Mondeo 2010: Farthållare "slutar gasa" i motlut
-
Optimus
- Nybörjare
- Namn: Johan Engman
- Kör: Ford Edge Sport -16, Ford Kuga 185hk - 18
Mondeo 2010: Farthållare "slutar gasa" i motlut
Hej,
Jag är i färd med att köpa en Mondeo 2010 2.0 TDCi Automat.
Jag upplever däremot något konstigt när jag kör farthållare.
På plan väg är det inga problem. Bilen håller hastigheten i t.ex. 110km/h.
När det blir motlut och bilen måste accelerera mer för att behålla hastigheten uppstår ett märkligt fenomen.
Jag upplever att bilen håller hastigheten i ca 5-7 sekunder, sedan slutar den accelererar i en halv sekund (ungefär som att man tar foten av gaspedalen), sedan återupptar den igen rätt hastighet i 5-7 sekunder.
Jag ser även på bränsleförbrukningen att den t.ex. drar säg 10l/100km vid "normal acceleration" i uppförsbacke, och när då bilen "slutar gasa" droppar den ner till 8l/100km.
Alltså, bilen håller hastigheten i 5-7 sekunder, "slutar gasa" i 0,5 sekunder, tillbaka och hålla hastigheten i 5-7 sekunder, om och om igen.
När jag kommer på plan mark, inga problem.
Tacksam för hjälp!
/Johan
Jag är i färd med att köpa en Mondeo 2010 2.0 TDCi Automat.
Jag upplever däremot något konstigt när jag kör farthållare.
På plan väg är det inga problem. Bilen håller hastigheten i t.ex. 110km/h.
När det blir motlut och bilen måste accelerera mer för att behålla hastigheten uppstår ett märkligt fenomen.
Jag upplever att bilen håller hastigheten i ca 5-7 sekunder, sedan slutar den accelererar i en halv sekund (ungefär som att man tar foten av gaspedalen), sedan återupptar den igen rätt hastighet i 5-7 sekunder.
Jag ser även på bränsleförbrukningen att den t.ex. drar säg 10l/100km vid "normal acceleration" i uppförsbacke, och när då bilen "slutar gasa" droppar den ner till 8l/100km.
Alltså, bilen håller hastigheten i 5-7 sekunder, "slutar gasa" i 0,5 sekunder, tillbaka och hålla hastigheten i 5-7 sekunder, om och om igen.
När jag kommer på plan mark, inga problem.
Tacksam för hjälp!
/Johan