Mondeo 2.0 Tdci -11 Larm P1335 EGR ventil
-
- Erfaren
- Inlägg: 29
- Blev medlem: tor maj 23, 2013 11:56 am
- Namn: Stig Viktorsson
- Kör: Ford Mondeo TDCI 115hk-11
- Ort: Uddevalla
Mondeo 2.0 Tdci -11 Larm P1335 EGR ventil
Som rubriken lyder så har jag problem med att EGR ventilen krånglar. Jag började med att rengöra EGR ventilen utan någon förbättring, bilen rycker på låga varv och motorlarmet tänds P1335. Jag monterade en ny EGR ventil och kalibrerade den hos Ford. Fortfarande samma problem bilens motorlampa tänds och bilen går ryckigt. Jag testade att blockera ventilen med en bricka och då gick bilen riktigt, larmet kvarstod dock! Jag har kontrollerat kablaget men hittar ingen skada. Till min fråga, vad är det som styr EGR ventilen? Kan det vara någon annan komponent som är trasig och som ändå ger detta larm?
Är oerhört tacksam om någon kan hjälpa mig med idéer!
Är oerhört tacksam om någon kan hjälpa mig med idéer!

-
- Erfaren
- Inlägg: 29
- Blev medlem: tor maj 23, 2013 11:56 am
- Namn: Stig Viktorsson
- Kör: Ford Mondeo TDCI 115hk-11
- Ort: Uddevalla
Jag har nu demonterat vevaxelns positions givare, där finns tre stift, om jag mäter mellan stift 1-2 så får jag ca,580 ohm. Det som är konstigt är att om jag polvänder instrumentet så blir värdet oändligt, alltså avbrott! Finns det en inbyggd diod? Ohm värdet ändras inte om jag lägger ett metallföremål framför!
Tacksam för svar!
Tacksam för svar!
-
- Legend
- Inlägg: 1377
- Blev medlem: mån jul 30, 2012 6:18 pm
- Namn: Raffe Andersson
- Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
- Ort: Ljungbyhed
Jag gissar på att du har 1.6 l motor ? Hur är EGR kopplad eller kan du kanske skicka en bild på ventilen ? För det kan vara så att den både styrs med el och vakuum och då kan vakuumstyrningen till den vara åt h-e.. På 2.0an som jag har (Euro 5 , 2011) så styrs den med både och , det lustiga är att kopplar man väck elen och pluggar vakuumet till min så får man felkod men INGEN motorlampa efter ens 2 månaders körning.
-
- Legend
- Inlägg: 1377
- Blev medlem: mån jul 30, 2012 6:18 pm
- Namn: Raffe Andersson
- Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
- Ort: Ljungbyhed
Är du säker på att den nya ventilen är OK ? Det är samma ventil som sitter på 2.0 pre facelift och alla DW10B motorer (Volvo 2.0D , Peugeot HDi , Cittra HDi osv...) Och den kan bara styras elektriskt. Det enda som återstår är att du införskaffar en bärbar PC och en USB ELM327 och laddar ner Forscan (gratis) och loggar värden under körning och kolla hur temperaturer , duty cycle ser ut för EGR samt fel % för densamma så ser du när din EGR ballar ur.
-
- Erfaren
- Inlägg: 29
- Blev medlem: tor maj 23, 2013 11:56 am
- Namn: Stig Viktorsson
- Kör: Ford Mondeo TDCI 115hk-11
- Ort: Uddevalla
Att den nya ventilen skulle va trasig också känns inte så troligt. Jag har ett instrument som visar live data, När jag gasar så visar trottel position 0,45V, samma om jag släpper gasen helt. När jag sakta accelererar så visas snabba multipler på instrumentet och bilen hackar! Jag tycker signalen verkar lite knasig. Signalen visar upp till ca.4,8V! Jag har beställt en modifierad ELM327, tänkte se om det går att synkronisera EGR ventilen med Forscan, då kan jag låna en ventil för att testa om även den nya ventilen är kass. Getsome, hur tycker du signalen ser ut? Och tack för att du hjälper mig!
- Bilagor
-
-
-
- Erfaren
- Inlägg: 29
- Blev medlem: tor maj 23, 2013 11:56 am
- Namn: Stig Viktorsson
- Kör: Ford Mondeo TDCI 115hk-11
- Ort: Uddevalla
jag mätte Egr ventilen med tändningen påslagen, den skall ge ca 1V, jag fick ut endast 0.45V. Jag vickade och rörde på alla kablar för att se om det blev någon förändring, ingen skillnad! Jag skiftade sedan de två solenoiderna för att se om någon av dem var trasig. Nu gick bilen ännu sämre, ryckte och tappade kraft. Jag kopplade in min original Egr ventil, bara pluggade in elen! Min gamla egr visade 0.95V vilket stämde bättre med vad det skall vara. Nu har jag kört några mil med den gamla egr ventilen inkopplad utan att få något larm. När jag kollar livedata från ventilen så har pikarna försvunnit??? Jag har beställt en ny Solenoid och skall montera tillbaks min gamla egr ventil. Jag tror att det hela tiden varit Solenoiden som reglerar egr ventilen som varit trasig, sedan har jag haft otur och fått en kass egr ventil! Jag återkommer med resultat när jag fått Solenoiden!
-
- Erfaren
- Inlägg: 29
- Blev medlem: tor maj 23, 2013 11:56 am
- Namn: Stig Viktorsson
- Kör: Ford Mondeo TDCI 115hk-11
- Ort: Uddevalla
Nu har jag monterat tillbaks min gamla EGR ventil och resetat den med Forscan. Jag har även bytt ut Soleoniden som styr EGR ventilen! Nu går bilen perfekt, inga ryck eller larm! Jag kan konstatera att felet från början var Solenoiden som styr EGRen, sedan hade jag max otur att få en ny EGR ventil som var trasig!:doh:
-
- Nybörjare
- Inlägg: 11
- Blev medlem: mån jul 28, 2014 8:35 am
- Namn: Göran Kusbom
- Kör: Mondeo Tdci -07, S-Max Tdci -07
- Ort: Valbo
Tar upp denna tråd igen! Undrar om denna(på bilden) solenoid passar på min 2.0 Tdci -07? Hittar en på ebuy med det artnr, men inte på någon svensk sida!
stvikt skrev:Vad händer om denna solenoid går sönder? Det ena solenoiden styr tydligen turbon och den andra EGR ventilen! Om den går sönder, kan man då få larm P1335? Tror jag skall beställa en på Ebay, den är relativt billig!