02 sensorkrets, långsam respons (bank 1 sensor 1)
-
FredrikH
- Nybörjare
- Namn: Fredrik
- Kör: Ford s-max 2.5T -07
02 sensorkrets, långsam respons (bank 1 sensor 1)
Hej!
Har fått ovanstående fel kod.
Har nollställt en gång men det kommer tillbaks.
Är det bara att byta den främre lambda sonden eller finns det ngt annat knep?
Bilen har gått ca 10 000.
Vad kostar en ny?
Såg att man kunde få tag på en beg för ca 500Kr men det kanske inte är ngn ide om dom brukar gå sönder vid ca 10000mil?
Vad kostar en ny?
Såg att man kunde få tag på en beg för ca 500Kr men det kanske inte är ngn ide om dom brukar gå sönder vid ca 10000mil?
-
pop
- Veteran
- Namn: Peter Ohlsson
- Kör: Volvo v70-99, Ford focus 08
Jag bytade min för en månad sedan och den kostade 2100kr på Ford här i stan.FredrikH skrev:Hej!
Vad kostar en ny?
Och jag tycker inte det lönt att köpa begagnat för man vet inte hur länge den håller.
Och bytet var inte så dyrt har jag för mig ,tror det tog en timme att byta den om jag inte minns fel.
Min bil har bara gått 8500 mil.: Cool:
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Jo det låter som det även där anstår sondbyte och där finns prisvärdare alternativ, endera universaltyp för runt 625:- och en modellanpassad för 1364:- båda Bosch plus frakt. http://www.reservdelar24.se/bil-maerke/ ... asond.html
- Gabbe86
- Erfaren
- Namn: Gábor Barabas
- Kör: Ford Focus 1,8 Flexifuel
Vad jag såg idag när jag "inspekterade" läget såg det ut som att man kan komma åt den uppifrån med? Tror det ska gå genom att ta bort värmeskölden på grenröret. Behöver man värma sonden innan för att få loss den? Funkar det att ta bort den med en ringnyckel eller måste man skaffa sig en lambdanyckel?
Tacksamhet är den säkraste vägen till belåtenhet:Odd:
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Jo visst man kommer åt denna uppe från med även om det blir något bökigare men man slipper å andra sidan lyfta bilen.
Normalt brukar det inte vara några konstigheter att lossa en lambdasond även om vissa kan sitta och risken är rätt stor att man drar runt skallen med en öppen ringnyckel. Men man kan ju prova annars är det bästa en just lambdahylsa så lossas den säkert.
Bytet av denna brukar vara som att byta ett tändstift tidsmässigt.
Normalt brukar det inte vara några konstigheter att lossa en lambdasond även om vissa kan sitta och risken är rätt stor att man drar runt skallen med en öppen ringnyckel. Men man kan ju prova annars är det bästa en just lambdahylsa så lossas den säkert.
Bytet av denna brukar vara som att byta ett tändstift tidsmässigt.