Sida 1 av 1

Missljud i motor Ford Galaxy 2,3 16V DOHC. Vad är felet?

Postat: sön dec 27, 2015 9:41 am
av Acke
Ajajaj! Igår fick jag ett konstigt ljud i motorn. Det låter som att någon har slängt in lösa delar i motorn... Låter inte alls bra!
Kolla på mitt Youtube-klipp, så hör du hur det låter.
https://youtu.be/C4IjnolS5dg

Tidigare hade jag ett tickande ljud (men det har jag haft ca 9000 mil...). Nu är det något helt annat!

Alla tips är välkomna! Som det är nu vågar jag inte köra en meter.

Postat: sön dec 27, 2015 11:10 pm
av Bruno
Du kanske ska göra klippet offentligt eller nåt.. går inte att se

Postat: sön dec 27, 2015 11:41 pm
av Acke
Nu ska klippet vara offentligt. Hoppas det funkar nu.

Postat: mån dec 28, 2015 12:03 pm
av nextuz
Ohh herre... :o
Låter som nått stannar för o sedan börja rotera igen.
Den misständer inte eller går ojämnt?

Postat: mån dec 28, 2015 2:35 pm
av Acke
Den varken misständer eller går ojämnt.
Vad menade du med att "nått" stannat, Nextuz?

Postat: tis dec 29, 2015 12:57 am
av Peän
Jisses :eek3:

Postat: tis dec 29, 2015 9:42 am
av Bruno
Dum fråga kanske, men har du kollat oljan?

Postat: tis dec 29, 2015 9:45 am
av Järnkaminen
Känns väl klokt att börja riva för att finna felorsaken.

Jag hade börjat med att riva ventilkåpan samt frilägga så man kan se kamkedjan.

Postat: tis dec 29, 2015 10:19 am
av Acke
Bruno skrev:Dum fråga kanske, men har du kollat oljan?
Inga frågor är dumma!
Bilen dricker vanligtvis ganska mycket olja men det har den gjort under ganska lång tid. OM oljenivån varit för låg, vad tror du då det skulle kunna vara?

Postat: tis dec 29, 2015 10:22 am
av Acke
Järnkaminen skrev:Känns väl klokt att börja riva för att finna felorsaken.

Jag hade börjat med att riva ventilkåpan samt frilägga så man kan se kamkedjan.
Är det bara att ta bort övre delen av motorn? Antar att därunder ligger kamaxlarna?
Kan det vara spännaren till kamkedjan som är kass och att kanske kamkedjan hoppat över ett snäpp eller två?
Är det superkrångligt att byta spännaren i så fall?

Postat: tis dec 29, 2015 10:02 pm
av Bruno
Acke skrev:Inga frågor är dumma!
Bilen dricker vanligtvis ganska mycket olja men det har den gjort under ganska lång tid. OM oljenivån varit för låg, vad tror du då det skulle kunna vara?
Massa skit kan hända om den går torr på olja.. lager som skär m.m, sen är väl detta en VW motor eller nåt sånt, man vet aldrig..
Acke skrev:Är det bara att ta bort övre delen av motorn? Antar att därunder ligger kamaxlarna?
Kan det vara spännaren till kamkedjan som är kass och att kanske kamkedjan hoppat över ett snäpp eller två?
Är det superkrångligt att byta spännaren i så fall?
Mycket möjligt, men man kan faktiskt bara spekulera. Loss med ventilkåpan, inga problem att skruva av. Är det spännaren till kedjan så kan du bara hoppas att den INTE hoppat, för då har ventilerna nästan garanterat krockat med kolvar och då är det att byta motor.. Men som sagt, loss med ventilkåpan och kolla

Postat: lör jan 02, 2016 8:44 pm
av Acke
Hej igen!
Nu har jag tagit bort ventilkåpan och kikat ner vid kamkedjan. Därnere hittade jag en lös plastbit (se bild). Troligtvis en del av en kedjeguide. Denna plockade jag bort och provade att starta igen. Precis samma ljud :-(

När jag sen testade att lyssna under bilen så tyckte jag att ljudet var starkare där (vid oljepluggen). Nån som blir klokare av detta och kan tipsa om vad det är för fel?

Ljudet ändras INTE av kopplingsläge eller växelläge utan hänger helt ihop med varvtal på motorn.
Bild

Postat: lör jan 02, 2016 8:58 pm
av Bruno
Risken finns att där inte är ordentlig spänning på kedjan så det är den som rasslar

Postat: tor jan 07, 2016 6:43 pm
av Acke
Bruno skrev:Risken finns att där inte är ordentlig spänning på kedjan så det är den som rasslar
Hej Bruno!
Jag fick se en sprängskiss hos en Ford-verkstad. Plastbiten ser ut att komma från den nedre kedjan, för visst finns det två stycken? En som går till kamaxlarna och en som kallas balanskedja eller nåt liknande.
Troligtvis är det spännaren till den nedre som gett sig och risken är då att kedjan blir "för lång" och kuggar över. Kan det stämma?

Ford skulle ha 5200kr för jobb och delar. Det är mycket pengar men å andra sidan är det inte så mycket pengar så att det skulle vara ett hopplöst arbete att göra själv. Nån som har erfarenhet av detta och kan tipsa om hur man ska gå tillväga och om det är ett avancerat jobb eller ej?

Postat: tor jan 07, 2016 7:44 pm
av Svennas
Acke skrev:Hej Bruno!
Jag fick se en sprängskiss hos en Ford-verkstad. Plastbiten ser ut att komma från den nedre kedjan, för visst finns det två stycken? En som går till kamaxlarna och en som kallas balanskedja eller nåt liknande.
Troligtvis är det spännaren till den nedre som gett sig och risken är då att kedjan blir "för lång" och kuggar över. Kan det stämma?

Ford skulle ha 5200kr för jobb och delar. Det är mycket pengar men å andra sidan är det inte så mycket pengar så att det skulle vara ett hopplöst arbete att göra själv. Nån som har erfarenhet av detta och kan tipsa om hur man ska gå tillväga och om det är ett avancerat jobb eller ej?
Här ser du hur det ska göras
http://workshop-manuals.com/ford/galaxy ... ing_chain/