Dieselrök vid pådrag men styrkan finns kvar...

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Honnett
Erfaren
Inlägg: 28
Blev medlem: sön jul 27, 2014 3:10 pm
Namn: Mikael Funck
Kör: Mondeo
Ort: Hallingeberg

Dieselrök vid pådrag men styrkan finns kvar...

Inlägg av Honnett »

Skaffade en beg. Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia 2003 för några månader sedan. Den har gått relativt bra, lite ryckig vid gaspådrag, men annars bra. Ryckigheten tror jag kommer från att någon tidigare ägare har varit på bilen och fixat lite. Det står att den ska ha 130 hk men det verkar mera som 170-180 hk. Hängde på en sprillans Audi A6 3.0 TDi i våras utan märkbara problem, annat än för Audi-ägaren... Tror inte det normalt ska gå, men rätta mig om jag har fel.
Så, på något sätt tror jag att den är lite trimmad, hur och hur mycket vet jag inte.
För ett par veckor sedan börjar den plötsligt ryka vid gaspådrag men bara mellan 2000 till 3000 varv, utanför det är den som normalt.
Har letat runt på mängder av forum, både i vårt avlånga land som UK och US och sett vad de tipsar om där, mest turbo, EGR och insprutare. Har kollat alla dessa och jag hittar inga egentliga fel.
Kopplade in datorn och har inga felkoder alls.
Drog ur MAF-sensorn och då blir den genast lite slöare, inte mycket, men det märks, så den verkar hel. (Har även provat en annan begagnad men den är likadan.)
Kollar igen med datorn och då har jag ju felkod för MAF:en, men inget annat. Nollar den och provar igen, samma uppträdande.
Kör lite utan MAF:en inkopplad, lite slöare men mer än vad som behövs finns kvar ändå. Ryker inte alls längre, kan komma lite vid första uppgas och acc men efter det är den ganska rökfri.
Kopplar in allt igen och nollar felkod och tittar lite på andra värden. Får 100kPa vid tomgång, ca 133 kPa vid 3000, så vad jag hört verkar det OK, för turbon ska väl bara ge omkring 0.3 bars övertryck?
Andra värden verkar vettiga vad jag kan se, suger 5-7 g/s luft vid tomgång, kommer upp till 94 g/s vid gaspådrag. Intemp ligger lite högt på 40 grader men atmosfärstrycket anges till 150 kPa.
Kan det vara TMAP-sensorn som strular?

Det är lite svårt att felsöka för övrigt eftersom den är rätt gasglad hur jag än gör, har säkert en 140 hk ur den med urdragen MAF.

Nu är jag ingen direkt expert på Mondeo eller dieselelektronik, så finns det någon som kan ge några tips? Inga felkoder är väl det som känns mest fel, men är den trimmad så kan ju det i sig vara ett fel/problem. :)

Mikael

Glömde att den misständer när man ligger och bara bibehåller farten mellan ungefär 2000 till 3000 varv men det försvinner när man släpper gasen eller gasar upp, tyvärr ryker den lite när det här händer också. Utan MAF:en i så är den hur lugn och fin som helst.

getsome
Legend
Inlägg: 1378
Blev medlem: mån jul 30, 2012 6:18 pm
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
Ort: Ljungbyhed

Inlägg av getsome »

Blanka EGR och testa , denna sätter inte alltid en felkod , rök brukar i 99 % av fallen vara EGR som står lite öppen..

gell
Erfaren
Inlägg: 64
Blev medlem: mån mar 05, 2012 10:49 am
Namn: Joakim G
Kör: Mondeo
Ort: Sthlm

Inlägg av gell »

Har du en diagnostikutrustning brukar man kunna se läget på EGR-ventilen, värt att kolla?
Ford Mondeo 2.2 TDCI, trimchip + GREEN-filter = snål

Honnett
Erfaren
Inlägg: 28
Blev medlem: sön jul 27, 2014 3:10 pm
Namn: Mikael Funck
Kör: Mondeo
Ort: Hallingeberg

Inlägg av Honnett »

Har testat nu. Blankade hela datorn och nu går den sämre när MAF:en är ur, med den i är den slöare men OK fast felet kvarstår, rök när jag håller farten och gasar på, mest mellan 2-3k, och att den misständer rätt markant men bara när jag håller farten, gasar jag på går det bort.
Kollade hela EGRen, plockade bort den. Inte mycket sot alls, misstänker den är bytt rätt nyligen. Den fungerar, när jag lägger vakuum på den så öppnar den sig. Styrningen verkar också fungera för det kommer ett pulserande vakuum i styrslangen. Har kollat alla slangar och anslutningar till EGRen och alla är hela. Rycker jag vakuumslangen när motorn är igång märks det på en gång tills datorn kompenserat, likaså när jag sätter tillbaka slangen.
Har tyvärr ingen programvara som klarar att läsa av öppningen på EGRen men ska se om jag kan komma åt en sådan senare.
Ska försöka köra utan att EGRen styrs nu ikväll, får se om det ger något.
Allt jag fortfarande kan hitta är att barometertrycket är 145 kPa, så det blir väl 1½ atmosfär. Känns inte rätt, men det kanske inte påverkar datorn nämnvärt?

