ST220 chip

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Nystedt
Nybörjare
Inlägg: 18
Blev medlem: lör okt 06, 2012 7:47 pm
Namn: Alexander Nystedt
Kör: Ford Mondeo ST220 - Ford Granada 2,8i
Ort: Hammarö

ST220 chip

Inlägg av Nystedt »

Hört att många kör med Bluefin, men har ochså hört talas om Dreamscience? Vad har ni testat och vad tycker ni är bra?

Min St är inte helt orginal, har k&n, sportavgassystem och decat rör
Att få bilen mappad till max och bänkad är ju ochså ett alternativ.

Vad har ni för erfarenheter av detta och vad kan man klämma ir 6an?

Tags:

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8911
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250 x2, P100 x2
Ort: Sjöbo
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Grenrör + mappning = :woohoo:

Annars har Dreamscience mycket bra rykte i England.
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"

Nystedt
Nybörjare
Inlägg: 18
Blev medlem: lör okt 06, 2012 7:47 pm
Namn: Alexander Nystedt
Kör: Ford Mondeo ST220 - Ford Granada 2,8i
Ort: Hammarö

Inlägg av Nystedt »

Keller skrev:Grenrör + mappning = :woohoo:

Annars har Dreamscience mycket bra rykte i England.

Japp jag har köpt nya grenrör och decatrör från toyosports men tanken är att jag ska ha 2 race kattar med, men frågan är vad man får ut mest av?

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8911
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250 x2, P100 x2
Ort: Sjöbo
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Nystedt skrev:Japp jag har köpt nya grenrör och decatrör från toyosports men tanken är att jag ska ha 2 race kattar med, men frågan är vad man får ut mest av?
Personligen skulle jag köra på mappning.
När du ahr så mycket som skiljer sig från en "original" ST220.
Bluefin och DS är baserade på typ original med sportavgas. Oftast iaf.

Tror du kan läsa dig fram till det på t.ex DS sida, vad dom rekommenderar.

Men just headers och decat/racecat gör rätt stor inverkan på flöde osv.
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"

Nystedt
Nybörjare
Inlägg: 18
Blev medlem: lör okt 06, 2012 7:47 pm
Namn: Alexander Nystedt
Kör: Ford Mondeo ST220 - Ford Granada 2,8i
Ort: Hammarö

Inlägg av Nystedt »

Keller skrev:Personligen skulle jag köra på mappning.
När du ahr så mycket som skiljer sig från en "original" ST220.
Bluefin och DS är baserade på typ original med sportavgas. Oftast iaf.

Tror du kan läsa dig fram till det på t.ex DS sida, vad dom rekommenderar.

Men just headers och decat/racecat gör rätt stor inverkan på flöde osv.
ok, har du något hum över vad det skulle kunna kosta tror du? :)

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8911
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250 x2, P100 x2
Ort: Sjöbo
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Skulle tippa på 10000kr.
Men ring och snacka med Patrik på Autotech, så kan han nog ge exaktare priser.

Patrik Carvall
0520-480520
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"

Nystedt
Nybörjare
Inlägg: 18
Blev medlem: lör okt 06, 2012 7:47 pm
Namn: Alexander Nystedt
Kör: Ford Mondeo ST220 - Ford Granada 2,8i
Ort: Hammarö

Inlägg av Nystedt »

pöff....det var då fan inte billigt, nej då blir det ett DS

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8911
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250 x2, P100 x2
Ort: Sjöbo
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Nystedt skrev:pöff....det var då fan inte billigt, nej då blir det ett DS
Beror på hur man ser det.. bultar man på en massa saker som inte är optimerat för en förprogrammerad mapp så är det nästan pengar i sjön.
Visst, du får en effekt ökning. Men inte i närheten av vad du eg kan få ut med en riktig mappning anpassat till just dom modifikationerna du har.

Styrboxarna är till viss del självlärande men dom kan inte gå utanför parametrarna som är satta.
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"

Nystedt
Nybörjare
Inlägg: 18
Blev medlem: lör okt 06, 2012 7:47 pm
Namn: Alexander Nystedt
Kör: Ford Mondeo ST220 - Ford Granada 2,8i
Ort: Hammarö

Inlägg av Nystedt »

Keller skrev:Beror på hur man ser det.. bultar man på en massa saker som inte är optimerat för en förprogrammerad mapp så är det nästan pengar i sjön.
Visst, du får en effekt ökning. Men inte i närheten av vad du eg kan få ut med en riktig mappning anpassat till just dom modifikationerna du har.

Styrboxarna är till viss del självlärande men dom kan inte gå utanför parametrarna som är satta.
Okej, men det blir att höra sig för lite om priser

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8911
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250 x2, P100 x2
Ort: Sjöbo
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Nystedt skrev:Okej, men det blir att höra sig för lite om priser
Kolla med Maxxtuning också
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"

gell
Erfaren
Inlägg: 64
Blev medlem: mån mar 05, 2012 10:49 am
Namn: Joakim G
Kör: Mondeo
Ort: Sthlm

Inlägg av gell »

Det bästa är att få den inställd efter dina ändringar, då den inte längre är original. Annars tror jag det fungerar helt ok även med en ett standard Motoroptimeringsprogram, beror lite på hur mycket man vill lägga ut:)
Ford Mondeo 2.2 TDCI, trimchip + GREEN-filter = snål

Nystedt
Nybörjare
Inlägg: 18
Blev medlem: lör okt 06, 2012 7:47 pm
Namn: Alexander Nystedt
Kör: Ford Mondeo ST220 - Ford Granada 2,8i
Ort: Hammarö

Inlägg av Nystedt »

jo det kostar ju lite :) ett DS går på ca 5000:- och kollade en mappning för 8000:- på någon sida jag var inne på

rs2000
Erfaren
Inlägg: 67
Blev medlem: mån nov 17, 2008 6:41 pm
Namn: Johan Olander
Kör: Ford Galaxy 08
Ort: Laholm

Inlägg av rs2000 »

Om man har decat rör, måste man inte då byta varje gång innan bes??

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8911
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250 x2, P100 x2
Ort: Sjöbo
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

rs2000 skrev:Om man har decat rör, måste man inte då byta varje gång innan bes??
Jo det stämmer!
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"

Nystedt
Nybörjare
Inlägg: 18
Blev medlem: lör okt 06, 2012 7:47 pm
Namn: Alexander Nystedt
Kör: Ford Mondeo ST220 - Ford Granada 2,8i
Ort: Hammarö

Inlägg av Nystedt »

Om du inte sätter på racekatt på den, jag ska sätta 2st 200cell under bilen är det tänkt

Skriv svar