Eftermontera farthållare s-Max 08
-
feltan
- Erfaren
- Namn: Johan Fälth
- Kör: S-Max TDCi
Eftermontera farthållare s-Max 08
Hej
Någon som vet om det går att eftermontera farthållare på s-Max? Bilen är en 2008, en 2,0 tdci 140hk man
Har hittat en kanonfin som har allt förutom farthållare...
Någon som vet om det går att eftermontera farthållare på s-Max? Bilen är en 2008, en 2,0 tdci 140hk man
Har hittat en kanonfin som har allt förutom farthållare...
-
Arthursson
- Erfaren
- Namn: Bo Arthursson
- Kör: volvo v60 D6 -15
-
klp
- Erfaren
- Namn: Patrik Käll
- Kör: S-Max -10 och Mondeo -02
Om du köper en originalratt med farthållarknappar, från ex.vis http://www.Ebay.de så kan du byta ut den.feltan skrev:Jo, men hade tänkt mig en original-farthållare.
Sen kan du programmera om mjukvaran i bilen så at den får info om att farthållare finns.
Har ingen direkt tråd, men har sett att någon i England har gjort detta på http://www.smaxownersclub.com.
Du kan köpa en modifierad OBDII-läsare här (helt riskfritt) http://www.smaxownersclub.com/forum/sho ... ostic-Tool
Du behöver kanske lägga 10£ på att bli medlem för ett år, så du kan läsa alla bra tips/inlägg om modiferingar/problem, men det ÄR det värt, inne på 3e året nu.
-
Tech-74
- Nybörjare
- Namn: Ulf Emericks
- Kör: S-MAX
Hej,
Vet att jag svarar på ett gammalt inlägg men jag har just själv monterat en original farthållare i min Ford S-Max -08 2.0 TDCI utan problem.
Det enda man behöver göra är att byta knapparna i ratten (jag köpte för 400kr på skroten) Sedan aktivera farthållaren. Det kan man göra antingen hos Ford eller själv med hjälp av en ELM327 (Kolla på ebay) och programvaran ELMConfig.
Jag fick själv samma svar som dig från Ford verkstan angående installation av farthållare. Jag frågade även om halvljus automatik då jag kör en importerad bil och det gick inte heller att ordna på något enkelt sätt sas det. Men det visade sig att det bara var att aktivera det också (med ELMConfig) så Fordverkstäderna har antingen inte koll eller så vill de inte göra något utöver det vanliga.
Lycka till!!
Vet att jag svarar på ett gammalt inlägg men jag har just själv monterat en original farthållare i min Ford S-Max -08 2.0 TDCI utan problem.
Det enda man behöver göra är att byta knapparna i ratten (jag köpte för 400kr på skroten) Sedan aktivera farthållaren. Det kan man göra antingen hos Ford eller själv med hjälp av en ELM327 (Kolla på ebay) och programvaran ELMConfig.
Jag fick själv samma svar som dig från Ford verkstan angående installation av farthållare. Jag frågade även om halvljus automatik då jag kör en importerad bil och det gick inte heller att ordna på något enkelt sätt sas det. Men det visade sig att det bara var att aktivera det också (med ELMConfig) så Fordverkstäderna har antingen inte koll eller så vill de inte göra något utöver det vanliga.
Lycka till!!
- Bruno
- Legend
- Namn: Bruno S
- Kör: Edge ST-Line -18
Tro mig, Fordverkstäderna vill göra allt de kan för att tjäna pengar, detta handlar helt enkelt om bristande kunskap. Den här programvaran du nämner, ELMConfig, är det till dator eller mobil? Medföljer det vid köpet?Tech-74 skrev: så Fordverkstäderna har antingen inte koll eller så vill de inte göra något utöver det vanliga.
Lycka till!!