Remhjul AC glapp

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
heavymental
Nybörjare
Namn: Jim Granlycke
Kör: Mondeo -09

Remhjul AC glapp

Inlägg av heavymental »

Hej.

Har en Mondeo -09 FlexiFuel.
Har haft oljud från AC-systemet ett tag, Det hörs tydligt i kupén men svårare att höra i motorrummet. Då ljudet försvinner när jag stänger av AC så har jag antagit att det är kompressorn som viner och helt enkelt kört med den avstängd några veckor.

Skulle nu ta tag i lite djupare felsökning och började med att lossa tryckplattan vid remhjulet. Märkte att remhjulet går att rucka på en del med handkraft, tillräckligt för att både känna och höra det. Är detta normalt eller är det troligt att det är remhjulet som är boven?
Kan väl vara ett lager som inte låter så farligt obelastat men när kompressorn hakas på så låter det mer.

Känner nu att jag får ta tag i detta rätt omgående, och snål som man är kanske det går att byta remhjul/lager själv?

Med tryckplattan monterad kan jag snurra generatorn rätt lätt med handen och känner inga hugg eller glapp i axeln

/Jim

Ford4Life
Veteran
Namn: Rickard Å
Kör: Volvo V90 D3
Mondeo Mk4 Business Edition - SÅLD

Inlägg av Ford4Life »

Vad jag vet ska hjulen vara stumma, spännare, vattenpump osv. Men är är dom dåliga börde man höra det i motorutrymmet.

Användarvisningsbild
JonasA
Nybörjare
Namn: Jonas A
Kör: Mondeo 2,0 TDCI -09 Mustang cab -65

Inlägg av JonasA »

Min AC lät oxå väldigt mycket inne i kupén men hördes inget i motorutrymmet. Ett metalliskt skapande nästan som ett dåligt lager.
Mitt berodde på för lite kylmedie i systemet.
Det är visst ett gap mellan det att lågtrycksvakten säger ifrån och att systemet fungerar felfritt.

Skriv svar