Mondeo med "rasad" motor.

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
brunteman
Nybörjare
Namn: Mattias Nilsson
Kör: Ford Mondeo 2002

Mondeo med "rasad" motor.

Inlägg av brunteman »

Hej,

Här kommer en liten fundering jag har. Jag har en mondeo -02 som fick problem med motorn. Allt jag sett tyder på att det är det rätt välkända problemet med insugsspjäll (referens). Motorn har tickat ett längre tag. (jag tog den såklart till verkstan för det men fick veta att det inte var något att bry sig om, vilket jag dumt nog köpte...)
Hur som helst, en dag blir det ett väldigt oljud i motorn, och när jag kollar så ser jag att ett av tändstiften har fått en smäll inifrån. Jag släpar den till verkstan och får beskedet att det behövs ny (begagnad) motor vilket kostar runt 25000. Bilen är värd ungefär så mycket, i fungerande skick, så jag tycker inte att det är en bra idé att byta motor.

Hur som helst, jag kör hem den på tre cylindrar efter att ha kopplat ur spridaren på den trasiga cylindern, och så långt går det bra. När jag kommer hem kollar jag lite mer på det, bl.a. kollar jag i cylindern genom tändstiftshålet. Det verkar inte finnas något skrot kvar där och eftersom jag inte har så mycket att förlora så satte jag i ett nytt tändstift och testkörde en sväng.
Motorn tickar fortfarande, men i övrigt verkar den funka OK. Tomgången var lite ojämn, men det var allt jag kunde anmärka på.

Jag mätte kompressionen och den cylindern som haft problem verkar ha lite mindre än de andra. Jag var tvungen att avbryta där, och bilen står hos mina föräldrar så jag har inte hunnit titta mer på den. Jag vet inte om det är ventiler eller cylinder/kolvringar som ligger bakom kompressionskillnader.

Eftersom jag har en bil som "verkar funka" och det inte är så stort värde i den när den är trasig kan jag tänka mig att fixa insugsspjällen så att det inte händer igen och sen köra med den som den är.

Nu kommer vi till frågorna: Vilken effekt har lite sämre kompression i en cyilnder? Mätningen var lite slarvig, men det verkar som att det var ungefär 65-70% av kompressionen i en frisk cylinder.

Vad är riskerna? Jag inser att det är risk att bli stående nånstans, men det är inget jättebekymmer för mig. Men vad är oddsen för att det funkar att köra med den? Som jag ser det har jag inte så jättemycket att förlora på att försöka, mer än tiden för att fixa insugsspjällen och kostnaden för lite delar.

All fakta och funderingar mottages tackssamt.

mvh
/Mattias

Tags:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det "fungerar" ju tills det rasar, vilket kan vara allt från 10 till 10 000 mil typ, svårt att säga. Avgasvärdena kan bli dåliga och så tappar man ju effekt förstås, har du 65% av kompressionen i en frisk cylinder kan du nog räkna med att effekten är där nånstans också för den dåliga cylindern.

Är du inte rädd för att bli stående med bilen kan du ju fortsätta köra, speciellt om du inte har någon ambition att renovera motorn som sitter i.

En begagnad frisk motor borde man få för långt under 25000 kr men så ska det ju bytas också.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

brunteman
Nybörjare
Namn: Mattias Nilsson
Kör: Ford Mondeo 2002

Inlägg av brunteman »

Jo, en motor i sig kan man få tag på för runt 10000 om den har gått lite lagom långt, men det är som sagt problemet med att byta också. 25000 var priset jag fick från verkstad för att skaffa och sätta i en begagnad motor.

Renovera motorn är nog heller inte värt pengarna. Speciellt som det finns risk att den är skadad... Då verkar det som ett bättre alternativ att försöka sig på att byta den. Nåt ska man ju roa sig med på semestern. :)

/Mattias

Skriv svar