Dubbla batterier - S-max

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Användarvisningsbild
niclas73a
Erfaren
Namn: Niclas
Kör: S-max 2,0 TDCi -07

Dubbla batterier - S-max

Inlägg av niclas73a »

Har sett att andra bilmärken använder sig av dubbla batterier. Tänker främst på bilar med dieselvärmare.

Tänker på detta med anledning att jag själv har problem med att få batteriet att räcka till när jag använder värmaren. Lite märkligt också kan jag tycka att värmaren tillåts dra ur batteriet så pass att det inte räcker för att starta bilen :banghead:

Har en -07:a nu med rekar för ev. byte. Gärna diesel men också med ett system som klarar av vintern bättre. Hur ser det ut med nyare modeller?

Användarvisningsbild
Bruno
Legend
Namn: Bruno S
Kör: Edge ST-Line -18

Inlägg av Bruno »

Är jag inte helt snett på det så ska inte värmaren starta om batteriet är slitet. Kolla så batteriet är bra. Man måste även ha i åtanke att batterier blir sämre i kylan, jag hade nästan lite halvsvårt att få igång min bensinare idag och det batteriet är bra och bilen rullar varje dag

j.f.s
Erfaren
Namn: Johan S
Kör: S-Max Titanium 2014

Inlägg av j.f.s »

Saknar också dubbla batterier men jag kommer montera en Ctek laddpanel och helt enkelt ladda bilen hemma varje natt. Tumregeln är att bilen ska rulla lika lång tid som värmaren varit igång. Det gäller även om man har dubbla batterier.

Min bil rullar väldigt kort i förhållande till hur mycket värmaren går så det får bli laddning av batteriet helt enkelt.

Sent from my iPhone with Tapatalk

Användarvisningsbild
niclas73a
Erfaren

Inlägg av niclas73a »

Bruno skrev:Är jag inte helt snett på det så ska inte värmaren starta om batteriet är slitet. Kolla så batteriet är bra. Man måste även ha i åtanke att batterier blir sämre i kylan, jag hade nästan lite halvsvårt att få igång min bensinare idag och det batteriet är bra och bilen rullar varje dag
Batteriet byttes på Ford ifjol så det har varit fräscht innan det drogs ut.
Jag kan iaf inte använda värmaren nu då får jag inte igång bilen utan starthjälp.

Men, finns det fordar med dubbla batterier?
Jag har inte möjlighet att underhållsladda på ett enkelt sätt.

Användarvisningsbild
niclas73a
Erfaren

Inlägg av niclas73a »

j.f.s skrev:Saknar också dubbla batterier men jag kommer montera en Ctek laddpanel och helt enkelt ladda bilen hemma varje natt. Tumregeln är att bilen ska rulla lika lång tid som värmaren varit igång. Det gäller även om man har dubbla batterier.

Min bil rullar väldigt kort i förhållande till hur mycket värmaren går så det får bli laddning av batteriet helt enkelt.

Precis, jag har också försökt hålla den normen. Lika många minuter värmaren varit på skall bilen köras. Fungerar säkert om batteriet är fräscht, allt fungerar som det skall och att det inte är -20°C.

VW har dubbla batterier. Ett batteri för driften och ett i bagaget som driver dieselvärmaren och endast laddas när primärbatteriet är fullt.
Batteriet kan troligen ganska lätt underhållsladdas utan att störa driften, ifall det skulle behövas. Smart.

j.f.s
Erfaren

Inlägg av j.f.s »

Japp, jag har en Passat från 2013 också och den har ett extra batteri i bagaget (vänster hjulhus) för värmaren men samma där. Den har gått korta sträckor och nu när det blev kallt så startar inte värmaren annat än när jag laddat batteriet (det extra i bagaget). Inte så konstigt egentligen eftersom kapaciteten sjunker med tempen. Men bilen startar ju även om det batteriet är slut vilket är en fördel såklart.

Det man generellt sett kan göra är att byta till ett större batteri men det kommer inte att lösa grundproblemet, endast fördröja det. Man måste återföra laddning till batteriet på något sätt och då antingen genom att köra bilen eller genom att ladda batteriet.

Edit: Såg nu att du fått batteriet bytt på Ford förra året så nedanstående kanske inte är ett realistiskt alternativ. Har du kikat vad det är för batteri som sitter i nu? Kapacitet, vilken teknik (AGM, Silver Calcium) och hur många CCA det har? Det kan ju också vara så att laddningen inte fungerar tillfredsställande eftersom du faktiskt försöker köra bilen i samma omfattning som värmaren går. Har du kikat på instrumentingen så att den släcks när du låser bilen? Fanns en bugg som gjorde att displayen var aktiv även när bilen är låst och står still med urdraget batteri som följd.

