Mondeo-köp(MK4) diesel eller bensin ?

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Joachim67
Nybörjare
Namn: Joachim Osbeck
Kör: Mondeo -03 och Fiesta -07

Mondeo-köp(MK4) diesel eller bensin ?

Inlägg av Joachim67 »

Hej

Funderar på köpa en Mondeo (MK4) och velar mellan diesel eller bensin.

Tänker på 2.0 Duratec ( 2009 - 2011 ) eller 2.0 TDCI, skruvar mest själv med mina bilar men har bara haft bensinare innan.

Är diesel-snurran driftsäker ? Fords bensinare har jag bara bra erfarenheter från och tycker är mycket bra motorer ( duratec/zetec ) . Mycket mera slangar/turbo osv vs en enkel bensinare.

Sett på pappret verkar diesel-snurran vara en trevlig bruksbil-snurra för dra och åka långt med. Går de 30' mil om de sköts ?

Vad tycks ?

Med vänlig hälsning

Joachim

Berno
Nybörjare
Namn: Johan Bernström
Kör: S-max 2.5T

Inlägg av Berno »

Dieselbilar brukar vara mer svårkörda än bensin om du har manuell låda. Har du tänkt manuell eller automat?

getsome
Legend
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin

Inlägg av getsome »

Hur mycket kör du per år till att börja med.. mk4 diesel innan 2011 har ett vått system för partikelfilter som kräver påfyllning av eolys var 6000e mil och partikelfilter med bytesintervall var 12000e mil (ja dom går oftast längre men ändå värt att ha i åtanke) men är dom skötta så går dom lätt 30k mil utan bekymmer

Joachim67
Nybörjare

Inlägg av Joachim67 »

Hej

Runt 2000 mil, manuell låda vill jag köra

Drar då och då lite räser-bil och hämtar ibland någon bil.

Provade en 2009 Duratec och den var starkare än jag troddeoch kul att köra, men gissar att jag har än mera momment med en diesel ?
Tänker att lite bil-semester i EU blir bättre med diesel...

Fråga på 2.0 TDCI ( 2009 - 2010 ) - går det att chippa dem ?

Denna ser trevlig ut och skattar 2500:- på år
http://www.blocket.se/alvsborg/Ford_Mon ... 1.htm?aw=1
Förstår inte effekten i annonsen - enligt transport så har den 115 hk ?
"En fantastisk bränslesnål och stark bil (156 hk) som drar 0,45-0,55/mil"

Men tror att bensinaren är lättare och roligare att köra med manuell låda även om den dricker lite mera och har mindre moment...

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Namn: Johan Mejenqvist
Kör: Fiesta ST 200 MK8
Medlemsnummer: 295

Inlägg av Järnkaminen »

getsome skrev:Hur mycket kör du per år till att börja med.. mk4 diesel innan 2011 har ett vått system för partikelfilter som kräver påfyllning av eolys var 6000e mil och partikelfilter med bytesintervall var 12000e mil (ja dom går oftast längre men ändå värt att ha i åtanke) men är dom skötta så går dom lätt 30k mil utan bekymmer
Sett att du skrivit det på andra ställen på forumet. Men såvitt jag vet och vad andra skrivit så är filtret på Mondeon underhållsfritt.
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

chrill3
Veteran
Namn: Christian Ståhlberg
Kör: Mondeo 2.0tdci-2010

Inlägg av chrill3 »

Ja funderar också på det ska inte vara bytesintervall på dessa motorer och hoppas verkligen jag har rätt..;-)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

chrill3
Veteran
Namn: Christian Ståhlberg
Kör: Mondeo 2.0tdci-2010

Inlägg av chrill3 »

Min 163 hästare ligger på 2500 i skatt har inte sett nån annan liknande med så låg skatt..

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Namn: Johan Mejenqvist
Kör: Fiesta ST 200 MK8
Medlemsnummer: 295

Inlägg av Järnkaminen »

Jag har haft en 2008 Mondeo 2,0 TDCI (140hk) med manuell låda. Gick på 0,6 och hade inga problem mellan 13000-21000 mil. Bara tvätta, serva och köra :).

Har nu en 2011 Mondeo 2,0 TDCI (163hk) med automat. Går på 0,6-0,75 beroende på vilka fälgar som sitter på samt om jag eller sambon kört mest ;). Älskar den bilen! Kommer ha svårt att gå tillbaka till manuell låda på familjebilen igen. Dock ska ju den lådan ha ny olja var 6000:e mil och det kostade runt 3000kr om jag minns rätt.

Innan jag köpte min senaste sneglade jag också på bensinarna då de är mycket billigare i inköp. Men dels tycker jag många verkar dåligt utrustade, lite slöa samt högt varvtal i motorvägsfart.

