Elektroniska EGR ventilen

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Skatt
Erfaren
Namn: Christian Skatt
Kör: Ford Mondeo 2,0 TDCI -06

Elektroniska EGR ventilen

Inlägg av Skatt »

Har problem med bilen.

Började med att glödningslampan började blinka under färd till och från pågick nån dag innan motorlampan tändes.
Läste av felkoden som pekade på Egr ventilen. Tog isär den och gjorde rent samt hällde i stp. Startade bilen och problemet kvarstod, dock försvann problemet dagen efter och bilen gick ca 1 månad utan problem.

Nu är problemet tillbaka, tog isär egr ventilen, hittade ett stift som gått av på ett av kugghjulen, åtgärdade det. Märkte även att när man drog upp ventilen så var den lite seg när den skulle tillbaka till stängt läge och ibland tätade den inte helt så jag spände fjädern något. Kollade även insug och bytte tätningar samt kollade styrdon till wastgaten som såg schysst ut.
Men nu känns det inte inte som turbon laddar fullt. Glödningslampan blinkade inte vid provkörning men ändå känns bilen seg. Dags att ge upp det här och skaffa en ny EGR ventil?
Verkar dock vara svårt att få tag på delar till N7BB motor på skroten.
Nån som sitter på Part nr på min egr ventil?

Nått annat tips?

Med vänlig hälsning
Christian

getsome
Legend
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin

Inlägg av getsome »

Kolla ebay i england (ebay.co.uk) , du får oftast en helt ny del för samma som skroten vill ha för någe mög som inte funkar speciellt länge , om du har samma egr som på en 2.2 TDCi så leta efter en till en jaguar 2.2 tdci då denna är billigare. Kolla så inte armen till turbon kärvar , haka loss den från styrmotorn och känn om den går lätt , om inte så motionera den. Är det en sådan EGR du har ? : http://www.ebay.co.uk/itm/FORD-MONDEO-2 ... 23365b5b96

Skatt
Erfaren

Inlägg av Skatt »

Har sett den men är lite osäker. Min ser nästan ut så. Dock har jag 2 kabelanslutningar till på min en sensor av nått slag och en till dessutom sitter det ett vakumstyrt spjäll i min egr. Tror den även är längre än den på bilden. Måste ut och kolla nummer när jag kommer hem.
Armen till turbon gick lätt och fint och rör sig när man gasar

getsome
Legend

Inlägg av getsome »

Då har du säkert denna (samma som volvo V50) : http://www.ebay.co.uk/itm/Genuine-Delph ... 35ce874648
Eller denna :
http://www.ebay.co.uk/itm/Ford-Mondeo-M ... 4d1011ffdf

Är det den sista så har du tur för den är billig som grus :)

Vilken modell har du en MK3 eller MK4 för när jag söker så listas N7BB hos vissa modellår 2004-2007 och vissa listar att den kom först 2007 och fram ?!

Skatt
Erfaren

Inlägg av Skatt »

Nope fick tag på artikelnummret, 1697822. Så här ser den ut
http://www.motor-talk.de/bilder/problem ... 75813.html

Verkar inte som att denna går att få tag på varken på skroten eller utomlands. Suck nypris ca 5-5500:- och då vet man ju inte ens om det kommer bli bra.

Skatt
Erfaren

Inlägg av Skatt »

Kan det vara så att man fått nån sista version av mk3 som inte tillverkats i så många ex, inte första gången det hänt mig. Slår man i etis står det att motorkoden är n7bb. Men får också fram att motor ska förekomma i mk4.

Skatt
Erfaren

Inlägg av Skatt »

Nån som har erfarenheter från partsale.eu?

Lite nervös att beställa delar för över 4000:- när man inte ser bilder.

http://partsale.eu/spare-parts/view/FOR ... 2-10371527

Skatt
Erfaren

Inlägg av Skatt »

Har nu läst ur felkoderna igen.

P0401- EGR Insufficient Flow Detected Conditions.
Casue: Engine running in steady state driving conditions (closed loop), then the PCM detected that the signal from the DPFE sensor indicated insufficient EGR gas flow.

Och

P0406- Exhaust Gas Recirculation Sensor "A" Circuit High

Ingen som har en ide? Kan man tro att det är egr:n som strular i sig. Antingen öppnar sig inte det vakumstyrda spjället eller så är det motorn som inte öppnar spjället.

Hur funkar egrn? Varför sitter den där. Har läst nånstans att man kan plugga den varför och hur gör man det. Borde inte trycket bli ännu lägre om man pluggar den?

getsome
Legend

Inlägg av getsome »

Din EGR strular , det är en rent ut sagt skitkonstruktion. Jag har samma på min bil förutom att jag saknar DPF (vilket gör ventilen 3000 kr billigare). Den går tyvärr inte att lura då den känner av tryckskillnaden över luftmassemätaren. Det som går sönder i dom är den elektriska delen som känner av läget på EGR vetilen , det är 2 st släppottar där den enda minskar och den andra ökar i resistans när läget ändras, det kommer in kondens i denna och får släpor + banor att oxidera. Du kan blanka den men dels får du check engine lampan att lysa samt din DPF regenerering kan bli lidande och skapa fler följdfel. EGR används för att sänka NOx och sänka förbränningstemperatur , nackdelen är att bilen ryker mer (marginellt), på min har jag blankat den tills jag lyckas komma över en bättre beg och smacka dit den precis innan jag besiktar , resten av tiden får check engine lampan lysa...

Skatt
Erfaren

Inlägg av Skatt »

Jo, såg att det var kondens i den samt att banorna ärgat. Investerar nog i en ny.
Man kanske ska försöka täta den lite bättre för att förhindra att fukten ska komma in i utrymmet för släpbanorna.

getsome
Legend

Inlägg av getsome »

Min fundering är , kan du inte ta en sån ventil jag länkade till och bara byta ut den delen ? Eller den där vakuumstyrningen är så hårt integrerad att detta inte går ?
Kolla så din motor kan snurra fritt i ventilen , samt att ventilen öppnar och stänger lätt , prova även spruta in silikonfett i slädelen , har du tur fixar det till sig , har också funderat på det där med att täta bättre men jag misstänker att den varma gasen (avgaser) letar sig in via ventilskaftet och kondenserar inne i en kall ventil så jag tror detta blir väldigt svårt att lyckas med , ev packa hela ventilen full av nåt äckligt fett och se om det funkar bättre

misko66
Nybörjare
Namn: MIK KONI
Kör: MONDEO TDI 2,2

problem med bilen

Inlägg av misko66 »

tja
jag hade samma problem med min Mondeo, tills jag kopplade bort alla kontakter som fanns runt motorn, och sprejade med 5-56
ALLT FUNKAR PERFECT testa kostar ingenting:cool:

Skatt
Erfaren

Inlägg av Skatt »

Sen uppdatering. Men blev en ny ventil till slut. Fick inte tag på nått motsvarande varken på skroten eller utomlands och inget av försöken att få min att börja fungera lyckades.
Tack för all hjälp iaf.

Användarvisningsbild
Galne
Veteran
Namn: Henrik Gunnarsson
Kör: Mazda 323S, Mazda 6, Subaru Forester

Kört: Ford Siera 2.0i clx, Mondeo mkIII 2,2Tdci
Kontakt:

Inlägg av Galne »

Sån har jag sett på ebay.co.uk så det borde gått och hitta för dig, men de växer inte på träd!
Ford Sierra 2.0i clx -91, -92
Mazda 323S -97
Ford Mondeo 2,2 TDCi -07

Powerd by http://www.galne.se

Skriv svar