Mondeo 2010: Farthållare "slutar gasa" i motlut

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Optimus
Nybörjare
Namn: Johan Engman
Kör: Ford Edge Sport -16, Ford Kuga 185hk - 18

Mondeo 2010: Farthållare "slutar gasa" i motlut

Inlägg av Optimus »

Hej,

Jag är i färd med att köpa en Mondeo 2010 2.0 TDCi Automat.
Jag upplever däremot något konstigt när jag kör farthållare.

På plan väg är det inga problem. Bilen håller hastigheten i t.ex. 110km/h.
När det blir motlut och bilen måste accelerera mer för att behålla hastigheten uppstår ett märkligt fenomen.
Jag upplever att bilen håller hastigheten i ca 5-7 sekunder, sedan slutar den accelererar i en halv sekund (ungefär som att man tar foten av gaspedalen), sedan återupptar den igen rätt hastighet i 5-7 sekunder.

Jag ser även på bränsleförbrukningen att den t.ex. drar säg 10l/100km vid "normal acceleration" i uppförsbacke, och när då bilen "slutar gasa" droppar den ner till 8l/100km.

Alltså, bilen håller hastigheten i 5-7 sekunder, "slutar gasa" i 0,5 sekunder, tillbaka och hålla hastigheten i 5-7 sekunder, om och om igen.
När jag kommer på plan mark, inga problem.

Tacksam för hjälp!

/Johan

getsome
Legend
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin

Inlägg av getsome »

Felkoder utlästa ? Om inte börja med det och inte med nån biltemaläsare utan en som kan läsa alla bilens moduler som VCM eller Autocom cars (ej generic)

Optimus
Nybörjare
Namn: Johan Engman
Kör: Ford Edge Sport -16, Ford Kuga 185hk - 18

Inlägg av Optimus »

Tack, jag ska se om firman som har bilen kan läsa ut det. Dock är de inga Ford-reparatörer, men det kanske ändå funkar med deras utrustning.

getsome
Legend
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin

Inlägg av getsome »

Såg när jag rotade i IDS (fords dignostikprogram) att det finns någon kalibrering man kan göra med sensorer som har med lutning och lite sånt att göra när det gäller farthållaren. Tyvärr kan nog bara Ford hjälpa dig med detta eller någon som har en VCM och IDS.

Skriv svar