Kan det vara trasig Lambda?
-
dajo
- Veteran
- Namn: Daniel Jönsson
- Kör: Mondeo
Kan det vara trasig Lambda?
Hej
Jag har lite motorproblem på min Mondeo 06 2.0i
ca 11000mil på mätaren.
Den tvekar på gas när den är kall men är inte helt bra när den är varm.
Ibland hänger sig tomgången vid 2000rpm, mest påtagligt när den är nystartad.
När den är varm upplever jag att tomgången sjunker saktare vid frikoppling än tidigare.
Enligt färddatorn har medelförbrukningen ökat med ca 1dl/mil.
Nystartad luktar den "ruttet" i avgaserna, lite bättre med varm motor men inte luktfri som tidigare.
Jag har sprayat med startgas så mycket jag kommer åt kring insuget utan resultat.
Har varit på Mekonomen och läst ut felkoderna men där fanns ingenting och reglermekanismerna kring tomgången verkar fungera som dom ska.
Lambdavärdet var bra.
Besiktigad i höstas med exemplariska avgasvärden och problemen kom under vintern.
Jag är lite inne på att lambdasensorn helt enkelt är felaktig och mäter fel varpå motorn justerar sig efter det felande värdet.
Felkoder bör ju dyka upp när mätvärdet på Lambda är utanför spec men om sonden mäter fel så är det väl inte säkert att styrdatorn skapar en felkod?
Jag har lite motorproblem på min Mondeo 06 2.0i
ca 11000mil på mätaren.
Den tvekar på gas när den är kall men är inte helt bra när den är varm.
Ibland hänger sig tomgången vid 2000rpm, mest påtagligt när den är nystartad.
När den är varm upplever jag att tomgången sjunker saktare vid frikoppling än tidigare.
Enligt färddatorn har medelförbrukningen ökat med ca 1dl/mil.
Nystartad luktar den "ruttet" i avgaserna, lite bättre med varm motor men inte luktfri som tidigare.
Jag har sprayat med startgas så mycket jag kommer åt kring insuget utan resultat.
Har varit på Mekonomen och läst ut felkoderna men där fanns ingenting och reglermekanismerna kring tomgången verkar fungera som dom ska.
Lambdavärdet var bra.
Besiktigad i höstas med exemplariska avgasvärden och problemen kom under vintern.
Jag är lite inne på att lambdasensorn helt enkelt är felaktig och mäter fel varpå motorn justerar sig efter det felande värdet.
Felkoder bör ju dyka upp när mätvärdet på Lambda är utanför spec men om sonden mäter fel så är det väl inte säkert att styrdatorn skapar en felkod?
Kör: Mondeo HGV 2.0 -06