Skillnad på fjädrar? till mondeo -03

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Ruperto
Nybörjare
Namn: Robert B
Kör: Ford Mondeo -04

Skillnad på fjädrar? till mondeo -03

Inlägg av Ruperto »

Som texten lyder lite, så undrar jag vad det är för skillnad på en fjäder som är helt rak och en fjäder som är smal tjock smal?

Har nämligen en fjäder som är rak på min Mondeo -03:a som jag ska byta, men när jag ska beställa en ny fjäder får jag endast fram fjädrar som är "smal tjock smal" i formen..

frågade till och med på mekonomen men han hade ingen aning om vad det är för skillnad. Hittar även ingen info på nätet samt här i forumet..

Tacksam för svar :)
Ford Mondeo -04

Tags:

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Hmm,,, snabbkollade lite på detta och alla dessa fjädrar både fram som bak på den modellserien är smal-tjock-smal, alltså avsmalnande ändar.
Utom fjädrar för kombins bakfjädrar som är raka så att säga.

Ruperto
Nybörjare

Inlägg av Ruperto »

Peter H skrev:Hmm,,, snabbkollade lite på detta och alla dessa fjädrar både fram som bak på den modellserien är smal-tjock-smal, alltså avsmalnande ändar.
Utom fjädrar för kombins bakfjädrar som är raka så att säga.
Okej, för det är nämligen en kombi jag har, och då har jag helt raka fjädrar både fram och bak på den. Jag får helt enkelt leta och se om någon har en rak fjäder som jag kan sätta på fram, så att den blir godkänd utav besiktningen i alla fall, och sedan isåfall byta båda fram fjädrar till avsmalnande ändar.

Tack för ditt svar i alla fall :)
Ford Mondeo -04

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Okey men sitter det alltså "raka" fjädrar fram på denna nu? Samtliga som så även den Mk3:an kombin jag nyligen med bytt framfjäder på var av smal-tjock-smala typen.

Måste vara det annars ligger fjädern inte rätt i fjäderfästena! Alltså finns bara denna typ om man söker på fjäder fram till MK3.

Här har jag hämtat senaste fjädrarna från: http://www.reservdelar24.se/bil-maerke/ ... dring.html

svensknabben
Nybörjare
Namn:

Inlägg av svensknabben »

Fjädern är väll 'progressiv' om den har olika diametrar, ingen kunskap från min sida, bara ett antagande!

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Nja dessa är väl inte direkt progressiva då det är bara sista varvet i vardera ände som är avsmalnade för att passa fjädersätena.

Ruperto
Nybörjare

Inlägg av Ruperto »

Jag bifogar med två bilder på hur det ser ut, kanske inte dom bästa bilderna, men hoppas det kan hjälpa. Nu är det så dock att ca 1 dm på fjädern har gått av längst ned.

Vad jag kan se så är det raka fjädrar fram, dvs att jag har alltså bakfjädrar på framaxeln..? För när jag kollar på din länk Peter så är det Sprialfjädrar till fram och raka fjädrar till bak.
Bilagor
11040760_10204541614317261_150698296_n.jpg
11051081_10204541614237259_837562440_n.jpg
Ford Mondeo -04

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Nej det var bra bilder och har detta i färskt minne då jag hjälpte Skorpa här på sidan att byta ena också den var av sista varvet nertill.

Kan vara svårt att se hur fjädern ser ut då den sitter ihop pressad på bilen. Men är rätt övertygad om att din ser exakt ut som dom alla gör och att det är en just smal-tjock-smal fjäder även du har.

Alltså beställer du fjädrar för fram till den modellen så kommer dessa att passa.

Ruperto
Nybörjare

Inlägg av Ruperto »

Peter H skrev:Nej det var bra bilder och har detta i färskt minne då jag hjälpte Skorpa här på sidan att byta ena också den var av sista varvet nertill.

Kan vara svårt att se hur fjädern ser ut då den sitter ihop pressad på bilen. Men är rätt övertygad om att din ser exakt ut som dom alla gör och att det är en just smal-tjock-smal fjäder även du har.

Alltså beställer du fjädrar för fram till den modellen så kommer dessa att passa.
Okej, då kör jag på ett par fjädrar som är smal-tjock-smal. Tack så mycket för all hjälp, skulle det dyka upp något problem för mig så vet jag vart jag har er :)
Ford Mondeo -04

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Det är jag med väldigt övertygad om att dessa passar även din bil,,, byter du dessa med själv finns goda råd här på sidan med.

Då dessa är något mer omständligare att byta fjädrar på denna modell, men går överlag bra ändå. ;)

Skriv svar