Oljebyte växellåda powershift S-max

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Pajje
Nybörjare
Namn: Martin Persson
Kör: S-MAX

Oljebyte växellåda powershift S-max

Inläggav Pajje » tor dec 10, 2015 5:56 pm

Hej!

Min växellåda började strula lite för ett tag sen, den drog inte när man la i backen ibland. Läste runt lite på olika forum och kom fram till att ett oljebyte är nog inte fel, även om Ford påstår att lådan ska gå 24000 mil utan service. (Drygt 8000 mil har min gått)

Finns mycket åsikter om oljebyte på powershiftlådan, och om man måste spola den eller inte, om man ens kan byta själv, osv

Hittade några filmer som visade hur det gick till när man spolade lådan, men själva processen att byta oljan och filtret är ingen raketforskning direkt.

Jag gjorde så här; lossade de två avtappningspluggarna på undersidan av lådan (8mm insexhylsa).
Den främre är växellådan och den bakre är differentialen ( de delar samma olja), samt lossade filtret som sitter framtill på vänster sida (32mm hylsa). Fick ut ungefär 5 liter av de 6 som lådan innehåller.

Satte dit det nya filtret (fyllde behållaren först), i med oljepluggarna och hällde i 5 liter olja i påfyllningshålet, som man kommer åt enkelt när man tagit bort luftfilterlådan.(8mm insexhylsa där med)

Nivån kontrolleras genom att man tar bort en nivåplugg på vänster sida av lådan, framför drivaxeln (8mm insexhylsa) och helt enkelt fyller på tills det rinner ut genom hålet.
5 liter kall olja räckte inte riktigt upp till nivåhålet, men när jag varmkört växellådan så rann det ut en lagom ström med olja. (nivån ska kollas när oljan är varm, var faktiskt för mycket olja i när jag lossade pluggen först, med den gamla oljan i)

Lådan går riktigt fint och mjukt nu, och inga problem med backen längre. Hade även möjlighet att koppla in dator för att kolla felkoder, men det fanns ingenting lagrat på växellådan.

Kostnad för detta?
5 liter olja på mekonomen för 200kr litern ( biltema har en klassad olja för 169 kr/litern) samt ett oljefilter för 336 kr.

Tidsåtgång?
1 timme ungefär, i en gör-det-själv-hall med grop.

Jag kommer att byta oljan efter 6000 mil i fortsättningen, var ingen fin olja som kom ut och det satt mycket skit i filtret.

Vill man vara riktigt noga kan man byta en gång till efter några mil, och då har man bytt ca 97% av oljan.

Sen är det ju upp till var och en om man vill/kan/vågar göra sådana här jobb själv, men eftersom jag inte hittade mycket info om det så tänkte jag dela med mig av min erfarenhet, och hoppas det hjälper någon.

Tags:

Användarvisningsbild
Bruno
Legend
Namn: Bruno S
Kör: Edge ST-Line -18

Inläggav Bruno » tor dec 10, 2015 9:25 pm

Vilken Ford-handlare har sagt 24000 mil? Powershiftlådan ska ha olja och filter var 3:e år eller 6000 mil, PUNKT.

Rätt process om man ska hårddra det:

Tappa oljan, byt filter. Fyll på ny olja. Starta motorn och gå igenom alla växlarna ( P, R, N, D, - och +) i 20 sek per läge, sen lossar du nivåpluggen och fyller på överflöd IGEN med nivåpluggen lös. När nivån är ok efter denna process så är du klar

Pajje
Nybörjare

Inläggav Pajje » fre dec 11, 2015 8:08 am

Hittade de på ett infoblad ifrån Ford, och i serviceschemana jag hittat står det ingenting heller om oljebyte växellåda. Men det säger emot mitt sunda förnuft att inte byta olja.
Har också läst om folk som lämnat in bilen på 6000 milaservice på Fordverkstad, där de inte bytt olja i växellådan, då det inte ingår enligt verkstan.
Har dock även läst ditt påstående, men bara att folk har sagt det, aldrig läst det nånstans, men det låter rimligt, så jag tror dig.
Kört 10 mil sen jag bytte och gjorde en sista koll, så jag är trygg med att oljan är i rätt nivå.

