Reservhjul på burk, går det att ha ett riktigt?

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
bugeyes
Erfaren
Namn: Björn Sorkin
Kör: Mondeo 2011 och Focus 2014

Reservhjul på burk, går det att ha ett riktigt?

Inlägg av bugeyes »

Hej,

I reservhjulsbaljan på min Mondeo kombi 2011 ligger en frigolitinsats med ett nödlagningskit i stället för ett reservhjul. Jag skulle hellre ha ett av vinterhjulen där och undrar om någon vet hur/om det går att ta bort frigoliten och stoppa dir ett riktigt hjul?
Jag provade men fick inte bort insatsen och vill inte bryta sönder den.

Tags:

Användarvisningsbild
Daniel666
Legend
Namn: Daniel Schöneman
Kör: Fiesta ST200 -17
Medlemsnummer: 29

Inlägg av Daniel666 »

Det kan nog vara svårt att få dit ett "riktigt" hjul, men om jag inte minns fel så fanns det möjlighet att extrabeställa med nödhjul. Men dom är ju ganska mycket smalare än ett vanligt.
Fiesta ST200 -17
Fiesta Xr4 -06
Mondeo Ghia -96
Fiesta 1,1 -81

bugeyes
Erfaren

Inlägg av bugeyes »

Det ser ut att finnas en rejäl reservhjulsbalja men utfylld med en frigolitinsats, det finns även en stolpe i mitten som ser ut att vara till för att hålla ett reservhjul på plats. Problemet är att jag inte vet hur man får bort insatsen som verkar hållas på plats av mittstolpen,.

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Får du väl bara bort den insatsen är det bara att börja pröva med ett standard hjul.
Passar nu inte detta alls så är ett just nödreservhjul att ta till som med fyller sin funktion...

Förstår helt med din tanke och skulle gjort likadant i samma sits. :)

bugeyes
Erfaren

Inlägg av bugeyes »

Ja, har ju fyra bra hjul med dubbfria vinterdäck. Med ett sånt skulle man kunna fullfölja en resa i stället för att nödlaga och leta närmsta verkstad, litar inte på sprayen. Dom få gånger jag fått punktering har det oftast varit rejäla skador på däcket pga vass sten eller påkörd trottoarkant.

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Sprayen fungerar skapligt på pyspunkor o en lättare penetreringsskada, av mindre spik/tagg.

Sen finns det ju mer professionella vätskor som används inom ex-vis jordbruk och entreprenad, men det är inget som går o slabba med utmed en väg så vitt jag förstått, men dom fungerar ju som en permanent garanti mot punktering och kan fyllas som jag förstått det hela i förebyggande syfte.

Dessa punkteringsvätskor klarar ju mer manliga skador, men kostar också därefter.

För att återgå till din frågeställning så hade jag litat med på ett nödhjul än en burk, dock är det ju inget som hindrar dig att ha båda i bilen.

bugeyes
Erfaren

Inlägg av bugeyes »

Ganska avancerat nödkit som medföljer dock, någon vätska i en flaska samt en 12V kompressor att fylla på med. Frågan är bara hur man får ur den där insatsen intakt, skulle också föredra nödhjul framför burk.

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Borde ju finnas fler med så pass ny bil och med närmare kunskap hur dess enhet tas ur i helt skick.

Litar heller inte på iaf enbart punka spray även med som husvangsägare finns alltid ett riktigt reservhjul med. Där dessa vanligare punkasprayer till nödkitt fungerar till mindre skador som sagt.

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Jag har på mitt bilsläp satt fäste till att kunna ha ett riktigt hjul med som reserv, kanske aldrig får punka, men får jag så slipper jag stå där med k*ken i brevlådan o se dum ut.

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo precis har med ett ex antal tusen mil bakom sig både med MC, bil/släp, buss, lastbil mm. Som faktiskt hitills inte haft mer än maximalt en punktering...

Men som sagt man har sett tillräckligt och även hjälpt andra i sådana krissituationer. För att själv förse sig med riktiga grejor...
Med egna husvagnen har jag med en speciell däckhållare sittandes undertill vagnen

Användarvisningsbild
Daniel666
Legend
Namn: Daniel Schöneman
Kör: Fiesta ST200 -17
Medlemsnummer: 29

Inlägg av Daniel666 »

Vad jag kan minnas så skruvar man bara ut "pinnen" i mitten för att sen kunna lyfta ut insatsen.
Fiesta ST200 -17
Fiesta Xr4 -06
Mondeo Ghia -96
Fiesta 1,1 -81

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Borde inte vara så svårt för den lär ju rätt enkelt monterats vid fabrik tycker man...

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Lite apropå bara: Det är ju märkligt att det inte ens skickats med en nödreserv utan att man väntas stå och fumla med dylikt i en nödsituation :Odd:. Frågan är ju hur tillförlitligt kitet är om det plötsligt måste fram efter att ha legat 10-15 år orört i växlande temperatur och kondens som alltid blir i en bil. Sen är ju punkaspray med rätta ett av däckbranschens värsta hatobjekt, eftersom det försvårar reparation av däcket med allt kladd som blir följden - fast värst av allt har det ju hänt flera olyckor på däckverkstäder när lösningsmedelsångorna som smeten bildat i däcket har exploderat vid avtagning.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo det är just det med då det dessutom blir allt vanligare med dylika nödreparations satser verkligen mår efter dessa 10-15 åren...

Så satsar med viss rätt att i möjligaste mån få plats med ordinarie reservhjul eller i alla fall nödreservhjul.
Visst är det ett gissel dessa punkasprayer för däckbranschen, där dessa blir syndigt kladdiga invändigt... Men sådant tänker ju inte bilägaren inte direkt på...

bugeyes
Erfaren

Inlägg av bugeyes »

Ja, det bästa vore att ha ett vinterhjul på sommaren och ett sommarhjul på vintern där för dom har jag ju redan. Har dock googlat vidare och sett på Engelska forum att dom höjer bagagerumsgolvet när dom vill ha in ett fullstort hjul, så långt vill jag inte gå.

Skriv svar