Extraljus Mondeo MK5

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Användarvisningsbild
Golddigger
Erfaren
Namn: Joakim Norman
Kör: Mondeo 2.0 TDCI 180 Business A AWD Kombi -16

Inlägg av Golddigger »

Ja nu sitter ledrampen på plats, endast stabiliserings stag som saknas.
Då jag ej ville såga sönder grillen och det var lite väl mycket arbete för att få loss grillen så blev det en "standard" montering.
När det blir sommar tar jag bort rampen.

Det lilla jag hunnit testa så är jag nöjd med ljuset samt det blev bättre än jag trodde med att ha rampen ovanför regskylten.
Bilagor
1479046492_tmp_ledramp3.jpg
1479046475_tmp_ledramp2.jpg
1479046441_tmp_ledramp1.jpg

Användarvisningsbild
dicken
Veteran
Namn: Roger
Kör: Sierra Cosworth 4x4

Inlägg av dicken »

Här är min montering.
Bilagor
ford ramp.jpg

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250 x2, P100 x2
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Golddigger skrev:Ja nu sitter ledrampen på plats, endast stabiliserings stag som saknas.
Då jag ej ville såga sönder grillen och det var lite väl mycket arbete för att få loss grillen så blev det en "standard" montering.
När det blir sommar tar jag bort rampen.

Det lilla jag hunnit testa så är jag nöjd med ljuset samt det blev bättre än jag trodde med att ha rampen ovanför regskylten.
Blev ju bra :)
Ta en bild sen på kvällen med och utan helljus .
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"

henriq
Erfaren
Namn: Henrik S
Kör: Ford Mondeo mk5 AWD 2.0tdci 2017 automat

Inlägg av henriq »

Har nån av er haft störningar med radarn för fotgängare eller Adaptiva farthållaren?
Ville montera en över regskyllten eller uner, men verkstaden sa att ford rekommenderar att inte montera runt regskyllten. Dom säger att det bästa är att montera dold innanför grillen. Men där sitter ju den aktiva jalusipersiennen som rör sig beroende på hastighet och motortemp.
Hur montera ni kablaget ?

Användarvisningsbild
Golddigger
Erfaren

Inlägg av Golddigger »

Nopp jag har inga problem med radarn. Den sitter ju nere till vänster under regskylten, så länge man inte monterar nåt framför den är det nog inga problem. Enda gången som radar blivit störd var av snö som fastnat i fronten.
Mitt kablage kommer från vänster sida snett in framåt.

henriq
Erfaren

Inlägg av henriq »

Fick ni med relä eller nåt motstånd. Eller behövs det ?
Vad fick du pröjsa för att låta Ford fixa canbus interface.
Jag har oxå ledstrålkastare

Användarvisningsbild
Golddigger
Erfaren

Inlägg av Golddigger »

Med tanke på garantin samt ledljuset så anlitade jag Ford verkstaden att montera så jag fick ström till extraljuset. Jag trodde att dom skulle montera in en canbus interface, men dom monterade en canbus reläsats som dom tog ut styrströmmen till från vänster lykta. Sen monterade dom en knapp i kupen på vä sida om rattstången. 3400 sek kostade detta. Det är inte svårt att göra detta själv men när man inte vet vilka av alla trådarna man skall ansluta på så blir det lite besvärligare.

henriq
Erfaren

Inlägg av henriq »

Nice. Men varför fick du en knapp j kupén om dom ändå drog styrströmmen från lyktan. Det betyder väl att det funkar med helljus automatiken och spaken.
Vad använder du knappen till?
Upplands motor vill ha 16500kr monterat och klart för denna.
http://www.visionxeurope.com/sv/artikla ... 25-10.html
Det är rena rånet så jag ska be dom koppla strömmen ,så köper jag en ledbar från ebay, finna ju massor av bra för runt 1500kr inkl frakt.

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Kontakt:

Inlägg av Keller »

henriq skrev:Nice. Men varför fick du en knapp j kupén om dom ändå drog styrströmmen från lyktan. Det betyder väl att det funkar med helljus automatiken och spaken.
Det är rena rånet så jag ska be dom koppla strömmen ,så köper jag en ledbar från ebay, finna ju massor av bra för runt 1500kr inkl frakt.
Vet inte riktigt vad reglerna säger i dag men innan var det krav på att extraljusen skulle ha en egen strömbrytare på styrströmmen. Så att du kunde köra med vanligt helljus utan extraljusen.
/Keller

Ford P100 -90 "Pickis"

Cosworth 4x4
Legend
Namn: Micke L.
Kör: Ford Sierra "Cosworth" Delivery Grp.A

Inlägg av Cosworth 4x4 »

När ni tittar på LED-ramper på Ebay och liknande, kolla alla omdömen eller fråga kompisar som handlat vilka som är bra eller inte.

Vi säljer en hel del ramper och jag har tittat på flera ( både här hemma och i China town i Bangkok ) och vad jag kan se så verkar det som om dom flesta tillverkare använder sig av samma "hus" = dom ser likadan ut !
Men, det skiljer en hel del på elektroniken ( störningar i bl.a. radion ) samt ljuseffekten ( CREE, COB el. Osram dioder )
Med andra ord, det finns både bra och dåliga på "Ebay" till vettiga priser men lyssna på kompisar som har handlat !

