Några frågor efter köp av Mondeo (Kombi) 2.0 FlexiFuel -08. Erfarenheter?

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Användarvisningsbild
Likadale
Veteran
Namn: Daniel L
Kör: Mondeo Business Edition

Några frågor efter köp av Mondeo (Kombi) 2.0 FlexiFuel -08. Erfarenheter?

Inlägg av Likadale »

Skrev förra veckan på papper till en Mondeo Kombi FlexiFuel från 2008 som vi ska hämta senare denna vecka hos Fordhandlaren.

Denna går ju då att tanka både med bensin och etanol. Etanolen är ju billigare än bensin att tanka men bilen drar mer etanol än vad den drar bensin om jag förstått rätt? Hur mycket mer brukar den dra generellt om man tankar i etanol istället för bensin? Blir det lönsamt för plånboken att tanka etanol eller går det typ jämt ut?

Bilen är utrustad med Keyless-GO. Vad jag har förstått så är den bara utrustad med 'Startknapp' och inte nyckelfri dörrupplåsning. Är nyckelfri dörrupplåsning något man kan fixa i efterhand?

Kan den svarta stereon med blåtand streama musik från t.ex. Spotify på en iPhone eller används bara blåtanden till handsfree-telefonsamtal?

Hoppas någon kan ta sig tid att svara på någon/några av mina frågor :)
Tack på förhand!
mvh Daniel

Tags:

Användarvisningsbild
Robban_e
Veteran
Namn: Robert Eskilson
Kör: Ford Mondeo Titanium S-08. Audi a4 1.8ts STCC. Ford Mondeo ST220-04, BMW 328iM Touring-97, BMW 530IA-93, BMW 523i-96, BMW 525IA-95, Volkswagen Golf VR6-93, Volkswagen Golf CL-86
Kontakt:

Inlägg av Robban_e »

Trevliga bilar, har själv en 2.2tdci. 2-3dl extra med etanol och så är servicen tätare, var 1000 mil. Via min stereo kan ja bara köra handsfree men skulle väldigt gärna kunna streama musiken oxå :/

Användarvisningsbild
AffeAlien
Legend
Namn: Alf Sjöström
Kör: Ford Mondeo -08 & Toyta MR2 Turbo -95
Medlemsnummer: 519

Inlägg av AffeAlien »

Det är som du säger att pris för bara bränsle går nästan jämt ut. Men du får lägga till en service extra om du kör på etanol så kostar mer i längden. Sedan tycker jag det känns som man får tanka HELA tiden när man kör etanol. Testade 4 tankar etanol när jag nyköpt bilen i våras sedan har jag bara kört bensin efter det.
Min hade även lite problem att ställa om sig de första 2 tankarna även om jag körde en 50/50 och den tjuvstannade vid motorbroms och växling i låga farter.

Men i övrigt är jag riktigt nöjd med bilen.

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
/Mvh Alf

Toyota MR2 Turbo -95 - Busbil
Ford Mondeo -08 - Brukshäck

Användarvisningsbild
Likadale
Veteran
Namn: Daniel L
Kör: Mondeo Business Edition

Inlägg av Likadale »

Tack för era svar:

Ang Stereon så får man väl klara sig med att spela upp musiken via 3.5-pluggen i handskfacket. Drygt bara att man inte kan byta låt och så med kontrollerna på stereon eller ratten :(

Verkar vettigast att köra på bensin då. Kan man tanka en del etanol i tanken samtidigt som bensinen för att göra det billigare eller gör den lilla delen oxå att det inte lönar sig pengamässigt?

Tack på förhand!

randal
Veteran
Namn: Rickard Lindfors
Kör: Focus RS 03, Peugeot 206 rc 04, Mondeo tdci 10, Fiesta tdci 10

Inlägg av randal »

Likadale skrev:Tack för era svar:

Ang Stereon så får man väl klara sig med att spela upp musiken via 3.5-pluggen i handskfacket. Drygt bara att man inte kan byta låt och så med kontrollerna på stereon eller ratten :(

Verkar vettigast att köra på bensin då. Kan man tanka en del etanol i tanken samtidigt som bensinen för att göra det billigare eller gör den lilla delen oxå att det inte lönar sig pengamässigt?

Tack på förhand!
Ford säljer en adapter till stereon så man kan ansluta usb-minne vilket kan styras med knapparna i ratten. Blir bättre ljud än 3.5 plug och enklare styrning. Kostar en del tyvärr, ca 1000:-.

Finns trådar om det på forumet.

Skriv svar