Ford St220 misständer cyl5
-
keino
- Erfaren
- Namn: Alex
- Kör: Ford mondeo st220 -05
Ford St220 misständer cyl5
Har sedan jag köpte bilen för 4 veckor sedan enbart haft den på verkstad, och då jag blivit trött på verkstans hattande och gissande så tänkte jag fråga här lite grand.
Hade bilen inne på felsök, och de fick fram "Misständning cyl5", då bytte de tändkablar, tändspole samt tändstift.
Åkte cirka 2km och fick upp den gula motorlampan på fast sken.
Åkte tillbaka till verkstan, de felsökte och fick upp samma felkod igen, varpå verkmästaren såg mest förbryllad ut och misstänkte att de isåfall måste vara antingen spridarna(cirka 4-5 lök) eller kattarna (runt 10 lök)..
Efter att ha läst runt en del så undrar jag - Kan detta fel orsakas av dessa kända vakuumslangar/insugsslangar som sitter bakom motorn?
Tacksam för alla filosofier!
Hade bilen inne på felsök, och de fick fram "Misständning cyl5", då bytte de tändkablar, tändspole samt tändstift.
Åkte cirka 2km och fick upp den gula motorlampan på fast sken.
Åkte tillbaka till verkstan, de felsökte och fick upp samma felkod igen, varpå verkmästaren såg mest förbryllad ut och misstänkte att de isåfall måste vara antingen spridarna(cirka 4-5 lök) eller kattarna (runt 10 lök)..
Efter att ha läst runt en del så undrar jag - Kan detta fel orsakas av dessa kända vakuumslangar/insugsslangar som sitter bakom motorn?
Tacksam för alla filosofier!
- Keller
- Legend
- Namn: Simon Keller
- Kör: Probe GT, Focus ST250, P100 x2
- Medlemsnummer: 190
- Kontakt:
Jag har inte varit med om att orsakat misständning om vaccum rören skulle vara av.
Annars prova så som Mats skrev, byt plats på spridarna.
på 3 litersen har jag faktiskt ingen aning om hur mycket mek det är att byta.
Tror inte heller att kattarna kan orsaka det på bara en av cylindrarna.
Vet du om insuget har varit av tidigare? För har man inte bytt packningarna så kan där uppstå läckage (när man bara återanvänder dom)
Annars prova så som Mats skrev, byt plats på spridarna.
på 3 litersen har jag faktiskt ingen aning om hur mycket mek det är att byta.
Tror inte heller att kattarna kan orsaka det på bara en av cylindrarna.
Vet du om insuget har varit av tidigare? För har man inte bytt packningarna så kan där uppstå läckage (när man bara återanvänder dom)
/Keller
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"