Eftermontera farthållare s-Max 08

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
feltan
Erfaren
Namn: Johan Fälth
Kör: S-Max TDCi

Eftermontera farthållare s-Max 08

Inlägg av feltan »

Hej

Någon som vet om det går att eftermontera farthållare på s-Max? Bilen är en 2008, en 2,0 tdci 140hk man

Har hittat en kanonfin som har allt förutom farthållare...

Arthursson
Erfaren
Namn: Bo Arthursson
Kör: volvo v60 D6 -15

Inlägg av Arthursson »

feltan skrev:Hej

Någon som vet om det går att eftermontera farthållare på s-Max? Bilen är en 2008, en 2,0 tdci 140hk man

Har hittat en kanonfin som har allt förutom farthållare...
Kolla på pdq.se har själv monterat i min tidigare focus RS.

feltan
Erfaren

Inlägg av feltan »

Arthursson skrev:Kolla på pdq.se har själv monterat i min tidigare focus RS.

Jo, men hade tänkt mig en original-farthållare.

klp
Erfaren
Namn: Patrik Käll
Kör: S-Max -10 och Mondeo -02

Inlägg av klp »

feltan skrev:Jo, men hade tänkt mig en original-farthållare.
Om du köper en originalratt med farthållarknappar, från ex.vis http://www.Ebay.de så kan du byta ut den.
Sen kan du programmera om mjukvaran i bilen så at den får info om att farthållare finns.
Har ingen direkt tråd, men har sett att någon i England har gjort detta på http://www.smaxownersclub.com.
Du kan köpa en modifierad OBDII-läsare här (helt riskfritt) http://www.smaxownersclub.com/forum/sho ... ostic-Tool

Du behöver kanske lägga 10£ på att bli medlem för ett år, så du kan läsa alla bra tips/inlägg om modiferingar/problem, men det ÄR det värt, inne på 3e året nu.

feltan
Erfaren

Inlägg av feltan »

Pratade med lokala fordverkstaden idag, enligt den mecken jag frågade så var det inte så enkelt. Det var enligt honom knappt möjligt, eller väldigt dyrt dvs....

Tech-74
Nybörjare
Namn: Ulf Emericks
Kör: S-MAX

Inlägg av Tech-74 »

Hej,
Vet att jag svarar på ett gammalt inlägg men jag har just själv monterat en original farthållare i min Ford S-Max -08 2.0 TDCI utan problem.
Det enda man behöver göra är att byta knapparna i ratten (jag köpte för 400kr på skroten) Sedan aktivera farthållaren. Det kan man göra antingen hos Ford eller själv med hjälp av en ELM327 (Kolla på ebay) och programvaran ELMConfig.
Jag fick själv samma svar som dig från Ford verkstan angående installation av farthållare. Jag frågade även om halvljus automatik då jag kör en importerad bil och det gick inte heller att ordna på något enkelt sätt sas det. Men det visade sig att det bara var att aktivera det också (med ELMConfig) så Fordverkstäderna har antingen inte koll eller så vill de inte göra något utöver det vanliga.
Lycka till!!

Focus RS
Legend
Namn: Per-Anders G
Kör: Ford
Medlemsnummer: 3

Inlägg av Focus RS »

Tack Ulf för att du återkopplar din erfarenhet här på forumet...

/Per-Anders.

Användarvisningsbild
Bruno
Legend
Namn: Bruno S
Kör: Edge ST-Line -18

Inlägg av Bruno »

Tech-74 skrev: så Fordverkstäderna har antingen inte koll eller så vill de inte göra något utöver det vanliga.
Lycka till!!
Tro mig, Fordverkstäderna vill göra allt de kan för att tjäna pengar, detta handlar helt enkelt om bristande kunskap. Den här programvaran du nämner, ELMConfig, är det till dator eller mobil? Medföljer det vid köpet?

Skriv svar