dra in kabel till knapp ex ljus samt kupevärmare s-max
-
MatsT
- Nybörjare
- Namn: Mats tengström
- Kör: S-max 2,2 titanium-s
dra in kabel till knapp ex ljus samt kupevärmare s-max
Som överskriften lyder , hur och vart kan jag dra in kabel till kupen för ex ljus knapp och kupevärmare ? Bilen s-max -09
Stort tack i förhand
Stort tack i förhand
-
MatsT
- Nybörjare
Finns ingen gummigenomförning och jag har ej kupevärmare därav frågan , är ny på ford fordonen så jag vet ej vart man törs borra .
På en del bilar brukar det vara uppmärkt vart man kan borra in en genomförning men på dessa s-max är det dämp matta överallt och den enda genomförningen jag sett sitter på höger sida in mot typ skärmen vid styrboxen . Och där vette tusan om jag får in kablar utan att skruva ner halva bilen ..
På en del bilar brukar det vara uppmärkt vart man kan borra in en genomförning men på dessa s-max är det dämp matta överallt och den enda genomförningen jag sett sitter på höger sida in mot typ skärmen vid styrboxen . Och där vette tusan om jag får in kablar utan att skruva ner halva bilen ..
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Jag förstår dig,, lika lite anger motorvärmartillverkarna med endast för modellen:
"Borra ett hål Ø 22 mm i torpedplåten, alternativt ledig plats
i befintlig genomföring. OBS! Vid upptagning av hål för
genomföring i torpedväggen, kontrollera att det inte finns
detaljer som kan skadas tex. AC-rör, bromsrör, elektronikbox
eller ledningsnät." (hämtat från Calix).
Men det du är inne på har jag med dragit diverse kablage på flertalet Mondeos bland annat, ut genom en genomföring under höger A-stolpe och sedan vidare över innerskärmen och igenom en ihålighet till motorrummet.
Inte säkert det fungerar med denna modell men väl värt att kolla närmare på innan man sätter en borr i torpedväggen.
På egna alhambran (motsvarande galaxy) tex hittade jag en gummiplugg i golvet strax framför passagerar fotrummet mot mitten under mattan, som kom ut strax under torpedväggen.
"Borra ett hål Ø 22 mm i torpedplåten, alternativt ledig plats
i befintlig genomföring. OBS! Vid upptagning av hål för
genomföring i torpedväggen, kontrollera att det inte finns
detaljer som kan skadas tex. AC-rör, bromsrör, elektronikbox
eller ledningsnät." (hämtat från Calix).
Men det du är inne på har jag med dragit diverse kablage på flertalet Mondeos bland annat, ut genom en genomföring under höger A-stolpe och sedan vidare över innerskärmen och igenom en ihålighet till motorrummet.
Inte säkert det fungerar med denna modell men väl värt att kolla närmare på innan man sätter en borr i torpedväggen.
På egna alhambran (motsvarande galaxy) tex hittade jag en gummiplugg i golvet strax framför passagerar fotrummet mot mitten under mattan, som kom ut strax under torpedväggen.
-
randal
- Veteran
- Namn: Rickard Lindfors
- Kör: Focus RS 03, Peugeot 206 rc 04, Mondeo tdci 10, S-max tdci 10
Det finns en gummigenomföring på dessa. Den finns på passagerarsidan ganska högt upp. Genomföringen kommer in bakom handskfacket.
Garaget: garaget.org/randal
-
randal
- Veteran
Skumt, jag fick tipset av lokal ÅF att använda befintlig genomföring, iofs för att använda genomföringen för strömkabel till slutsteg. Använde likadan genomföring för någon månad sedan (likadant på Mondeo mk4) för strömkabel till slutsteg och kupevärmarkabel (fick dock borra upp hålet lite)
-
MatsT
- Nybörjare
Var detta på en s-max? Isåfall kan du ta ett kort och lägga in så man får se vart denna sitter? Gärna från motorutrymmet så att man får se vart det är då jag ej hittat någonting användbart
Tror att det sitter den tjocka kabelgenomförningen(lite vinklad)ganska långt upp långt in man skulle kunna använda som genomförning om man törs ta hål på denna?
Det är det enda som jag hittat som är användbart.... Annars tror jag att jag läste någonstans att det fanns någon genomförning som gick ut i skärmen och sedan in i kupen ,fast detta kanske gällde någon annan modell?
Verkstadsnissen som jag frågade sa iallafall att man skulle borra
Tror att det sitter den tjocka kabelgenomförningen(lite vinklad)ganska långt upp långt in man skulle kunna använda som genomförning om man törs ta hål på denna?
Det är det enda som jag hittat som är användbart.... Annars tror jag att jag läste någonstans att det fanns någon genomförning som gick ut i skärmen och sedan in i kupen ,fast detta kanske gällde någon annan modell?
randal skrev:Skumt, jag fick tipset av lokal ÅF att använda befintlig genomföring, iofs för att använda genomföringen för strömkabel till slutsteg. Använde likadan genomföring för någon månad sedan (likadant på Mondeo mk4) för strömkabel till slutsteg och kupevärmarkabel (fick dock borra upp hålet lite)
-
randal
- Veteran
Det här är förmodligen årets sämsta bild, men dåligt väder, kväll och kass mobilkamera är ingen bra kombination. Hålet (som är inringat med rött) är placerat bakom motorn till vänster, sett framifrån.MatsT skrev:Var detta på en s-max? Isåfall kan du ta ett kort och lägga in så man får se vart denna sitter? Gärna från motorutrymmet så att man får se vart det är då jag ej hittat någonting användbart
Mondeo MK4 har förövrigt likadan genomföring på samma plats.
[ATTACH]38387[/ATTACH]
- Bilagor
-
-
tette
- Erfaren
- Namn: Mikael Agnäs
- Kör: S-max 2,5T Titanium
Jag använde det hålet när jag drog in kabel till cupévärmaren. Tyvärr är hålet inte tillräckligt stort för att trä igenom Defas kablar. Blev till att modifiera. Borrade/filade upp hålet så det blev lite större. Sen slipade jag ner lite onödig plast på Defas kabel sen gick det att pressa igenom kabeln.