Hög tomgång

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
pamok81
Erfaren
Namn: Göran Johansson
Kör: Mondeo Kombi Ghia -02

Hög tomgång

Inlägg av pamok81 »

Hej,

Har en Ford Mondeo Ghia Kombi 2002.

Har fått problem med hög tomgång, tomgången stannar kvar på runt 2k till 3k varv när jag trycker ner kopplingen.

Verkar vara mer problem medans bilen rullar, när jag stannat så går tomgången sakta ner om man trycker några gånger på bromsen.

Känns även som att det kanske är lite gas när jag kör också, utan att jag gasar. Men detta kanske är en inbillning.

Får inga felkoder när jag läser av dem.

Någon som vet vad det kan vara för fel?

Kan detta vara en vakuum läcka någonstans?

Har köpt startgas för att prova att finna någon läcka, har aldrig gjort något test tidigare så är oerfaren på den biten. Varnar på nätet att det kan börja brinna så de rekommenderar inte den metoden, utan hellre skulle testa med ett rök test.

Har en hembyggd rök som kanske kan funka - http://www.youtube.com/watch?v=frSrfMjjC3M

Som jag förstår det så sluter man intaget med en gummihandske eller liknande och matar in rök.
Men vilken slang skall jag lossa för att mata in rök i?

Tack på förhand,

Anders

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Dessa varningar kan du med egen rätt lång erfarenhet (drygt 25 år som yrkesmekaniker) gällande användning av startgas i testsyfte.
Verkar enligt mig klart om ständigare med rökeriet...

Låter som tomgångsmotor med kan ställa till sådana fenomen. Annars är det bästa att plocka ut eventuell felkod för problemet.

pamok81
Erfaren
Namn: Göran Johansson
Kör: Mondeo Kombi Ghia -02

Inlägg av pamok81 »

Tackar,

Får dock inga felkoder :(

Tycker att det borde felmeddela för fel bränsleblandning men icke.

Provar på med startgas då, men på kallstartad motor så skall väll risken vara näst intill obefintlig för brand.

Annars får jag se om jag kan lossa tomgångsmotor och rengöra den.

Kan läcka vid avgasgrenrör ge liknande symptom?
Har ett stort spel i motorfäste/bussning klonkar när man kör på lågväxel och sätter i dragläge.

/Anders

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Har heller inte ännu lyckats starta en motorbrand ens med väl varm motor,,, så där lär inte heller du "lyckas" med.

Inte alltid dessvärre felkoder sätts,, men låter som det skulle kunna vara en kärvande tomgångsmotor.
Visst en avgasläcka innan katalysatorn skulle med i alla fall vid lite större avgasläcka göra att lambasonden ger felsignaler till styrboxen.

Skriv svar