Missljud AC Galaxy 2,3

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
hantje
Nybörjare
Namn: Hans Tjernberg
Kör: Galaxy 2,3

Missljud AC Galaxy 2,3

Inlägg av hantje »

Har ett vinande missljud som jag misstänker kommer från AC-kompressorn, eftersom den inte fungerar så funderar jag på att byta till en kortare drivrem och undrar då om någon gjort det och vilken längd på remmen det isf ska vara.

Tack på förhand

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Ett vinande läte kan med vara från något av lagerhjulen som drivremmen passerar.

Men konstateras det vara kompressorns lager och den inte går att få ordning på till rimlig kostnad, är det bara att demontera kompressorn.
Där man sedan monterar en kortare drivrem som då ska vara 1428mm lång (den med AC är 1573mm) så fungerar övrig utrustning som vanligt igen.

fabbebock
Erfaren
Namn: Michael
Kör: Ford galaxy

Inlägg av fabbebock »

kan du inte testa spela in ljudet? jag har med någon form av vinande på min 2,3 men min ac funkar

fabbebock
Erfaren

Inlägg av fabbebock »

funderar på om det kan vara spännrullen eller styrrullen.... vad tror ni?

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo dessa lager kan med mycket väl ge dessa fenomen. Brukar med visa sig rätt tydligt då man yrkesmässigt då drivremmen demonteras att känna på samtliga löphjuls lager.
Där brukar man rätt bra kunna känna om något glappar eller inte rullar helt friktionsfritt.

Men som sagt monterar du på en kortare rem då AC ändå inte fungerar och det då blir tyst så är det högst troligt dess rullager som lämnat jordelivet...

fabbebock
Erfaren

Inlägg av fabbebock »

jag bytte vattenpump och spännare samt löp hjul och nu e min bil tyst :)

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Kul med lösningar på dom olika fenomenen... :thumb3d:

Ford4Life
Veteran
Namn: Rickard Å
Kör: Volvo V90 D3
Mondeo Mk4 Business Edition - SÅLD

Inlägg av Ford4Life »

Vilket av det var det? Har bytt rem på min och har nåt skumt ljud nu, kommer från bakre högersida av motorn, troligtvis spännaren men jag får väl kolla upp det lite bättre.

Är det nån som har en bra sidobild på var grejorna sitter, AC-kompressorhjul, spännare osv?
Duratec HE 2.0 motor.

Ford4Life
Veteran
Namn: Rickard Å
Kör: Volvo V90 D3
Mondeo Mk4 Business Edition - SÅLD

Inlägg av Ford4Life »

Blir till att byta spännrulle, styrrulle och vattenpump för min del... men det är väl vad man kan förvänta sig, bilen har snart gått 20000mil.

Skriv svar