Lite hjälp innan jag slår till på denna bil!

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
kurdsson
Erfaren
Namn: ali
Kör: S-Max 2011 163

Lite hjälp innan jag slår till på denna bil!

Inlägg av kurdsson »

Hej. Var och provkörde denna bil idag http://www.blocket.se/stockholm/Ford_S_ ... ?ca=11&w=1

Den känndes bra och har lite frågor om nån kan hjälpa mig.
1 Jag tittade på ford på nätet och där står det extra värmare,Har jag dieselvärmare?
2 På ford sidan står det elektrisk bagaglucksöppnare, kollade med säljaren men har sa att det inte finns.
3 Finns det nåt svagheter på denna model som jag måste titta efter?
4 Vad drar den i landsvägskörning i ca 100km/tim?

Tack för all hjälp jag kan få!

Ricke77
Erfaren
Namn: Rickard Andersson
Kör: S-Max 2.0 TDCI 2008

Inlägg av Ricke77 »

Det som du läser på Fords sida kan lika gärna betyda att den är förberedd för sådan utrustning. Om bilen har dieselvärmare så upptäcker du det i färddatorn. Bagagelucksöppnaren är elektrisk på samtliga S-Max, dvs det sitter en microbrytare i luckan där man normalt finner ett handtag och det låser upp bagageluckan men den öppnar sig inte automatiskt. Du kan då även låsa upp bagageluckan via fjärrkontrollen(nyckeln). Jag kan inte komma på några direkta svagheter som är kopplade till just denna bilen mot några andra. Det viktiga är att kolla servicehistorik och även besiktningshistorik.
Just bränsleförbrukning i ca 100 ligger jag på ca 0,6l/mil och den du ska kika på är nyare så den lär inte gå över det.

Vet inte om det hjälpte dig något men ändå...

Lycka till!!

kurdsson
Erfaren

Inlägg av kurdsson »

Tack för svaren. Jag kollade service historiken och det ser bra ut. Vart överraskad att oljan till växellådan byttes 6000 mil. Besiktningsprotokoll har jag inte hittat i bilen. Annars känns bilen riktig bra.

Daniel1212
Erfaren
Namn: Daniel Karlsson
Kör: Ford S-Max

Inlägg av Daniel1212 »

Jag har en likadan S-Max men med etanolmotorn och är mycket nöjd. Hade tidigare en Skoda Superb med DSG-låda och även den bytte olja i växellådan vid 6000 mil. Det skulle ske enligt serviceboken och var dyrt. Rimligen borde det vara servicerutin även på S-Max med automat - eller?
/Daniel

kurdsson
Erfaren

Inlägg av kurdsson »

Jag tycker att det är rimlig att man byter olja ja. Sen såg jag att det kostade 4000 kr och göra jobbet. Hade bilen hela dagen igår och lekte lite med menyerna m.m men jag fick inte till att man kunde se motortemperaturen hela tiden på skärmen. går det och ordna så att man ser mer info om bilen än att man måste navigera sig fram för att få fram info?

Simmarn
Erfaren
Namn: Henrik Berlin
Kör: Galaxy 2011

Inlägg av Simmarn »

Motortempen vill jag också se hela tiden men på min -11 går det inte. Jag pratade med verkstadskillarna om det och det går inte att programmera om. Däremot visas tempen på de senaste årsmodellerna. Jag har alltid gjort service själv på mina bilar men just oljebytet på PS-lådan rekommenderade killarna att jag skulle lämna in. Gör man det fel och inte lyckas fylla båda halvorna blir det haveri.

Skriv svar