Dubbla batterier - S-max
- niclas73a
- Erfaren
- Namn: Niclas
- Kör: S-max 2,0 TDCi -07
Dubbla batterier - S-max
Har sett att andra bilmärken använder sig av dubbla batterier. Tänker främst på bilar med dieselvärmare.
Tänker på detta med anledning att jag själv har problem med att få batteriet att räcka till när jag använder värmaren. Lite märkligt också kan jag tycka att värmaren tillåts dra ur batteriet så pass att det inte räcker för att starta bilen
Har en -07:a nu med rekar för ev. byte. Gärna diesel men också med ett system som klarar av vintern bättre. Hur ser det ut med nyare modeller?
Tänker på detta med anledning att jag själv har problem med att få batteriet att räcka till när jag använder värmaren. Lite märkligt också kan jag tycka att värmaren tillåts dra ur batteriet så pass att det inte räcker för att starta bilen
Har en -07:a nu med rekar för ev. byte. Gärna diesel men också med ett system som klarar av vintern bättre. Hur ser det ut med nyare modeller?
-
j.f.s
- Erfaren
- Namn: Johan S
- Kör: S-Max Titanium 2014
Saknar också dubbla batterier men jag kommer montera en Ctek laddpanel och helt enkelt ladda bilen hemma varje natt. Tumregeln är att bilen ska rulla lika lång tid som värmaren varit igång. Det gäller även om man har dubbla batterier.
Min bil rullar väldigt kort i förhållande till hur mycket värmaren går så det får bli laddning av batteriet helt enkelt.
Sent from my iPhone with Tapatalk
Min bil rullar väldigt kort i förhållande till hur mycket värmaren går så det får bli laddning av batteriet helt enkelt.
- niclas73a
- Erfaren
Batteriet byttes på Ford ifjol så det har varit fräscht innan det drogs ut.Bruno skrev:Är jag inte helt snett på det så ska inte värmaren starta om batteriet är slitet. Kolla så batteriet är bra. Man måste även ha i åtanke att batterier blir sämre i kylan, jag hade nästan lite halvsvårt att få igång min bensinare idag och det batteriet är bra och bilen rullar varje dag
Jag kan iaf inte använda värmaren nu då får jag inte igång bilen utan starthjälp.
Men, finns det fordar med dubbla batterier?
Jag har inte möjlighet att underhållsladda på ett enkelt sätt.
- niclas73a
- Erfaren
Precis, jag har också försökt hålla den normen. Lika många minuter värmaren varit på skall bilen köras. Fungerar säkert om batteriet är fräscht, allt fungerar som det skall och att det inte är -20°C.j.f.s skrev:Saknar också dubbla batterier men jag kommer montera en Ctek laddpanel och helt enkelt ladda bilen hemma varje natt. Tumregeln är att bilen ska rulla lika lång tid som värmaren varit igång. Det gäller även om man har dubbla batterier.
VW har dubbla batterier. Ett batteri för driften och ett i bagaget som driver dieselvärmaren och endast laddas när primärbatteriet är fullt.
Batteriet kan troligen ganska lätt underhållsladdas utan att störa driften, ifall det skulle behövas. Smart.
-
j.f.s
- Erfaren
Japp, jag har en Passat från 2013 också och den har ett extra batteri i bagaget (vänster hjulhus) för värmaren men samma där. Den har gått korta sträckor och nu när det blev kallt så startar inte värmaren annat än när jag laddat batteriet (det extra i bagaget). Inte så konstigt egentligen eftersom kapaciteten sjunker med tempen. Men bilen startar ju även om det batteriet är slut vilket är en fördel såklart.
Det man generellt sett kan göra är att byta till ett större batteri men det kommer inte att lösa grundproblemet, endast fördröja det. Man måste återföra laddning till batteriet på något sätt och då antingen genom att köra bilen eller genom att ladda batteriet.
