Byte av partikelfilter 08 tdci

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
rostjocke
Nybörjare
Namn: Ola grönlund
Kör: Ford mondeo

Byte av partikelfilter 08 tdci

Inlägg av rostjocke »

Satt och kollade runt lite på nätet om när man ska byta partikelfilter på en mondeo 2.0 tdci-08 och det sades på alla forum att det ska bytas vid 12000 mil. Är det någon som vet när det bör bytas och vad det kostar? Våran bil har gått 9000 mil och den börjar bli lite slö vilket man märker när vi drar våran husvagn, den drar 1.3 liter / mil o det tycker jag är mycket för en diesel, kanske ska dra så mycket......

getsome
Legend
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin

Inlägg av getsome »

Samma filter som på volvo , det ska fyllas på eolysvätska var 6000:e mil men är inte detta gjort borde du få ett fel i displayen om detta , 12000 mil är rekommendation , kör man mycket i stan och korta sträckor så dödar man filtret väldigt fort , på min V50 med samma filter höll detta till 15000 mil sen börja bilen regenerar väldigt ofta och då åkte filtret samt ny mjukvara meckades ihop så inget mer bråkigt filter för min del :) 1,3 l med husvagn låter lite mycket dock vet jag inte du har ett monster på 1.1 ton till husvagn för då låter det ganska rimligt. Du kan hitta billiga filter på ebay.co.uk eller skruvat , lätt att byta dock måste man nollställa kilometerräknaren för filtret och det kan bara göras med VCM/IDS.

Spec
Erfaren
Namn: Martin L
Kör: Ford Mondeo TDCi -08

Inlägg av Spec »

Min har gått 18400 nu och inga problem, kör bara långa sträckor och ser till att bränna ur det en gång per fulltank.. kör på 4an i 100-110km/h ca 5-10min.

Enda jag fått byta är en givare till partikelfiltret

Svennas
Veteran
Namn: Danne S
Kör: Kuga PHEV

Inlägg av Svennas »

På Mondeo finns inget bytesintervall för partikelfilter och Mondeo har ej heller nån vätska som getsome beskriver.
Däremot kan det hända att de täpper sig pga t.ex EGR som fastnar (inte ovanligt) eller att bilen körts mycket på korta sträckor(har ej kunnat regenerera). I så fall brukar det visa sig med lysande eller blinkande motorlampa då diffrentialtryckgivaren känner av för stor tryckskillnad. Om diffrentialtryckgivaren däremot är kass så visar den inte rätt och då kanske inte motorlampan tänds.
Jag skulle börja med att läsa av och se om det ligger några felkoder lagrade.
Eventuellt också logga data från diffrentialtryckgivaren för att se om värden är relevanta.

För övrigt kan du se alla relevanta intervall och servicepunkter på
http://www.etis.ford.com/vehicleRegSelector.do

Skriv svar