Eftersom du allmänt frågar lite om Fords dieslar kan jag tillägga att jag haft två stycken 2005or 2,2 TDCI. Och den ena körde jag bara några tusen mil med innan jag bytte. Men den andra körde jag 13000 mil med och det enda jag bytte motormässigt var startmotor samt ett litet bränslerör. Den hade gått dryga 26000 mil när jag sålde.
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

Användarvisningsbild
Bruno
Legend
Namn: Bruno S
Kör: Edge ST-Line -18

Inlägg av Bruno »

getsome skrev:Hur mycket kör du per år till att börja med.. mk4 diesel innan 2011 har ett vått system för partikelfilter som kräver påfyllning av eolys var 6000e mil och partikelfilter med bytesintervall var 12000e mil (ja dom går oftast längre men ändå värt att ha i åtanke) men är dom skötta så går dom lätt 30k mil utan bekymmer
Nä, det är bara 1.6 diesel som kräver detta, inte 2.0

Joachim76: 2000 mil per år, men hur? Mest stadskörningen eller landsväg/motorväg? De ska ju gärna minst en gång i månaden gå en sträcka på 30-45 minuter (efter att den gått upp i driftstemp) för att kunna regenerera partikelfiltret annars finns risk för att den påbörjar men inte avslutar regenereringen och då fyller den filtret med bränsle och till slut blir det skrot så det måste bytas. Kör du mycket i stan så ska du helst ha en bensinare för att slippa sådana problem. Kör du mycket landsväg/motorväg/längre sträckor så är det inget att diskutera

Sen som nån annan sa, att den diesel skulle vara mer svårkörd med manuell låda kan jag verkligen inte hålla med om. Går hur bra som helst

Joachim67
Nybörjare

Svänghjuls-problem ( TDI motorer ) ?

Inlägg av Joachim67 »

Läser om mycket fel på dubbelmasse-svänghjul och verkar behövas bytas relatived ofta på diesel snurrorna - vad säger våra erfarenheter om det ?

Användarvisningsbild
Bruno
Legend
Namn: Bruno S
Kör: Edge ST-Line -18

Inlägg av Bruno »

Joachim67 skrev:Läser om mycket fel på dubbelmasse-svänghjul och verkar behövas bytas relatived ofta på diesel snurrorna - vad säger våra erfarenheter om det ?
Man hör ju bara om de som går sönder...

Jag tycker inte det är så ofta. De flesta Mondeo vi har sålt är med diesel, den här modellen Mondeo kom nån månad efter att jag började där och vi har bytt 2-3 stycken sen dess, alltså 2007...

Har bytt fler på Focus RS med Volvo-femman

Användarvisningsbild
vr00mfondel
Veteran
Namn: Jimmy Söderstjerna
Kör: Mustang Mach E
Medlemsnummer: 60

Inlägg av vr00mfondel »

Min -07 20TDCI gick 27k mil innan jag bytte in den, den enda motorrelaterade som strulade på den var att partikelfiltret satte igen en gång, och en egr ventil som havererade. I övrigt gick den finfint...
Sierra XR4i -84 | Scorpio Cosworth -93 | Mondeo V6 -98 | Fiesta ST -05 | Mondeo 2.0 -04 | Mondeo V6 -05 | Fiesta 1.4 -04 | Mondeo TDCi -07 | Mondeo TDCi -15 | Mustang V8 -15 | Mondeo TDCi -18 | Mustang Mach E AWD -21

matteeee
Erfaren
Namn: Mattias Lindström
Kör: Ford Mondeo diesel 115hk -14
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

Har också kört en del Ford diesel.
Först en 2005 2.0TDCI (import, utan DPF) som jag körde från 14 000 mil till 21 000 mil tror jag. Det enda som behvöde bytas på den var ett hjullager.
Sen en 2.0TDCI -11 Mondeo (115hk) som jag körde kortare med, från 4000 mil till ca 6000 mil om jag minns rätt. Inget som behövde fixas på den.
Och nu en 1.6 "miljöbil" 115hk 2014 Mondeo som jag köpte ny och nyss slagit över 6000 mil. Ingenting bytt på den, men nu ska den in för ett avgasläckage på turbon samt att 3e bromsljuset (ovanför bakrutan) lagt av. Hoppas de tycker som jag att garantin ska täcka. Har garanti till 25e mars. Ska visa den för dom idag.

Att manuella dieslar skulle vara svårkörda köper jag inte. Alla mina tre har varit manuella och jag tycker inte det är svårare än att köra manuell bensinare. Tvärtom nästan enklare, man behöver inte växla ner lika mycket med vridet från dieselmotorn. (ok, min nuvarande 1,6a är lite klen så den är mer som en bensinare nästan)

johangastorp
Nybörjare
Namn: Johan Gustafsson
Kör: V50

Inlägg av johangastorp »

Lånar tråden lite då jag går i samma tankar att köpa mondeokombi 11-14. Jag har svårt att välja mellan diesel 2.0 140 och bensin 2.0t. Jag kommer köra ca 1000 mil om året och dagligen 5km till jobb och sedan hem. Någon som vet varför det finns så få 2.0t till salu ? Har partikelfilterägare fått bekymmer när det kör mycket korta sträckor?

getsome
Legend
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin

Inlägg av getsome »

Kör du mycket korta sträckor ska du inte ta diesel för på 5 km så hinner inte ens motorn bli ljummen och du kommer få byta olja ofta pga kondensen som aldrig hinner avdunsta samt den kommer aldrig få en chans att regenerera filtret ordentligt. Samt totalkostnaden blir nog högre med diesel pga högre inköpspris och skatt.

Skriv svar