Edit: Såg nu att du fått batteriet bytt på Ford förra året så nedanstående kanske inte är ett realistiskt alternativ. Har du kikat vad det är för batteri som sitter i nu? Kapacitet, vilken teknik (AGM, Silver Calcium) och hur många CCA det har? Det kan ju också vara så att laddningen inte fungerar tillfredsställande eftersom du faktiskt försöker köra bilen i samma omfattning som värmaren går. Har du kikat på instrumentingen så att den släcks när du låser bilen? Fanns en bugg som gjorde att displayen var aktiv även när bilen är låst och står still med urdraget batteri som följd.
----------------------------
Kör du med originalbatteriet eller ett några år gammalt batteri så kan det vara dags att byta ut det. Problemet med att byta batteri i S-Maxen är att det inte får plats större än 315x175x175 om jag inte minns helt fel.
Några förslag:
http://www.batteriexpressen.se/product. ... ory_id=243
http://www.varta-automotive.se/sv-se/pr ... 85-200-080
http://tudor.se/batteri/ta852-tudor-high-tech/
Det man generellt sett kan göra är att byta till ett större batteri men det kommer inte att lösa grundproblemet, endast fördröja det. Man måste återföra laddning till batteriet på något sätt och då antingen genom att köra bilen eller genom att ladda batteriet.
Edit: Såg nu att du fått batteriet bytt på Ford förra året så nedanstående kanske inte är ett realistiskt alternativ. Har du kikat vad det är för batteri som sitter i nu? Kapacitet, vilken teknik (AGM, Silver Calcium) och hur många CCA det har? Det kan ju också vara så att laddningen inte fungerar tillfredsställande eftersom du faktiskt försöker köra bilen i samma omfattning som värmaren går. Har du kikat på instrumentingen så att den släcks när du låser bilen? Fanns en bugg som gjorde att displayen var aktiv även när bilen är låst och står still med urdraget batteri som följd.
Kör du med originalbatteriet eller ett några år gammalt batteri så kan det vara dags att byta ut det. Problemet med att byta batteri i S-Maxen är att det inte får plats större än 315x175x175 om jag inte minns helt fel.
Några förslag:
- Bruno
- Legend
- Namn: Bruno S
- Kör: Edge ST-Line -18
Transit kör med dubbla batterier men de brukar också ha mycket extra eftermonterat så det är nog lite därförniclas73a skrev:Batteriet byttes på Ford ifjol så det har varit fräscht innan det drogs ut.
Jag kan iaf inte använda värmaren nu då får jag inte igång bilen utan starthjälp.
Men, finns det fordar med dubbla batterier?
Jag har inte möjlighet att underhållsladda på ett enkelt sätt.
- niclas73a
- Erfaren
Jag har tyvärr ingen aning om vad det är för batteri Ford stoppat i. Original för S-max antar jag. 80Ah? Ett år gammalt som sagt men tror att den defekta startmotorn bidragit till att sänka batteriet, särskilt nu när det varit smällkallt. Ny startmotor fr o m idag. Återstår att se om det fungerar bättre.j.f.s skrev:Japp, jag har en Passat från 2013 också och den har ett extra batteri i bagaget (vänster hjulhus) för värmaren men samma där. Den har gått korta sträckor och nu när det blev kallt så startar inte värmaren annat än när jag laddat batteriet (det extra i bagaget). Inte så konstigt egentligen eftersom kapaciteten sjunker med tempen. Men bilen startar ju även om det batteriet är slut vilket är en fördel såklart.
Några förslag:
Jag är dock mest nyfiken på om Ford har ändrat vad det gäller dieselvärmare/batterikapacitet på de nyare modellerna av S-max?
-
j.f.s
- Erfaren
Ber om ursäkt för att jag postar i din tråd Niclas. Tyvärr så är det något fel på värmaren. Den är blockerad igen och det finns även en felkod på temperatursensor på värmaren. Jag tror det är cirkulationspumpen som gett upp. Verkstaden var inte så impad när jag la fram min teori men nu ska bilen in igen nästa vecka.