Men i nån av filmerna jag såg där de bytte olja så hade bilen gått 13000 mil utan byte, och då börjat få problem som löstes av ett oljebyte.
Så infon om byte vid 6000 mil verkar inte vara så spridd som den borde.

Men tack för infon om momentet med växlarna!

Användarvisningsbild
Bruno
Legend

Inläggav Bruno » fre dec 11, 2015 6:45 pm

Som sagt, det var om man ska köra exakt till punkt och pricka. Din funkar säkert alldeles utmärkt osså.

Men jag tycker att det är skitkonstigt, alla Ford-verkstäder MÅSTE veta att Powershiften ska ha olja efter 6k mil.. står i serviceprotokollet. Står det INTE så är det ingen Powershift. Skicka ditt reg nr till mig så kan jag nog visa det

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Namn: Johan Mejenqvist
Kör: Fiesta ST180 & Mondeo MK V.
Medlemsnummer: 295

Inläggav Järnkaminen » fre dec 11, 2015 7:05 pm

När jag ringde och kollade lite servicekostnader när jag köpte min Mondeo med Powershift så uppgav Ford-verkstaden att oljan ska bytas var 6000:e mil. Så jag instämmer nog allt med Bruno här :).

EDIT:

När jag slog in mitt regnummer på Ford-Etis och valde 6000-milaservice såg det ut enligt bild.
Bilagor
ETIS.jpg
FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

Fiesta ST180

Pajje
Nybörjare

Inläggav Pajje » fre dec 11, 2015 10:11 pm

Ni har helt rätt, jag hade valt fel motor/växellådsalternativ i ETIS systemet, hade valt auto istället för mps6, så det är jag som missat.

Den uppgiften om 24 tusen mil jag hittat gällde förmodligen en annan låda också.

Och jag har som sagt inte varit inne på Ford själv, utan bara läst vad folk påstår på olika forum.

Bara att hoppas att inte lådan/kopplingen tagit stryk av att jag missade bytet med 2000 mil...

Användarvisningsbild
Bruno
Legend

Inläggav Bruno » lör dec 12, 2015 10:15 am

Pajje skrev:Ni har helt rätt, jag hade valt fel motor/växellådsalternativ i ETIS systemet, hade valt auto istället för mps6, så det är jag som missat.

Den uppgiften om 24 tusen mil jag hittat gällde förmodligen en annan låda också.

Och jag har som sagt inte varit inne på Ford själv, utan bara läst vad folk påstår på olika forum.

Bara att hoppas att inte lådan/kopplingen tagit stryk av att jag missade bytet med 2000 mil...

Aaah, jag förstår.. Trodde du varit inne hos en Fordverkstad. Ska inte vara några problem, går den bra så är den bra :)

Hjelmberg
Nybörjare
Namn: Daniel Hjelmberg
Kör: Mondeo 2,0tdci 2009 140hk, S-max 2,0 tdci 2013 163hk

Inläggav Hjelmberg » mån aug 29, 2016 11:59 am

Lyfter denna tråden igen, hoppas det går bra :-)

Jag har en S-max med powershiftlådan, fick problem med att den slirade på höga växlar driver inte på backen mm. Lämnade in bilen på service , den hade då gått 5800mil.
De bytte olja i lådan och filter + servicen, bilen slutade att slira Men backen drar fortfarande inte som den skall.
Kontaktade Ford Verkstaden där jag köpt bilen den uppdaterade motor och Växellåda med ny programvara, men den drar fortfarande inte på backen..

Skall man byta olja igen? eller vad tror ni Spolning??
mvh Daniel

Användarvisningsbild
Bruno
Legend

Inläggav Bruno » mån aug 29, 2016 9:37 pm

Låter som fel i lådan om du frågar mig..