Sida 1 av 1

Galaxy -01 varm huvudsäkrings kabel

Postat: ons mar 04, 2015 7:06 am
av Mage
Jag har problem med min ford galaxy -01. Bilen startar går ca 10min sen lägger den av och ibland går den igång igen men andra gånger så händer inget när jag vrider på nyckel förutom att tändningen slås på. Kollade huvudsäkringarna och upptäckte att den andra kabeln som går till säkringen på 110a har blivit väldigt varm och börjat smälta säkringsboxen. Som jag förstår så går den översta som syns på bilden till generatorn och den andra går enligt handboken till uttagen i bilen (vad menas med detta antar att det inte är cigg uttagen det syftar på?).

Någon som kan hjälpa om detta problem bilden nedan är inte från min bil men det är samma box.



http://i1135.photobucket.com/albums/m624/crowej1/GalaxyMK2/28-01-2012013.jpg

Postat: ons mar 04, 2015 8:05 am
av Mage
Var ute nu och kollade och det verkar som om när jag ökar strömbelastningen så blir kabeln varmare och stänger av motorn sen efter ett tag så går den att starta igen???

Säkringsboxen är ganska bränd och behöver bytas kan det vara så att det räcker med att byta den eller är det något annat som ligger bakom att kabeln blir varm. Kollad generatorspänningen och den ligger på 14,2v.

Kabeln verkar bara bli varm uppe vid boxen men jag vet inte riktigt var den tar vägen så svårt att känna på den längre ner.

Jag har slipat av allt så det ser rent ut men det har blivit så pass varmt att boxen har smält så funderar på att byta den och kontakten på kabeln och hoppas att det hjälper. Men jag misstänker att det inte räcker.

En annan sak som kan hänga ihop med det hela är att ibland när man ska starta så händer det inget när man vrider på nyckeln tändningen slås på men sen är det helt dött inte ett ljud från startmotorn. Efter ett antal försök (1-10 ungefär ) så går den igång. Detta händer ca 1 gång per månad men funderar om det kan finnas ett samband.

Någon som har ett förslag?

Postat: ons mar 04, 2015 6:29 pm
av Peän
Har du sökt på problemet?

En sökning på "Ford galaxy hot cable fusebox" ger en del napp. Tex dålig pressning av kabelskorna på kablarna.

Den som söker finner.....oftast :)

Postat: tor mar 05, 2015 6:33 am
av Mage
Ska kolla det och hoppas på att det ger något bra tipps

Postat: tor mar 05, 2015 12:59 pm
av Peter H
Har med samma erfarenhet av dåvarande Galaxy av samma årgång, även där med varmgången säkringslåda.
Där även samma kabel var orsaken som där avhjälptes med nya bättre kabelskor, blir med dålig kontakt rent logiskt hög värmeutveckling.

Postat: fre mar 06, 2015 8:35 am
av Mage
Jag har problem med min ford galaxy -01. Bilen startar går ca 10min sen lägger den av och ibland går den igång igen men andra gånger så händer inget när jag vrider på nyckel förutom att tändningen slås på. Kollade huvudsäkringarna och upptäckte att den andra kabeln som går till säkringen på 110a har blivit väldigt varm och börjat smälta säkringsboxen.
Värmeproblem är nu fixat bara att byta kopplingen till kabeln men bilen stannar fortfarande utan anledning sen går den inte att starta funderade på tändningslåset men det känns mer som en givare som slår ifrån eftersom det händer även om jag låter bilen stå still på tomgång. Den bara dör sen går det oftast att starta den igen men ibland får man vänta 10min?
Kan det vara kamaxellägesgivaren och var sitter den? Hittade det som tips när jag googlade.

Någon som kan hjälpa om detta problem ???

Postat: fre mar 06, 2015 9:23 am
av Peter H
Just det du hade det problemet att den kunde lägga av rätt som det är med,, där det inte är helt ovanligt att just kamaxellägesgivaren ger upp. Som då ger dess typiska fenomen.

Prisbillig sådan har tex Meca för en ny sådan: http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1

Postat: mån mar 09, 2015 9:04 am
av Mage
Var ut nu och kollade och upptäckte att när inte startmotorn går igång när man vrider nycken så surrar inte bränslepumpen heller men när den surrar till innan man startar så startar även startmotorn och bilen går felfritt tills den plötsligt dör.

Hänger detta ihop med startspärren tro eller kan det vara glapp i tändningslåset?

Postat: mån mar 09, 2015 6:11 pm
av Peter H
Låter som även andra haft problem med dessa modeller (är ju en VW i grunden) med strulande bränslepumpsreläer.

Har för mig funktionen på dessa är att bränslepumpen aktiveras först när startmotorn drar igång, frånsett att pumpen ska gå några sekunder efter att tändningen slagit till.

Postat: tor apr 09, 2015 6:54 am
av Mage
Efter att ha haft den på två verkstäder så har ingen hittat något fel på modins(Ford) i Uppsala stod den i en vecka och den gick perfekt hela tiden och inga felkoder hittades. Nu har den gått utan fel sen dess men som sagt helt opålitlig så nu ska jag försöka sälja den för 5000:- med de fel som är den är skattad och besiktad 28000 mil. har lagat den för någonstans mellan 30-40k de närmaste åren och nu kändes det som om den var ok att åka med några år till utan massor med utgifter. förjävligt är det:(