Tappat nyckel Ford Mondeo MK4 2.0 Tdi -11

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
stvikt
Erfaren
Namn: Stig Viktorsson
Kör: Ford Mondeo TDCI 115hk-11

Tappat nyckel Ford Mondeo MK4 2.0 Tdi -11

Inlägg av stvikt »

Jag har lyckats att tappa en av mina två fjärrkontroll nycklar till min bil! Hur gör jag för att billigast få en ny nyckel att fungera, har beställt en ny nyckel på Ebay. Att fila till själva bladet har jag fått fixat, nu återstår programmering av transpondern och fjärrlåsningen! Jag har en modifierad ELM 327 och programvaran Forscan och ELM config. Går det med någon av dessa program att koda in nyckel? Eller med något annat prog?:image018:

Är tacksam för all hjälp!

getsome
Legend
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin

Inlägg av getsome »

Du behöver tillgång till IDS & VCM samt PIN kod (INCODE / OUTCODE) och är det keyless är Ford ditt enda val tyvärr...

stvikt
Erfaren

Inlägg av stvikt »

Vad är IDS och VCM? Det skall tydligen finnas en key generator där man kan få fram pin koden! Längre än så har jag inte kommit! Jag har en vanlig nyckel med fjärrkontroll! Har läst att det skall vara ganska enkelt om man har två original nycklar. Det är ju först när man tappar en som man blir medveten om att man behöver en till!:rolleyes:
Bilagor
9856425_1.jpg

stvikt
Erfaren

Inlägg av stvikt »

Kan denna utrustning användas till att programmera nya nycklar?
Bilagor
$_57.JPG

getsome
Legend
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin

Inlägg av getsome »

nej den kan du knappt läsa ur felkoder med. Har du 2 originalnycklar som är inkodade så kan du kanske tom göra det utan dator dock minns jag inte proceduren.
VCM (hårdvara) och IDS (mjukvara) är det Ford själva använder för att uppdatera mjukvaror / felsöka och den är ganska dyr , 1500 kr och uppåt för en klon från Kina (10000 kr för en original) och sen börjar det roliga alla kloner fast dom ser lika ut funkar inte likabra , får du en dålig klon så kommer du döda styrboxen då den klarar att radera minnet men inte programmera det (har själv råkat ut för det) , gör dig själv en tjänst och åk in till Ford eller till någon som kan klona transpondern i din fungernade nyckel och lägga in samma kod på din nya

Användarvisningsbild
Bruno
Legend
Namn: Bruno S
Kör: Edge ST-Line -18

Inlägg av Bruno »

Men man klonar inte riktigt transpondern från den gamla till den nya nyckeln utan programmerar in den nya genom koder och behörighet. Detta är ett tillfälle då det kan vara jättedumt att snåla.

Åk in till verkstan så raderar de den borttappade nyckeln osså så det inte skulle bli (hur osannolikt det än må vara) att den hittas och bilen "försvinner"

stvikt
Erfaren

Inlägg av stvikt »

Nja, Att någon skulle hitta nyckel och just koppla den till min bil ser jag nog som uteslutet! Om nu inte Ford hade tagit orimligt mycket betalt så hade ingen orkat att krångla med andra lösningar! 1500:- Max, mer skall inte en nyckel kosta! Jag löste problemet genom att köpa en nyckel med transponder på Ebay, koda fjärren var det lättaste, vrid nyckel till tändningsposition 4gg tryck sedan på låsaknappen, tryck sedan på låsknappen på den nya nyckel, Klart. Låsservice fräste till bladet läste av och klonade orginaltranspondern till kopian! Totalkostnad 550:-

Användarvisningsbild
Linde
Erfaren
Namn: Daniel Linde
Kör: Ford Mondeo 2.0F -08

Inlägg av Linde »

Detta ska väl fungera att göra med ForScan.
http://forscan.org/forum/viewtopic.php?f=6&t=839
Ford Mondeo 2.0F 2008
Medlem i Classic Mustang Club Sweden

Skriv svar