// Micke

henriq
Erfaren

Inlägg av henriq »

Tack Micke för tipsen !
Det är en djungel av ramper. Svårt att veta vilket som är bra , fast man läser kundfeedback. Folk verkar nöjda med skiten oxå. Det är sällan folk skriver efter nån att dom varit ute och testat rampen i vått och torrt

Finns det nån i forumet som kan rekommendera nån schysst ramp runt 22" dubbelradig. Till min Mondeo -16. Ska sitta dold innanför grillen.

Kom gärna med fler tips till oss som inte är superkunniga, på vad mer man ska tänka på när man letar på nätet
Typ kablage . Relä , canbus interface. Ip klassning. Material. Cree eller osram , watt lumen mm.. .
Finns det något svenskt företag kanske som säljer bra ramper till överkomligt pris?

Tycker 16500kr som Upplands Motor vill ha för rampen är äckligt dyrt. Okerpriser.

Användarvisningsbild
Golddigger
Erfaren

Inlägg av Golddigger »

henriq skrev:Nice. Men varför fick du en knapp j kupén om dom ändå drog styrströmmen från lyktan. Det betyder väl att det funkar med helljus automatiken och spaken.
Knappen i kupen har man om man vill släcka extraljuset vid dimma, snöfall mm och bara köra på vanliga helljuset. Här uppe i Norrland kan extraljus bli väldigt jobbiga vid snöfall. Blir som en vit vägg och då kan det vara bra att kunna släcka ner extraljusen.

Angående Ebay/kina ramper så är det ju en djungel. Man brukar ju säga att man får det man betalar för. Köpte min från Xenonkungen och jag är nöjd med den.

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Kontakt:

Inlägg av Keller »

henriq skrev:Tack Micke för tipsen !
Det är en djungel av ramper. Svårt att veta vilket som är bra , fast man läser kundfeedback. Folk verkar nöjda med skiten oxå. Det är sällan folk skriver efter nån att dom varit ute och testat rampen i vått och torrt

Finns det nån i forumet som kan rekommendera nån schysst ramp runt 22" dubbelradig. Till min Mondeo -16. Ska sitta dold innanför grillen.

Kom gärna med fler tips till oss som inte är superkunniga, på vad mer man ska tänka på när man letar på nätet
Typ kablage . Relä , canbus interface. Ip klassning. Material. Cree eller osram , watt lumen mm.. .
Finns det något svenskt företag kanske som säljer bra ramper till överkomligt pris?

Tycker 16500kr som Upplands Motor vill ha för rampen är äckligt dyrt. Okerpriser.
Allting är relativt det här med hur man uppfattar om något är bra eller dåligt.
Polaren har en kina-ramp (köpt från aliexpress) som påstås vara en 120w (okänt lumen). Han tyckte den lös bra.
Jag skaffade en från ebay, (samma som SC Styling säljer) som är på 120w, 11000 lm. Lyser så in i h-vete mer än hans.

Sen ska man tänka på att inte snåla med relä och kablage.
Placeringen är också viktig då du kan tappa väldigt mycket flodljus t.ex om du montera den för lågt ner.
Ser det på min egen att jag får väldigt mycket ljus precis framför bilen. Dock är det helt okej för min del för det passar mig bättre på dom vägar jag kör på.
/Keller

Ford P100 -90 "Pickis"

Användarvisningsbild
Scorpan2.9
Erfaren
Namn: Magnus
Kör: Fordar!

Inlägg av Scorpan2.9 »

Så här monterade jag in en billig Kina ramp i min mondeo idag för att se hur det blir!

Ville inte förstöra grillen eller ha något monterat utanför, så därför monterade jag den innanför övre grillen!

Bild

Demonterade stötfångaren och passade in del lilla rampen så den ej kommer i kontakt med grillsjalusiet.

Bild

Justerade upp rampen så man får upp den mer från marken!

Bild

Kopplade in allt för att testa och se hur det blev!

Bild

Ser nu helt original ut! Stör inte radar eller andra system!

Blev helt ok! Billig Kina ramp för ca: 600:- Använde XBB som relä! Ingen åverkan på lyckans kablage eftersom man "klämmer" fast signalkabeln på bilens helljussignal.

Bild

Placerade den på säkringsboxen tills vidare. Vill testade den innan "Final" montering!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran
Namn: Thomas E
Kör: Ford Focus Active

Inlägg av Vispen74 »

Scorpan2.9 skrev:Så här monterade jag in en billig Kina ramp i min mondeo idag för att se hur det blir!

Ville inte förstöra grillen eller ha något monterat utanför, så därför monterade jag den innanför övre grillen!
......

Kopplade in allt för att testa och se hur det blev!

....

Ser nu helt original ut! Stör inte radar eller andra system!

Blev helt ok! Billig Kina ramp för ca: 600:- Använde XBB som relä! Ingen åverkan på lyckans kablage eftersom man "klämmer" fast signalkabeln på bilens helljussignal.

....

Placerade den på säkringsboxen tills vidare. Vill testade den innan "Final" montering!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Snyggt jobbat!
Hur pass mycket bättre helljus blev det?

Sent from my Nokia 3110i

Skriv svar