den vajern verkligen löper lätt vilket vara fallet att den går väldigt trögt.

Skriv svar