----------------------------
Kör du med originalbatteriet eller ett några år gammalt batteri så kan det vara dags att byta ut det. Problemet med att byta batteri i S-Maxen är att det inte får plats större än 315x175x175 om jag inte minns helt fel.

Några förslag:

http://www.batteriexpressen.se/product. ... ory_id=243

http://www.varta-automotive.se/sv-se/pr ... 85-200-080

http://tudor.se/batteri/ta852-tudor-high-tech/

Användarvisningsbild
Bruno
Legend
Namn: Bruno S
Kör: Edge ST-Line -18

Inlägg av Bruno »

niclas73a skrev:Batteriet byttes på Ford ifjol så det har varit fräscht innan det drogs ut.
Jag kan iaf inte använda värmaren nu då får jag inte igång bilen utan starthjälp.

Men, finns det fordar med dubbla batterier?
Jag har inte möjlighet att underhållsladda på ett enkelt sätt.
Transit kör med dubbla batterier men de brukar också ha mycket extra eftermonterat så det är nog lite därför

Användarvisningsbild
niclas73a
Erfaren

Inlägg av niclas73a »

j.f.s skrev:Japp, jag har en Passat från 2013 också och den har ett extra batteri i bagaget (vänster hjulhus) för värmaren men samma där. Den har gått korta sträckor och nu när det blev kallt så startar inte värmaren annat än när jag laddat batteriet (det extra i bagaget). Inte så konstigt egentligen eftersom kapaciteten sjunker med tempen. Men bilen startar ju även om det batteriet är slut vilket är en fördel såklart.

Det man generellt sett kan göra är att byta till ett större batteri men det kommer inte att lösa grundproblemet, endast fördröja det. Man måste återföra laddning till batteriet på något sätt och då antingen genom att köra bilen eller genom att ladda batteriet.

Edit: Såg nu att du fått batteriet bytt på Ford förra året så nedanstående kanske inte är ett realistiskt alternativ. Har du kikat vad det är för batteri som sitter i nu? Kapacitet, vilken teknik (AGM, Silver Calcium) och hur många CCA det har? Det kan ju också vara så att laddningen inte fungerar tillfredsställande eftersom du faktiskt försöker köra bilen i samma omfattning som värmaren går. Har du kikat på instrumentingen så att den släcks när du låser bilen? Fanns en bugg som gjorde att displayen var aktiv även när bilen är låst och står still med urdraget batteri som följd.

----------------------------
Kör du med originalbatteriet eller ett några år gammalt batteri så kan det vara dags att byta ut det. Problemet med att byta batteri i S-Maxen är att det inte får plats större än 315x175x175 om jag inte minns helt fel.

Några förslag:

http://www.batteriexpressen.se/product. ... ory_id=243

http://www.varta-automotive.se/sv-se/pr ... 85-200-080

http://tudor.se/batteri/ta852-tudor-high-tech/
Jag har tyvärr ingen aning om vad det är för batteri Ford stoppat i. Original för S-max antar jag. 80Ah? Ett år gammalt som sagt men tror att den defekta startmotorn bidragit till att sänka batteriet, särskilt nu när det varit smällkallt. Ny startmotor fr o m idag. Återstår att se om det fungerar bättre.

Jag är dock mest nyfiken på om Ford har ändrat vad det gäller dieselvärmare/batterikapacitet på de nyare modellerna av S-max?

j.f.s
Erfaren

Inlägg av j.f.s »

Sitter ett Ford original Silver Calcium 80Ah i min. Minns inte CCA men kan kolla alla detaljerna om någon dag. Imorgon är det operationsbordet för att ta bort värmaren. Den rasslade och dog tyvärr. Tur det täcks av garantin.

Sent from my iPad using Tapatalk

Användarvisningsbild
niclas73a
Erfaren

Inlägg av niclas73a »

Oops! Hur många år och mil höll värmaren? Bild
Skönt med garanti Bild🏼

Skickat från min iPhone med Tapatalk

j.f.s
Erfaren

Inlägg av j.f.s »

11000mil har bilen gått. Och det visade sig att den inte var trasig utan hade gått in i blockeringsläge. Vad det var som rasslade visste verkstaden inte men nu är den tyst och startade som den ska på morgonen idag. :)

Jag är försiktigt optimistisk till att den kommer fortsätta fungera.

Användarvisningsbild
niclas73a
Erfaren

Inlägg av niclas73a »

Skickat från min iPhone med Tapatalk

j.f.s
Erfaren

Inlägg av j.f.s »

Ber om ursäkt för att jag postar i din tråd Niclas. Tyvärr så är det något fel på värmaren. Den är blockerad igen och det finns även en felkod på temperatursensor på värmaren. Jag tror det är cirkulationspumpen som gett upp. Verkstaden var inte så impad när jag la fram min teori men nu ska bilen in igen nästa vecka.

Skriv svar