Ostabilt efter däckbyte?

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Andersk
Erfaren
Namn: Anders Kallin
Kör: Ford mondeo 2.0 TDCI

Ostabilt efter däckbyte?

Inlägg av Andersk »

Får lov att göra ännu en till tråd, har googlat och sökt men inte hittat något som riktigt stämmer in tycker jag.

Har vibrationer i ratten till och från samtidigt som ratten vill dra åt vänster, märkte nu när jag körde i rondell att när jag svängde till vänster och gasade vibrerade det ordentligt.

På raksträcka är det för det mesta lugnt, kommer ibland och gungar lite vid inbromsningar. Tycker även att styrningen åt höger känns trögare.

Det jag har innan jag märkte det här, är att jag har bytt från vinter till sommardäck. Samt att ett däck är ett nytt sommardäck. Hade lite gungningar vid inbromsningar på mina vinterdäck.

Det ända jag kan tänka är min främre bromsskiva som sitter som löst och bara är åtdragen genom hjulet så att säga. KAn det ha med saken att göra ?

Blev lite ruinerad av mitt förra problem så tar gärna emot saker jag kan kolla upp själv :) Ber om ursäkt i förväg för förvirrande text.

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Förekommer dessa fenomen rätt konsekvent och det tilltog efter däckbytet skulle felsökningen främst riktas till framdäcken. I fråga om dessa är obalanserade eller skadade.

Sker detta fenomen oavsett bromsning förigger troligen inga problem med bromsskiva osv.
Men att börja med upphissad framvagn att kolla att inget sitter löst, som däck framvagnsdetaljer mm. Till att bussningar känns intakta är en bra början i felsökningen.

Skriv svar