Servopump

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
TobbePettersson
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: fre apr 18, 2014 8:24 pm
Namn: Torbjörn Pettersson
Ort: HELSINGBORG
Kör: Ford Focus

Servopump

Inläggav TobbePettersson » fre apr 18, 2014 8:30 pm

Hej, min styrservopump gick åt helvete idag och min fråga är om det är värst svårt att byta själv? Är ingen mekaniker men har inte tummen helt mitt i handen. Vad skall jag tänka på vid ett sådant byte?

Tags:

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Ort: Tierp
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inläggav Peter H » sön apr 20, 2014 4:36 pm

Har ännu inte,, fått förmånen att fått byta denna enhet på den modellen.

Men enligt reparationshandboken för modellen säger visserligen tre verktyg av fem på en svårighetsskala. Men det ser inte vidare svårt att dom flesta med i alla fall viss mekvana säkerligen fixar till detta.

Så överlag är det demontering av drivremmen man börjar med för att sedan lossa dom båda oljeslangarna ( 1 banjokoppling/1 slangklämma koppling). Sedan sitter servopumpen med tre skruvar så bör ett byte vara ett faktum...

Sedan vid återmonteringen så självluftas systemet genom att fylla upp det med rätt olja och sedan styra mellan fulla rattutslag. För att sedan slutkontrollera oljenivån.