Farthållare död Galaxy 2.3 -03

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
knutte2
Nybörjare
Inlägg: 10
Blev medlem: mån okt 29, 2012 6:32 pm
Namn: Henrik Widmark
Kör: Ford Mondeo 2015 samt Ford Galaxy 2016
Ort: Staffanstorp

LÖST: Farthållare död Galaxy 2.3 -03

Inlägg av knutte2 »

Hej.

Köpte bilen för ett år sedan och farthållaren har varit död sedan dess. Nu tänkte jag försöka fixa den. Har sökt i forumet, men hittar inget.

Den är helt död. Inte ens lampan tänds när jag slår till den. Reglaget sitter på blinkersspaken. Säkringarna är hela. Några idéer var man ska börja kolla? Kan det vara så att den blivit urkopplad av Ford?

Mvh

Henrik

Tags:

knutte2
Nybörjare
Inlägg: 10
Blev medlem: mån okt 29, 2012 6:32 pm
Namn: Henrik Widmark
Kör: Ford Mondeo 2015 samt Ford Galaxy 2016
Ort: Staffanstorp

Inlägg av knutte2 »

Har lyckats fixa farthållaren och skriver ett beskrivande inlägg om någon mer råkar hamna i samma situation.

Felet:

En torkad vakuumslang, placerad vid vakuumpumpen, som spruckit och lossnat. Vakuumpumpen är placerad innanför vänster framskärm och nås från en lucka i vänster hjulhus.

Lösning:

Skar av 2 cm i var ända och tryckte tillbaka (håller väl något år, sen får jag köpa en ny slang).

Utförligare felbeskrivning:

1. Jag kontrollerade att alla säkringar var hela.

2. Jag undersökte blinkers/farthållare-reglaget inne i bilen, eftersom jag tyckte det var konstigt att det inte ens tändes någon lampa i instrumentpanelen, då jag startade farthållaren. Monterade ner kåporna runt rattstången. Kopplade loss farthållarkontakten och mätte direkt på stiften i reglaget. Den kortslöt mellan stiftet, längst från ratten, och olika stift, vid påslag, resume, set, osv. Jag antog därför att reglaget var ok.

3. Farthållar-mekaniken är placerad ovanför pedalerna. Jag kopplade loss slangen vid kopplingen och blåste med munnen. När jag blåste åt hållet mot broms och gaspedal var det tätt. När jag blåste åt hållet där slangen går genom ut torpedväggen läckte det. Jag kopplade loss slangen precis utanför torpedväggen och pluggade igen den. När jag denna gång blåste inne från bilen var det tätt. Läckaget är alltså någonstans i slangen från där jag pluggade och vidare mot vakuum-pumpen.

4. Jag började montera bort batteri, batteriplatta, framlyckta, mm, mm, för att följa slangen och kunde till slut konstatera att den tog sig in i vänster framskärm och att den där inte längre var inkopplad till något, utan bara hängde lös, med torra, spruckna ändar. Jag skruvade bort skruvarna uppe vid motorhuven, som håller fast framskärmen, och bände ut denna lätt och kunde då se att vakuumpumpen satt där (utan någon slang på!!) :)

5. Skar av båda spruckna ändarna på slangen och tryckte dit den (ska vid tillfälle köpa en ny slang och trycka dit) och nu funkar farthållaren perfekt. Man kommer åt utrymmet från ett hål i innerskärmen.

Notera att det fortfarande inte tänds någon indikator i instrumentpanelen då jag startar farthållaren.

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5641
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

Tack för att du postade lösningen på problemet, lägger in den i FAQ. :)

\Rickard - Moderator FAQ

Ford4Life
Veteran
Inlägg: 508
Blev medlem: ons sep 23, 2009 5:24 pm
Namn: Rickard Å
Kör: Mondeo Mk4 Business Edition
Ort: Härnösand

Inlägg av Ford4Life »

Mycket bra felsökt fast jag förstår inte hur en vakumslang hänger ihop med farthållare, allt är ju datorstyrt i bilar nu.

Skriv svar