sommardäck

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Daniel1212
Erfaren
Namn: Daniel Karlsson
Kör: Ford S-Max

sommardäck

Inlägg av Daniel1212 »

Jag fortsätter att ställa frågor som ny S-Max-ägare. Den S-Max vi köpt har sommardäck på 18” originalfälgar. Tror att däcken behöver bytas inför sommaren. Vår S-Max är en 2011 Business FFV så det är ju en bekväm familjefraktare – inte en racer. Vi vill därför ha säkra, tysta däck men de får gärna vara billiga (eller snarare mindre dyra). Har fått följande prisförslag inkl montering och undrar om någon har tips på vilka däck som är bra reller inte bra.

Pirelli Formula Energy 7560:-
Yokohama Advant Sport 8080:-
Michelin Pilot Super Sport 8900:-
Michelin Primacy 3 8919:-
Michelin primacy HP xl 9050:-

/Daniel

klp
Erfaren
Namn: Patrik Käll
Kör: S-Max -10 och Mondeo -02

Inlägg av klp »

I många fall kan det t.o.m. vara billigare att byta fälgstorlek till 17" inkl. nya däck.
Om inte annat så tjänar du in merkostnaden för fälgarna vid nästa däckbyte...

Dessutom får du bättre komfort och mindre slitage med 17"
Tycker att min 2.2 TDCi ligger som ett strykjärn på vägen, har verkligen inget behov av 18" eller större.
En arbetskamrat hade 20" på sin, och det var riktigt stötigt men snyggt!

Jag kör just nu med Continental Sport Contact 3 225/50/17, de kostar runt 1800:-/st
Om jag istället väljer 225/45/17 så sjunker priset rejält, ned till ca 1300:-/st
Detta eftersom den dimensionen tycks vara vanligare.
Det skiljer bara ca 2% på rullomkretsen, så det är försumbart.

Daniel1212
Erfaren

Inlägg av Daniel1212 »

Jag kommer antagligen bara att köpa nya sommardäck en gång till den här bilen. Hinner nog byta bil innan det är dags för nya igen om tre-fyra år. Jag skulle gärna ha enklare 17"-däck men nya sådana inkl fälgar blir garanterat dyrare än att bara byta däcken på nuvarande 18"-fälgar.
/Daniel

Användarvisningsbild
Colding
Veteran
Namn: Rasmus Christensen
Kör: Golf GL mk1, BMW 2002 Touring
Medlemsnummer: 245

Inlägg av Colding »

Daniel1212 skrev:Jag kommer antagligen bara att köpa nya sommardäck en gång till den här bilen. Hinner nog byta bil innan det är dags för nya igen om tre-fyra år. Jag skulle gärna ha enklare 17"-däck men nya sådana inkl fälgar blir garanterat dyrare än att bara byta däcken på nuvarande 18"-fälgar.
/Daniel
Har alltid kört på Michelin Pilot Super Sport på min Focus RS, totalt 3 uppsättningar. Är grymt nöjd, men har aldrig åkt med dem på en tyngre bil. Farsan har haft 3st S-max med 18" och den upplever jag inte som särskilt stötig.
BMW 2002 Touring '72
VW Golf GLS '83

Användarvisningsbild
Papillon
Legend
Namn: Johan
Kör: Audi A4 Ts -07
Kontakt:

Inlägg av Papillon »

Kör falken fk453 på sommarn och hs439 på vintern på min audi, 225x40-18. Jag är svinnöjd, sen att de bara kostar runt tusingen gör inte saken sämre. Jag vet inte vilken dimension du har tänkt köra på men 225x40 är överlag billigare i 18".
//Johan

Willespappa
Veteran
Namn: Marcus Hansson
Kör: BMW 218d GT M-Sport

Inlägg av Willespappa »

Vilka fälgar är det? Har du någon bild?

Daniel1212
Erfaren

Inlägg av Daniel1212 »

På kvittot från när bilen var ny står att fälgarna heter 18" 5 ekrad "Individual" aluminiumfälg (D2YD6). Eftersom jag vill ha mindre däck har jag lagt ut fälgarna på Blocket med bild. Tycks vara stort intresse!

/Daniel

PS. Du kan se annons och bild på http://www.blocket.se/uppsala/Ford_orig ... ?ca=10&w=1

Simmarn
Erfaren
Namn: Henrik Berlin
Kör: Galaxy 2011

Inlägg av Simmarn »

Var noga med att det är rätt belastningsindex. Har för mig att det ska vara 98 på S-maxen. Kör du på däck med för låg belastningsindex och råkar ut för en olycka är risken stor att försäkringsbolaget gör avdrag på skadeersättningen.
/Henrik

Skriv svar