Turbon pumpar på när man gasar i alla fall, med MAFen i, den hörs tydligt och datorn tycker samma sak, så...?

Hittade något om att registrera insprutarna i datorn, vad är det och kan det påverka?

getsome
Legend
Inlägg: 1378
Blev medlem: mån jul 30, 2012 6:18 pm
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
Ort: Ljungbyhed

Inlägg av getsome »

Det är pilotstyrningen och mängden till spridarna.. Rör INTE det värdet om du inte vill att din bil ska gå som en Escort LX från -84. Rycker du vakuumslangen till EGR så tar bilen tjuvluft , du måste sätta en plåt mellan utlopp på EGR och insuget (klipp ut från en läskburk). 145 kpa låter väl hyfsat rätt då det är Absolut tryck (atmosfär + turbo) = ta bort 1 bar så har du vad turbon laddar ca. Att koppla bort EGR på en EU3 motor kommer bara göra den gott tro mig , ja du släpper ut mer NOx men motorn får bara ren luft inga avgaser att förbränna... Mitt EU5 crap kan jag bara drömma om att köra EGR löst..

Honnett
Erfaren
Inlägg: 28
Blev medlem: sön jul 27, 2014 3:10 pm
Namn: Mikael Funck
Kör: Mondeo
Ort: Hallingeberg

Inlägg av Honnett »

Nu har jag kunnat testa lite till. Provade först med att dra vakuumslangen och då går den med mindre rök men misständer fortfarande fast nu mindre missar fast egentligen varje tändning, förut var det mer markanta missar men inte varje tändning utan mer lite som det vill. Såg sedan senaste inlägg och provade att täppa för inloppet istället, men det är ungefär samma resultat.
Jaha, för det värdet är statiskt. Enligt datorn så är det värdet som mäts innan motorn startas, alltså bara atmosfärstrycket. Det ändras inte när motorn väl är igång och turbon jobbar, där får jag 100kPa vid tomgång och ungefär 133kPa vid 3k och turbo.
Det kan jag tänka mig och kanske pluggen får sitta kvar, när motorn väl går som den ska igen, men den misständer fortfarande och ryker både när jag håller en viss fart som när jag gasar på. Drar jag ur MAFen så blir den slö men slutar misstända och ryka så enormt.
Verkar också som den börjat dra mer för den är under halv tank nu och jag har kört ungefär 50-60 mil, men eftersom jag nollade datorn vet jag inte exakt.
Jag låter spridarna vara, frågade för de pillar en del med dem i USA, tydligen. Eller rättare sagt datorn tappar spridaren ibland och de återställer de det värdet, som jag förstått det. Kanske fel?

Honnett
Erfaren
Inlägg: 28
Blev medlem: sön jul 27, 2014 3:10 pm
Namn: Mikael Funck
Kör: Mondeo
Ort: Hallingeberg

Inlägg av Honnett »

Provat lite till, vad i h-te är fel...!?
EGRen verkar fungera på alla sätt inklusive styrningen.
Gick då på turbon men den reglerar som den ska och tryck byggs upp och allt. Inga fel där heller.
Hittar inga läckor från turbon och fram till insuget på motorn, så det verkar väl också rätt.
Drog ur TMAPen och då sätter den inlet manifold pressure till 250kPa och går som en äppelskrutt, till och med misständningarna var kvar men mindre markanta.
Satte tillbaka allt och nollade alla felkoder och samma fel är fortfarande kvar.
Det som verkar mest kostigt är att den drar mer, kanske omkring 0,7-0,75 och det är nog bra, om jag hade en större turbo... :)

Om nu någon har fibblat runt med den, är det då gjort genom att ändra värden i styrdatorn eller via ett chip eller en mellanplugg som ändrar värdena? Sitter en fyrkantig låda i motorrummet ovanför styrdatorns plats som alla kablar till spridare och liknande går in i och kommer ut ovanpå. Det står iofs Ford på den, men ska den finnas där?

Honnett
Erfaren
Inlägg: 28
Blev medlem: sön jul 27, 2014 3:10 pm
Namn: Mikael Funck
Kör: Mondeo
Ort: Hallingeberg

Inlägg av Honnett »

Mer info.
Körde hela gårdagen med MAFen ur och den går rätt hyggligt, något sämre än original, men det duger.
Tankade och märkte att den dragit 0,72 men nu med MAFen ur är den nere mot 0,53 som är mer rimligt.
verkar som den sonika sprutar in för mycket, men varför?
Givarfel eller datorfel?

getsome
Legend
Inlägg: 1378
Blev medlem: mån jul 30, 2012 6:18 pm
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
Ort: Ljungbyhed

Inlägg av getsome »

Den boxen är det som heter Injection module , sitter inbyggd i ECU:n på de nyare , det kan faktiskt vara den boxen som är kass på din. Min andra tanke är att genom att rycka MAFen så tvingar du bilen att gå på defaultvärde (failsafe) när det gäller bränsle / luft / turbo och då leder det mig till nästa grej , har du gjort ett leakback test på dina spridare ? för om spridaren är ok till låt oss säga 130 hk och din är trimmad till 170-180 så kanske 1 spridare inte riktigt fungerar på de där sista som du kopplar bort genom att köra utan MAF , hoppas du hängde med i mitt resonemang. Testa spridarna först.

Honnett
Erfaren
Inlägg: 28
Blev medlem: sön jul 27, 2014 3:10 pm
Namn: Mikael Funck
Kör: Mondeo
Ort: Hallingeberg

Inlägg av Honnett »

OK, så den hör dit, med andra ord.
Nix, hur gör man det? Kan man göra det själv?
Kan det felet bara uppkomma helt plötsligt? Ska inte säga att det är så, men verkar som det gäller alla spridarna med tanke på hur den uppför sig när jag drog TMAPen. Feltände på precis varenda tändning.
Om IM är trasig så påverkar det alltså bara vid högre effekter, eller? Tänkte eftersom den går bra men mycket rök vid pådrag, alla växlar, men misständer bara då du vidhåller en viss fart oavsett växel men mer markant mellan 1800-2200 varv.
Hittade något från USA om att vissa haft fel på varvgivaren, skulle den kunna göra något sådant här?
Och sist, om den är trimmad, på vilket sätt är den förmodligen det och om det är något jag kanske kan rycka ur, var borde jag hitta den?

getsome
Legend
Inlägg: 1378
Blev medlem: mån jul 30, 2012 6:18 pm
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
Ort: Ljungbyhed

Inlägg av getsome »

Styrboxen till tändingen kan vara helt kass = död bil , lite kass = spökfenomen. Jag tror inte på boxen , misstänker mest brist på luft då detta visar sig lättast under pådrag , alla dieslar ryker men ryker den så att du inte kan se bilen bakom så är det nåt fel. Trim fungerar så att man sprutar in lite mer bränsle och ökar på luften för att följa 14:1 förhållande (om jag minns rätt ang diesel). Skulle luften då ta slut (turbon orkar inte ge tillräckligt / igensatt luftfilter , läckage på vägen från turbo / intercooler / sliten turbo) så ryker bilen mer då inte inte kan förbränna allt bränslet. Trimmet är troligtvis ingen box utan ett riktigt trim , är den en fulbox så sitter den mellan givaren på bränslerailen och styrboxen så den är lätt att hitta. Testa spridare gör man lättast med ett leak back test (googla detta) , detta ger inte hela bilden men om 1 eller flera spridare pissar medan resten ger 20-30 ml så har du iaf hittat de som är riktigt kassa (dom som pissar I detta fallet)

Honnett
Erfaren
Inlägg: 28
Blev medlem: sön jul 27, 2014 3:10 pm
Namn: Mikael Funck
Kör: Mondeo
Ort: Hallingeberg

Inlägg av Honnett »

Nja, den ryker lite hela tiden, man kan ju se bilar bakom men det ligger en liten dimridå av svart rök, det gör det.
OK, jag ska kolla det så får jag återkomma.

getsome
Legend
Inlägg: 1378
Blev medlem: mån jul 30, 2012 6:18 pm
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
Ort: Ljungbyhed

Inlägg av getsome »

Sen finns det ett berömt talesätt... Diesel - Mer rök för pengarna :)

Honnett
Erfaren
Inlägg: 28
Blev medlem: sön jul 27, 2014 3:10 pm
Namn: Mikael Funck
Kör: Mondeo
Ort: Hallingeberg

Inlägg av Honnett »

Ska prova med flygfotogen... ;)

Har provat spridarna och det blev som så: 1 och 4 ger tillbaka mest, ganska lika. 2 ger ungefär 25% och 3 ungefär 50% av 1 och 4. Låter inte bra...? :(
Jag har inga exakta mått att ge, men jag antar det här duger för att misstänka att de kanske bör bytas? (Eller kan man fixa dem i datorn?)

Kan spridarna bara sluta fungera på det här viset ganska över en natt?

getsome
Legend
Inlägg: 1378
Blev medlem: mån jul 30, 2012 6:18 pm
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
Ort: Ljungbyhed

Inlägg av getsome »

Dom kan inte bli kassa över en natt men slits långsamt tills den dagen då det blir för mycket och användaren börjar märka problem. Har du så stor skillnad så hade jag nog börjat överväga att byta alt skicka iväg dom på renovering till någon engelsk specialst. Det kostar ganska mycket dock (ca 1500 kr / spridare , hittar du någon som gör det för typ 500 så gå inte på det det är bullshit och du får dom bara tvättade = pengar i sjön , fråga även ifall du får en ny kod till varje spridare om inte ta någon annan firma) sen kommer du få koda in dom på nytt då dom får en ny kod efter renoveringen.

Skriv svar